کد مطلب: ۷۹۰۴۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۳

پیش‌بینی قیمت نفت در سال 2023

به عقیده متخصصان بازار انرژی، قیمت نفت برنت طی پنج سال آینده به حدود 90 دلار در هر بشکه می‌رسد. وال استریت ژورنال درباره آینده قیمت نفت نوشت که به طور کلی این باور وجود دارد قیمت نفت در سال 2023 روندی صعودی داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، متخصصان بازار انرژی در یک نظرسنجی سالانه پیش‌بینی کردند که قیمت نفت برنت طی پنج سال آینده به حدود 90 دلار در هر بشکه می‌رسد. این رقم برای سال 2022 در هر بشکه نفت 99 دلار تعیین شده بود. پیش‌بینی قیمت نفت در سال 2022 با احتساب حمله روسیه به اوکراین، نظرسنجی کارشناسان در سال 2020 و همه‌گیری ویروس کرونا بود.

بر اساس نظرسنجی کارشناسان پیش‌بینی قیمت نفت در سال 2023 به صورت خوشه‌بندی شده انجام شده است. در این نظرسنجی نیمی از پاسخ‌دهندگان میانگین قیمت نفت را بین 80 تا 95 دلار در هر بشکه پیش‌بینی کردند. همچنین نیمی دیگر انتظار دارند که میانگین قیمت طلای سیاه بین 70 تا 105 دلار باشد.

پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ این کالا از سال 2024 تا 2027 به طور متوسط ​​در حدود 90 دلار برآورد شده است. وال استریت ژورنال درباره آینده قیمت نفت نوشت که به طور کلی این باور وجود دارد قیمت نفت در سال 2023 روندی صعودی داشته باشد. گلدمن ساکس نیز نفت 110 دلاری را برای سال آینده پیش‌بینی کرده است، اما به وجود عدم اطمینان نیز اذعان دارد.

قیمت نفت افزایشی می‌شود

جی پی مورگان در حال حاضر نفت 90 دلاری را برای سال 2023 پیش‌بینی می‌کند، زیرا معتقد است تا اواسط سال 2023 سطح تولید نفت روسیه به حالت عادی قبل از جنگ باز می‌گردد. پیش‌تر این موسسه قیمت نفت را برای سال آینده 98 دلار پیش‌بینی کرده بود.

جف کوری، رئیس بخش کالاهای جهانی گلدمن ساکس، درباره قیمت نفت در سال 2023 گفت: کاهش اخیر قیمت نفت به دلیل وضعیت دلار و رخدادهای چین است. در وهله اول مساله دلار بود که بازار را تحت تاثیر قرار داد. به عقیده او وضعیت کرونا چین و وارد کردن نفت روسیه به بازار پیش از ضرب‌الاجل پنج دسامبر مبنی بر ممنوعیت صادرات از عوامل اصلی کاهش قیمت‌ها بوده.

ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA، در این باره توضیح داد که نفت تلاش می‌کند صعود کند اما نگرانی‌ها پیرامون تقاضا برای سوخت، رشد قیمت‌ها را محدود نگه داشت. سعودی‌ها قیمت فروش را کاهش داده‌اند زیرا به نظر می‌رسد بازگشایی اقتصاد چین نتوانسته است دورنمای تقاضا برای نفت در کوتاه‌مدت را بهبود دهد.

البته قطعیتی درباره هیچ یک از پیش‌بینی‌ها وجود ندارد. قابل درک است که پراکندگی بیشتری در پیش‌بینی‌ها برای سال‌های بعد وجود داشته باشد. این پراکندگی نشان‌دهنده نبود اطمینان در تکامل چرخه تجاری و تغییرات ساختاری مؤثر بر صنعت است.

به نظر می‌رسد درگیری در اوکراین، تحریم‌های روسیه، تشدید رقابت بین ایالات متحده و چین و … همگی دست به دست یکدیگر دادند تا پیش‌بینی نامطمئن‌تری رقم بخورد.

قیمت نفت در حال حاضر پس از فروپاشی مالی بانک آمریکایی سیلیکون بر خلاف انتظارات با افت شدیدی همراه بود. در حال حاضر قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای اولین بار از اواخر سال ۲۰۲۱ به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده و قیمت نفت برنت هم به کمترین سطح طی ۱۵ ماه اخیر رسیده است.

به گزارش رویترز، دو مولفه را می‌توان در کاهش فعلی قیمت نفت موثر دانست؛ یکی احتمال افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا و دیگری افزایش ذخایر نفت خام در این کشور. تاثیرگذاری این دو مولفه از آن حیث است که با انتشار گزارش‌های اقتصادی مثبت در آمریکا احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر تشکیل بلوک شرق و غرب بازار نفت را دگرگون می‌کند؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.