کد مطلب: ۷۶۳۲۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حرکت قیمت نفت در کانال کاهشی/ تشکیل بلوک شرق و غرب بازار نفت را دگرگون می‌کند؟

حرکت قیمت نفت در کانال کاهشی/ تشکیل بلوک شرق و غرب بازار نفت را دگرگون می‌کند؟

نفت برنت با گذشت یک هفته از روند نزولی خود امروز با قیمت 82.5 دلار معامله شد. به گفته محمد جواد شاهرخی، کارشناس اقتصادی، روند کاهشی قیمت نفت نمی‌تواند ادامه‌دار باشد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تحولات اخیر شکل‌گرفته در عرصه بین‌الملل نظیر سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به اوکراین و سفر وانگ یی، مشاور ارشد سیاست خارجی در چین، به روسیه بازار نفت ممکن است دچار دگرگونی‌هایی در زمینه قیمت شود. همان اتفاقی که در اوایل جنگ روسیه و اوکراین رخ داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نفت برنت امروز با قیمت 82.5 دلار در لحظه تنظیم این گزارش معامله شد. طلای سیاه از هفته گذشته تاکنون روند نزولی را در پیش گرفته است. این در حالی است که در روزهای مشابه هفته گذشته تقریباً در محدوده 85.3 دلار داد و ستد می‌شد.

اینکه بر خلاف افزایش روزافزون تقاضا از سوی چین قیمت نفت ناگهان روند کاهشی می‌گیرد محل پرسش است؟ زیرا همواره از تقاضای چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت دنیاست به عنوان عامل تعیین‌‌کننده قیمت این محصول یاد می‌شود؛ با این حال امروزه شاهد روندی معکوس هستیم. حال باید دید چه مولفه‌ای اثرگذارتری از تقاضای چین وجود دارد که چنین شرایطی را برای بازار انرژی رقم زده است؟

روند نزولی قیمت نفت پایدار است؟

محمد جواد شاهرخی، کارشناس اقتصادی، درباره علت کاهشی شدن روند قیمت نفت به تجارت‌نیوز گفت: چندی پیش الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، اعلام کرد که به‌دنبال اجرای طرح تعیین سقف قیمت برای نفت خام و محصولات نفتی روسیه این کشور تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز برای ماه آینده میلادی پایین می‌آورد.

وی ادامه داد: تحت تاثیر همین موضوع بازار نفت روند صعودی به خود گرفت و تا قیمت 86 دلار هم معامله شد. اما با صحبت‌های اخیر وزیر انرژی عربستان مبنی بر اینکه اوپک تحت تاثیر تصمیمات سیاسی نیست تلویحاً به تاثیر نداشتن تصمیم روسیه مبنی بر کاهش تولید 500 هزار بشکه اشاره کرد و همین موضوع باعث ریزش قیمت نفت شد.

اما به گفته شاهرخی از آنجایی که کاخ سفید رسما اعلام کرد که به دنبال پر کردن ذخایر استراتژیک نفت روی قیمت 70 تا 80 دلار است. بنابراین با ادامه این روند چشم‌انداز آینده بازار کاهشی نمی‌ماند. ضمن‌آنکه مولفه‌های دیگری هم در این افزایشی شدن قیمت نفت کمک می‌کنند. به عنوان نمونه اگر تصمیم روسیه برای کاهش تولید 500 هزار بشکه‌ای اجرایی شود قیمت نفت به 100 دلار هم می‌رسد.

تشکیل بلوک شرق و غرب به بهانه جنگ روسیه و اوکراین

بر اساس این گزارش، گلدمن ساکس، بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی، قیمت نفت را برای سال آینده ۱۰۰ دلار در هر بشکه برآورد کرد. این بانک همچنین تقاضای چین برای نفت را با رشد ۱.۱ میلیون بشکه در روز پیش‌بنیی کرد. البته تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان ، بزرگ‌ترین بانک چند ملیتی بین‌المللی، معتقدند که اوپک پلاس ممکن است ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه نفت در سال میلادی جاری اضافه کند و صادرات روسیه ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۳ بهبود پیدا کند. با این حساب قیمت نفت از 100 دلار در هر بشکه عبور نمی‌کند مگر آنکه عامل قابل توجه ژئوپلتیکی در جهان بروز پیدا کند.

حال با توجه به اعلام روسیه مبنی بر کاهش 500 هزار بشکه‌ای نفت و احتمال اجرای آن آیا همچنان می‌توان روی بهبود صادرات روسیه حساب باز کرد؟ از طرفی با توجه به دیدار وانگ یی، مشاور ارشد سیاست خارجی در چین، ماهیت درگیری جنگ روسیه و اوکراین تحت تاثیر قرار دهد و بروز تغییراتی در عرصه ژئوپلتیک پیش‌بینی می‌شود.

تا جایی‌ که حتی مقامات آمریکایی درباره این دیدار اعلام کردند که چین ممکن است در حال آماده شدن برای دادن تسلیحات و مهمات به روسیه برای جنگش با اوکراین باشد که این موضوع نمایانگر بدترین جنگ سرد است. از طرفی حضور جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در اوکراین سیگنالی است برای تشکیل دو بلوک سیاسی شرق و غرب و یارکشی در کشمکش جنگ روسیه و اوکراین.

با اجرایهر یک از این احتمالات قیمت نفت به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین برای پیش‌بینی این بازار باید تمام ابعاد جهانی را در نظر گرفت.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر ف روش نفت به چین با «تخفیف سنگین»! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.