کد مطلب: ۸۳۹۴۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا بورس رشد کرد؟ / تغییر ۱۸۰ درجه‌ای نقشه بازار سهام

چرا بورس رشد کرد؟ / تغییر 180 درجه‌ای نقشه بازار سهام

پس از 1.5 هفته ریزش بی‌وقفه بازار که منجر به از دست دادن 250 هزار واحد از ارتفاع شاخص کل شد، بورس تهران در جریان دادوستد‌های روز جاری با شدت زیادی به سوی مثبت دامنه نوسان جهش کرد. در حالی که رشد امروز کام سهامداران بازار را شیرین ساخته است، اما برخی نشانه‌های منفی قدرت خود را به رخ بازار می‌کشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران در شرایطی که از شنبه هفته گذشته تا دیروز تنها در سوی منفی دامنه نوسان قرار داشت و طی این مدت سقوط آزاد 250 هزار واحدی را تجربه کرد، به یکباره در شرایطی قرار گرفت که تعداد اندکی از نمادها منفی بودند. همچنین ارزش صف‌‎های خرید بازار در روز جاری بیش از 720 میلیارد تومان بود.

تغییر ناگهانی و 180 درجه‌ای نقشه بازار اگرچه امروز به سود سهامداران تمام شد، اما به این خاطر که نشان می‌دهد شرایط بازار با یک صحبت و احتمال (احتمال بازنگری در نرخ خوراک پتروپالایشی‌ها) کاملا تغییر می‌کند، نشان از عدم ثبات بازار دارد.

علت بازگشت ناگهانی بازار به ریل صعودی

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد: «بزرگترین ریسک اقتصاد در چارچوب بازار سرمایه، نظام قانون‌گذاری و نوسان و تغییراتی است که منشا آن دولت و تصمیمات بعضا غیرکارشناسی این نهاد است.»

بورس

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «در حال حاضر این تلاطم و نوسان که بعدها سود شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نسبت به تحریم، نرخ کامودیتی‌ها، قیمت نفت، تورم در دنیا و سایر فاکتور‌های موثر بر ارزش‌گذاری شرکت‌ها ریسک بزرگتری برای بازار سرمایه به شمار می‌آید.»

آقابزرگی با شرح آنچه موج نزول ناگهانی بازار در میانه روند صعودی می‌نامد و اشاره به اینکه پس از آن عملکرد فراتر از انتظاری از سوی بازار دیده شد، عنوان کرد: «در واقع نقش دولت در نحوه قانون‌گذاری و ضوابطی که در حوزه تجارت و تولید وضع می‎‌شود، مهم‌ترین ریسک حاکم بر بازار سهام در مقطع فعلی است.»

وی افزود: «بنابراین همان‌گونه که در دو هفته گذشته، با رونمایی از ابلاغیه نرخ خوراک گاز صنایع، بازار به سرعت ملتهب شد و گام در مسیر ریزش گذاشت، روز جاری که احساسات بازار حول محور صحبت‌های پورابراهیمی و خاندوزی مبنی بر احتمال قوی بازنگری در قیمت‌گذاری نرخ خوراک می‌چرخید، بازار به یکباره از منفی به مثبت درآمد.»

آقابزرگی تاکید کرد :«این نوسان در بازار اگرچه امروز مثبت بود اما همچنان بزرگترین ریسک بازار به شمار می‌آید.»

آیا ریسک سیستماتیک بازار مرتفع شد؟

بورس تهران بارها نشان داده است با گفتاردرمانی مسئولان به سرعت تغییر موضع می‌دهد. اما در خصوص اینکه تغییر چهره نقشه بازار تا چه حد پایدار است، اطمینانی وجود ندارد. آقابزرگی در رابطه با این پرسش که آیا می‌توان به بازگشت نماگر‌های بورسی مطمئن بود یا خیر، گفت: «تعریف ریسک عبارت است از نوسان غیرقابل پیش‌‎بینی و تکرار آن. در این تعریف از منشا ریسک، بخش خصوصی و نماینده تشکل‌های خودانتظام، در اتاق‌های فکر تصمیم‌گیری حضور ندارند و بر همین اساس، احتمال تکرار چنین اتفاقاتی وجود دارد.»

وی افزود: «بنابراین ریسک بازار به طور کامل مرتفع نشده است و طی دو سال گذشته همواره این ریسک متوجه سهامداران بوده است.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.