کد مطلب: ۶۰۳۱۰۸

چرا طلا گران شد؟ / پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۱۳ آذر

چرا طلا گران شد؟ / پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۱۳ آذر

بازار مصنوعات طلا همچنان راکد است. علی‌رغم رکود در صنعت طلا اما بخشی از سرمایه‌های مردم به سمت طلاهای آب شده و سکه سوق پیدا کرده. چرا طلا گران شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابهام در آینده مذاکرات طلا و سکه را در بازار ایران گران کرد. البته تنها آینده مذاکرات در افزایش قیمت طلا نقش نداشته بلکه در روز چهارشنبه (۱۰ آذر ۱۴۰۰) طلا در بازارهای جهانی هم گران شد.

آیا آینده مذاکرات طلا را ارزان می‌کند؟ رئیس اتحادیه طلای کرج می‌گوید: در هفته سوم آذر قیمت طلا نوسان شدیدی ندارد. البته باید دید تا هفته آینده بازار ارز به چه سمت و سویی می‌رود. چنانچه آینده مذاکرات همچنان مبهم باشد، امکان دارد طلا اندکی گران شود.

مسعود ضرابی توضیح داد: البته چنانچه دلار هفته آینده گران شود، نوسان طلا زیاد نیست. یعنی نوسان قیمت‌ها مانند سال‌های گذشته آزاردهنده نخواهد بود.

چرا طلا گران شد؟

او با اشاره به علت گرانی طلا بیان کرد: علت گرانی طلا ابهام در آینده مذاکرات و افزایش انس جهانی طلا است. همین ابهامات باعث شده بازار ارز نوسان افزایشی داشته باشد و در افزایش قیمت طلا در بازار ایران اثر بگذارد.

هر چند فروشندگان می‌گویند بازار مصنوعات طلا راکد است و خریداری برای طلاهای ساخته شده وجود ندارد اما گویا با رشد قیمت دلار رونق به بازار طلای آب شده و سکه بازگشته است.

دنیای اقتصاد نوشت:

ناپایداری روند سکه

قرار گرفتن اونس جهانی در آستانه هفته منفی و افزایش قیمت ارز در هفته گذشته باعث شد قیمت طلا و سکه با نوسان جزئی روبه‌رو شود. با شروع مذاکرات وین، قیمت سکه با کمی کاهش همراه شد، ولی در روزهای پایانی هفته همچنان قیمت‌ها در روند قبلی باقی ماندند و تغییر محسوسی نداشتند که علت عمده آن را می‌توان با بحث مذاکرات وین و نتیجه آن مرتبط دانست. البته نمی‌توان روند ناپایدار محرک خارجی سکه را نادیده گرفت.

بر این اساس، افزایش قیمت ارز و کاهش اونس جهانی در طول هفته، همدیگر را پوشش دادند که این امر باعث شد قیمت طلا و سکه با نوسان ۴/ ۰درصد مثبت روبه‌رو شود. به این ترتیب، هر قطعه سکه امامی در آخرین روز کاری خود به سطح ۱۲میلیون و ۶۵۰تومان صعود کرد که اختلاف قیمت ۲۷۰هزار تومانی را با ارزش ذاتی آن نشان می‌دهد.

رشد طلا ضمن کاهش هفتگی

افزایش قیمت طلا در معاملات روز جمعه تحت‌تاثیر موضع موافق بانک مرکزی آمریکا برای تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه و افزایش نرخ‌های بهره، کندتر شد و (در ساعت ۱۹) به ۱۷۷۲دلار رسید و در مسیر کاهش هفتگی قرار گرفت. اونس طلا از ابتدای هفته گذشته ۱/ ۱درصد ریزش قیمت داشت که در واکنش به اظهارات مقامات متعدد بانک مرکزی آمریکا روی داده است.

جروم پاول در اظهارات خود اعلام کرد که ممکن است در نشست سیاست پولی دسامبر در خصوص تعدیل سریع‌‌‌تر برنامه خرید اوراق قرضه تصمیم‌گیری شود. بر همین اساس اونس طلا در معاملات روز پنج‌شنبه در محدوده منفی بسته شد. به نظر می‌رسد بانک مرکزی تمایل بیشتری به تحکیم سیاست پولی پیدا کرده و اگر به یکباره بر اثر با شیوع واریانت جدید «اومیکرون» مشکلاتی به وجود آید، معامله‌‌‌گران احتمالا به سمت خرید دلار می‌روند. این فضا برای طلا منفی خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایران تایپیست

    ممنون از سایت خوبتون. عالی هستید که خبرهای داغ این چنینی رو در سایت قرار میدید.

    • ناشناس

      چه کارکنیم طلا بخریم یانخریم

    • ناشناس

      بخر میره بالاتر شک نکن

    • ناشناس

      سلام سکه تا آخر سال از ۱۵ هم رد میکنه

  • ناشناس

    بلاخره طلا بفروشیم یان؟

  • ناشناس

    سلام هر کی میتونه طلا بخره گرمی 1400تا 1500 هم میشه مطمئن باشید

    • ناشناس

      میگن تا دو تومن هم میره

    • ناشناس

      جدی

  • ناشناس

    چرا‌‌‌ باید زندگی ما‌ به‌سیاست‌دولت‌‌وابسته باشد آخر تاکی

  • ناشناس

    سلام طلابخریم یانه

  • ناشناس

    فقط خدا خودش رحم کنه به مردم

  • ناشناس

    ما والله به خدا می خوام برم برای پسرم خواستگاری جرا عت نداریم از پس که طلا گرون شده چرا آخه چرا باید این طور باشه وضع مملکت

    • ناشناس

      پسر تو بد بخت نکن جسارت نمیکنم اما ازدواج تو این اوضاع بی عقلیه نکن برادر من پشیمان میشی اوضاع اسفناکه

  • ناشناس

    خدا باعث وبانی این همه گرونی رو لعنت کنه