کد مطلب: ۶۲۴۲۸۰

۹ چالشی که استارتاپ‌ها با آن مواجه هستند چیست؟

۹ چالشی که استارتاپ‌ها با آن مواجه هستند چیست؟

تاسیس استارتاپ می‌تواند شامل چالش‌های سخت و تجربه‌های جدیدی باشد. من تعدادی از چالش‌های مشترک استارتاپ‌ها که باعث دور شدن از مسیر می‌شود را به شما توضیح می‌دهم و همچنین راه حل پیشنهادی خودم را هم مطرح خواهم کرد.

راه اندازی کسب و کار شخصی مزایای زیادی را به همراه دارد. انجام کاری که دوستش دارید و تلاش جهت جذب مشتریان برای خرید محصول یا سرویسی که خلق کردید بسیار لذت‌بخش است. رشد شرکت و ایحاد شغل‌ برای بقیه‌ی افراد هم هیجان‌انگیز است.

اما، راه اندازی استارتاپ‌تان به این آسانی نیست . روی پای خود ایستادن بدون هیچ پشتوانه و حمایتی می‌تواند کمی ناراحت کننده، ناامیدکننده و با تجربه‌ی چالش‌های سختی همراه باشد. با درک چالش‌ها و آگاهی از نحوه‌ی برخورد با آن‌ها، برای مشکلات در طول مسیر آماده‌تر می‌شوید و شانس موفقیت‌تان بالا خواهد رفت.

  1. عدم برنامه ریزی

شور و هیجان ایده‌ی یک استارتاپ جدید ممکن است شما را برای شروع بدون برنامه ریزی و چشم‌پوشی روی بعضی حقایق وسوسه کند. فقدان برنامه ریزی به این معنی است که کسب و کار شما بدون بودجه یا بدون جزئیاتی از فعالیت‌های حیاتی مثل بازاریابی و معامله کردن باشد. صاحبان استارتاپ‌هایی که برنامه‌ی مشخصی دارند و اهدافشان را برنامه ریزی می‌کنند بیشتر موفق خواهند شد.

سعی کنید یک بیزینس پلن (Business Plan) با جزئیات که بخش‌هایی مثل بازاریابی، نیروی انسانی، مالی و فروش را دربر بگیرد بسازید و البته به خاطر داشته باشید به طور منظم آن را مرور و به روزرسانی کنید.

  1. تقاضای کم

درک بازار مورد نیاز محصول یا سرویسی که ارائه می‌دهید یک جنبه‌ی اساسی از بیزینس پلن است. بدون وجود افراد مشتاق به خرید محصول و سرویس استارتاپ‌تان موفق نخواهد شد، هر چقدر هم که ایده‌ی شما خفن باشد.

جهت جمع آوری اطلاعات کارآمد از مشتریان بالقوه روی تحقیق بازار زمان زیادی صرف کنید چون اندازه‌ی بازار هدف شما را آشکار خواهد کرد و برای تصمیم گیری به شما کمک می‌کند که درنهایت اگر به اندازه‌ی کافی تقاضایی برای ایده‌ی استارتاپی شما وجود داشته باشد متوجه خواهید شد.

  1. بازاریابی ناکارآمد

درگیر شدن با آخرین ترندهای بازاریابی و صرف هزینه‌‌ زیاد در آن آسان است ولی در نهایت متوجه می‌شوید هزینه‌های شما بیشتر از میزان فروش شده است!

بازاریابی باید تاثیرگذار باشد. یک برنامه بازاریابی (Marketing Plan) بسازید که در آن نحوه‌ی جذب مشتریان هم توضیح داده شود. اغلب استارتاپ‌ها با یک بودجه‌ی کوچک اداره می‌شوند پس روش‌های مختلف و ارزان بازاریابی را بررسی کنید که آیا راهی ارزان‌تر یا حتی رایگان وجود دارد که بتوانید مخاطب هدف را جذب کنید؟

اگر برای بازاریابی بودجه‌ای در نظر گرفته‌اید، عاقلانه روی مناسب‌ترین روش سرمایه گذاری کنید. همه‌ی فعالیت‌های بازاریابی که انجام می‌دهید را آنالیز کنید و اگر نیاز بود با توجه به تغییرات بازار روش‌تان را تغییر دهید. اگر زمان و مهارت کافی برای بازاریابی ندارید پس آن را به یک متخصص برون سپاری کنید. (اگر قصد ضربه زدن به کسب و کارتان را ندارید کارهای برون سپاری را فقط به متخصص‌ها بسپارید!)

  1. نبود دانش و مهارت

به عنوان یک بنیانگذار بعید است شما همه چیز راجع به کسب و کار را بدانید. فقدان دانش می‌تواند باعث بروز اشتباهات اجتناب ناپذیری شود که برای کسب و کارتان هزینه بر باشد. با زمان و انرژی زیادی که برای راه اندازی استارتاپ خود می‌گذارید قادر خواهید بود به خواسته‌های بزرگی دست پیدا کنید.

سعی کنید همیشه در حال یادگیری باشید، به خصوص راجع به بازاری که در آن وارد شده‌اید. درباره‌ی مشتری‌هایی که با آن‌ها برخورد می‌کنید و رقبای کسب و کارتان اطلاعات کسب کنید. باید نقاط بحرانی مالی، بازاریابی و فروش شرکت خود را بدانید پس مقالات موجود در اینترنت در رابطه با مشکلات کسب و کار را بخوانید، در رویدادهای آموزشی شرکت کنید، به گروه‌های کسب و کار ملحق شوید و از منتورها کمک بگیرید.

