کد مطلب: ۵۴۹۰۸۳

چرا اقتصاد ایران ونزوئلایی نمی‌شود؟

چرا اقتصاد ایران ونزوئلایی نمی‌شود؟

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه چرا اقتصاد ایران ونزوئلایی نشده است، گفت: دلیل اصلی مقاومت ایران، تأکیدات مقام معظم رهبری است که طی یک دهه گذشته روی سه کلمه زیاد تأکید داشتند و آن هم تولید، تولید، تولید بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احمد میدری، به خلق پول توسط بانک‌ها اشاره کرد و گفت: جرقه اول خلق پول در بودجه دولت‌ها زده می‌شود و دولت برای اینکه بتواند از بانک‌ها استقراض داشته باشد به آنها مجوز اعطای بیشتر تسهیلات را می‌دهد که این موضوع منجر به تورم خواهد شد. از سوی دیگر باید توجه داشت بانک مرکزی باید تسهیلات را کنترل کند که اولین کار برای مقابله با چنین مواردی مهار کسری بودجه دولت است.
میدری به اقتصاد آلمان اشاره کرد و ادامه داد: آلمان در قرن ۱۹ از طریق بیمه‌های درمان و صندوق‌های بازنشستگی انسجام اجتماعی را برقرار کرد.

این استاد دانشگاه با توجه به سیاست‌های رفاهی در یک کشور نفتی گفت: ونزوئلا که همراه ایران در تشکیل سازمان اوپک نقش داشت و ثروتمندترین کشور آمریکای لاتین به‌شمار می‌رفت با گره‌زدن هزینه‌های خود به درآمدهای نفتی که بیش از ۵۰ درصد بود به مشکلات خود افزود، به‌طوری که ونزوئلا تاکنون حدود ۳۰ برنامه رفاهی از مسکن و بهداشت و آموزش رایگان گرفته تا مسائل دیگر را یارانه‌ای عرضه کرد اما به‌دلیل تحریم‌های این کشور و کاهش درآمدهای نفتی قیمت‌ها طی سه سال ۵۳۰ هزار برابر شد. در ایران در یک دهه گذشته حدود ۱۱ برابر افزایش قیمت را تجربه کردیم که تورم سال گذشته که حدود ۶۰ درصد گزارش شده است باعث زیان همه مردم شده است.

میدری با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی منجر به کاهش فاصله طبقاتی در کوتاه‌مدت خواهد شد توضیح داد: در سال‌هایی که درآمدهای نفتی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار بود یارانه پرداخت خواهد شد که سهم دهک‌های پایین درآمدی افزایش می‌یابد اما باید توجه داشت ادامه این روند در شرایطی که درآمدهای نفتی کاهش یابد دوام نخواهد داشت. به‌دلیل اینکه مالیات‌ها سهمی در اقتصاد و درآمد دولت ندارند منجر به کسری بودجه و تورم خواهد شد و مانند موریانه دارایی افراد را از بین می‌برد.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هفت میلیون از شاغلین بیمه ندارند گفت: در ایران ۲۳ سال حق بیمه پرداخت می‌شود اما ۲۷ سال مستمری از صندوق‌ها دریافت می‌شود. در ایران ۵۰ساله می‌توانید بازنشسته شوید و در نیروهای مسلح ۴۵ سال بازنشسته می‌شوند اما در کشورهای دیگر سن بازنشستگی ۶۵ سال است اما مستمری بیشتری می‌گیرند. در ایران ۹۰ درصد بازنشستگان زیر ۶۰ سال هستند و کسانی که در ۵۰سالگی بازنشسته می‌شوند فرصت اشتغال دوباره را دارند که این اقدام باعث اشغال فضای اشتغال جوانان خواهد شد.

میدری تصریح کرد: ایران و ونزوئلا طی چند سال گذشته زیر فشار حداکثری بودند، ایران تورم ۶۰درصدی داشت اما ونزوئلا تورم چندهزار درصدی به کشورش رسید، این در حالی است که هر دو کشور حدود پنج میلیارد دلار نفت طی یک سال بیشتر نتوانستند بفروشند اما آنچه ایران را در برابر تحریم‌ها مقاوم می‌کرد تولیداتش بود و توانستیم حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم.

منبع: تسنیم

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.