کد مطلب: ۲۴۸۰۷۶

پیمان پولی دوجانبه راهی برای فرار از تحریم‌های بانکی

پیمان پولی دوجانبه راهی برای فرار از تحریم‌های بانکی

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین انعقاد پیمان پولی دوجانبه با ترکیه را با توجه به مشکلات موجود در مبادلات ارزی کشور به‌صورت مقطعی امری مثبت دانست.

مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق ایران و چین در خصوص پیمان پولی مالی ایران و ترکیه که به تازگی گشایش یافته است، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که بانک جهانی برای کشور تعیین کرده است و مشکلات موجود در عرصه مبادلات مالی، موضوع پیمان پولی دوجانبه میان ایران و ترکیه شاید راه فراری برای دور زدن تحریم‌ها و مشکلات بانکی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به همین سبب این سند (LC) که میان ایران و ترکیه گشایش یافته است به صورت مقطعی تا زمان بهبود شرایط و رفع مشکلات تصمیم خوبی است.

وی ادامه داد: موضوع پیمان مالی میان 2 کشور مسئله‌ای چند وجهی است اینکه کشور قرار است چه کالایی صادر کند، چه تولیداتی را از کشور ترکیه وارد کند و روش تسویه حساب میان 2 کشور به چه صورتی است عوامل مهم و قابل بررسی در این خصوص است.

حریری بیان کرد: 80 درصد از محصولاتی که کشورمان به سایر نقاط دنیا بخصوص ترکیه صادر می‌کند شامل مواد خام و انرژی است همچنین لازم به ذکر است که این محصولات با ارزهای معتبر جهانی مانند دلار و یورو به فروش می‌رسد و باید این موضوع که آیا فروش مواد خام و انرژی و در مقابل دریافت لیر ترکیه صرفه اقتصادی دارد مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس و عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر مسیر به سمت صادرات کالاهای تولید داخل حرکت کند بر تأثیر مثبت مقطعی این اتفاق افزوده خواهد شد اما هم اکنون کشور کالایی برای صادرات و عرضه در بازار کشور ترکیه ندارد پس پیش بینی اجرایی شدن چنین اقدامی امری دور از انتظار خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.