ایجاد کسب و کار مستلزم تلاش زیاد است، پس در طول مسیر نباید ناامید شوید و به مسیر ادامه دهید. فراموش نکنید داشتن اعتماد به نفس یک برگ برنده است.

  1. مدیریت مالی

برنامه‌ی مالی ضعیف یکی از دلایل مهم شکست استارتاپ‌ها است. اگر هزینه‌های شما بیشتر از جریان درآمدی باشد، کسب و کارتان موفق نخواهد شد.

شما باید همه‌ی هزینه‌هایی که برای استارتاپ به دوش می‌کشید را مشخص کنید و مطمئن شوید که محصولات و سرویس‌ها به درستی قیمت‌گذاری شده‌اند که برای کسب سود به مشکلی نخورید. گردش مالی کسب و کار را که شامل فروش، سود و ضرر می‌شود را در پیش بینی مالی بگنجانید، در این صورت به راحتی ورودی و خروجی پول در کسب و کار را کنترل می‌کنید.

  1. جذب سرمایه

یک روش برای مدیریت گردش پول جذب سرمایه است، اما افزایش منابع مالی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و اینکه از کجا باید این سرمایه را جذب کنید کمی سخت است.

در رابطه با منابع مالی که برای شما در دسترس است تحقیق کنید و اطلاعاتی که باید با سرمایه‌گذار به اشتراک بگذارید مثل بیزینس پلن و پیش بینی مالی را فراهم کنید. اگر شرایط اعطای وام به کسب و کارهای کوچک در بانکی مناسب باشد می‌توانید وام هم درخواست کنید.

  1. افراد مناسب را استخدام کنید

افرادی که به عنوان کارمند جذب می‌کنید می‌توانند ضربه زیادی به موفقیت استارتاپ شما بزنند. یک کارمند منفی به راحتی روحیه و بازدهی تیم را خراب می‌کند. اخراج یک کارمند سخت است اما داشتن افراد اشتباه در استارتاپ لطمه بزرگی به کسب و کار می‌زند.

اولین استخدام شما مهم‌ترین آن است، پس برای پیدا کردن فرد ایده‌آل وقت زیادی صرف کنید. به دنبال افرادی باشید که تجربه‌های ارزشمندی دارند. از زمانی که تیم ایجاد شد یک فرهنگ سازمانی شفاف و راحت بسازید. چون در این صورت روابط شما با کارمندان صمیمانه‌تر است و با آگاهی از نقاط قوت و ضعفشان اگر مشکلی به وجود آید به راحتی قابل حل است.

  1. رهبری موفق

در طول مسیر از تیم سازی گرفته تا رشد و شکست استارتاپ کارمندان مدیریت شما را زیر نظر می‌گیرند.

در خصوص ماموریت و چشم‌انداز کسب و کار شفاف باشید و با کارمندان در میان بگذارید. برای هم راستایی کامل کارمندان با مسیری که کسب و کار در پیش گرفته است باید از ماموریت و اهداف کلی شرکت آگاه باشند. فراموش نکنید به نیروهای خود انگیزه دهید و رفاه خوبی را برای آن‌ها رقم بزنید.

  1. مدیریت زمان و بهره‌وری

در زمان راه اندازی استارتاپ مدیریت زمان‌ به عنوان بنیانگذار بسیار حائز اهمیت است. صاحبان کسب و کار مشغله‌های زیادی دارند که به راحتی می‌توانند باعث ایجاد حواس پرتی و تمرکز بر روی مسیر نادرست شوند.

از پلتفرم‌های مدیریت وظایف که می‌توان کارهای مهم را در اولویت قرار داد استفاده کنید. اگر کار مهمی دارید، یک مکان آرام برای انجام آن پیدا کنید و شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذارید!

برون سپاری برخی کارها راه دیگری برای مدیریت بهتر زمان است. بر فرض مثال، به جای طراحی سایت شرکت یا مدیریت امور مالی آن‌ها را به یک طراح وب و حسابدار بسپارید که کارآمدی بیشتری داشته باشد و همچنین مقرون به صرفه‌تر است.

تیم دفتر شما سعی کرده یک چالش رایج استارتاپ‌ها که اجاره‌ی دفتر کار است را به بهترین نحو حل کند و به همین جهت پلتفرمی برای داشتن یک دفتر کار مجازی ایجاد کردیم که همه‌ی امکانات مورد نیاز برای ارتباطات بین تیم و ارتباط با مشتری را در با هزینه‌ای معقول رقم می‌زند. در واقع شما یک مرکز تماس جامع با امکاناتی از قبیل فکس اینترنتی، تلفن گویا و تماس ورودی و خروجی خواهید داشت. همه‌ی این قابلیت‌ها را در قالب سرویس نوپا برای شما عزیزان قرار دادیم که با استفاده از این سرویس چالش‌های استارتاپ خود را کمتر می‌کنید و با خیالی راحت تمرکزتان را روی مسائل دیگری قرار خواهید داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بررسی خیلی خوبی بود
    ممنون از این مطلب