کد مطلب: ۱۴۶۶۸۹

چرا آمارهای ماهانه تجارت خارجی منتشر نمی‌شود؟

چرا آمارهای ماهانه تجارت خارجی منتشر نمی‌شود؟

حدود چندماه است که آمار و تحلیل‌های مقدماتی گمرک از تجارت ماهانه ایران منتشر نمی‌شود و برخی شنیده‌ها حاکی از تحت فشار قرار گرفتن گمرک برای عدم انتشار این آمار است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های اخیر همواره آمار و تحلیل‌های مقدماتی از تجارت خارجی ماهانه ایران را روی پرتال رسمی خود منتشر کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هر چند ممکن است که در دوره‌هایی کوتاه مدت، این تحلیل‌ها با کمی تاخیر ارائه شده باشد، اما هیچ‌گاه چند ماه پیاپی این مشکل در ارائه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران پیش نیامده است.

این در حالی است که گمرک ایران در حال حاضر چندین ماه پیاپی است که آمار و تحلیل مقدماتی ماهیانه از ماه‌های مختلف سال را ارائه نمی‌کند و در توضیح چرایی این موضوع تنها به ارائه آمار آنلاین روزانه اکتفا کرده است.

پیگیری‌ها از این سازمان تاکنون به این موضوع رسیده است که مشکل خاصی در ارائه آمار گمرک وجود ندارد و این موضوع به زودی حل خواهد شد.

از سوی دیگر به گفته برخی منابع آگاه، آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران همچون سال‌های گذشته، آماده و در دسترس است و دلیل خاصی از سوی گمرک ایران برای انتشار این آمار وجود ندارد.

حال اینکه گفته می‌شود عدم انتشار این آمار از سوی گمرک به دلیل فشارهایی است که روی این سازمان وارد می‌شود که آمار تجارت خارجی را فعلا منتشر نکنند.

در این بین، دلیل اصلی این فشار از سوی مقامات بالاتر، افزایش میزان واردات و کاهش رقم صادرات غیرنفتی عنوان می‌شود.

در عین حال انتظار می‌رود که گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان سازمانی که در طول سال‌های اخیر تلاش زیادی برای افزایش شفافیت در روند تجارت خارجی کرده است، در ادامه این مسیر ثابت قدم باشد و نسبت به انتشار آمار تجارت خارجی اقدام کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.