کد مطلب: ۷۱۷۰۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آبان سخت بورس / چرا روند بازار نزولی است؟

آبان سخت بورس / چرا روند بازار نزولی است؟

دومین ماه پاییز شروع شد و همچنان شاخص کل بورس روی مدار منفی است و قصد سبزپوشی ندارد. برخی از کارشناسان عقیده دارند که گزارش‌های ۶ ماهه می‌تواند وضعیت بازار را تغییر دهد. اما چرا شاخص هر روز افت بیشتری را تجربه می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آبان ماه سختی را بورس شروع کرد و در این شاخص کل بورس کانال ۱٫۳ میلیونی را از دست داد و وارد کانال ۱٫۲ میلیونی شد. برخی از کارشناسان عقیده دارند این تغییر کانال باعث می‌شود که افت شاخص ماه‌ها ادامه داشته باشد. به همین واسطه حسین مرید سادات در گفتگو با تجارت‌نیوز شرایط بازار را تشریح کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس و سهام موجود در بازار ارزنده است اما شاخص و معاملات مسیری دیگر در پیش گرفته است. روند بازار را از دو لحاظ می‌توان بررسی کرد؛ یعنی تکنیکال و فاندامنتال.

وی ادامه داد: در نگاه تکنیکال که بررسی می‌کنیم، سطح یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحدی حمایت بسیار مناسبی برای برگشت شاخص اصلی به شمار است. اما این نقطه در دومین روز آبان ماه بلافاصله پس از بازار شدن بازار از دست رفت و یعنی شاخص در دومین روز ماه روند نزولی به خود گرفت و سقوط کرد.

بورس را تعطیل کنید!

مرید سادات توضیح داد: برخی معتقدند بازار سرمایه ایران از تحلیل تکنیکال پیروی نمی‌کند. اگر فرض کنیم ادعای مطرح شده درست است، بنده این افراد را به گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها که اخیرا منتشر شده‌اند، ارجاع می‌دهم. از دید بنیادی هیچ دلیلی وجود ندارد شرکتی که نسبت به دوره قبل سود دو تا سه برابری داشته، همچنان به مسیر خود در نزول بیشتر ادامه دهد. من پیشنهاد می‌دهم بازاری که نه تحلیل تکنیکال می‌پذیرد و نه طبق تحلیل بنیادی پیش می‌رود را تعطیل کنند.

وی با اشاره به مثالی گفت: سهام شرکت برکت در حالی ۳۶ درصد پایین‌تر از قیمت اولین روز معاملاتی امسال هم‌اکنون در حال معامله است که در گزارش شش‌ماهه اخیر خود زیان ۹ میلیاردی خود را به ۱۹ میلیارد سود تبدیل کرده است.

انعکاس اعتماد از دست رفته بورس!

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: معاملات بورس به صورت مه آلود دنبال می‌شود و دلایل متعددی می‌توان برای ریزش بازار متصور بود. تورم که آهنگ تغییر رشد نقدینگی‌ست عاملی اثر گذار بر رشد شاخص بازار سهام است.

مریدسادات ادامه داد: نرخ ارز در بازار آزاد در حالی سقف‌های جدیدی را ثبت می‌کند که به مانند گذشته شاهد همگرایی این متغیر با شاخص اصلی بازار نیستیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه اعتمادی به بازار سرمایه بین سهامداران خرد دیگر وجود ندارد. در مهرماه ۵ هزار میلیارد نقدینگی از بازار خارج شد که مقصد آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری نبود! این در حالیست که دو برابر این مبلغ از خود صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج شده است و از تورم موجود در بازار های رقیب مثل خودرو و مسکن می‌توان حدس زد که پول وارد این بازار های رقیب شده‌است.

این کارشناس گفت: نرخ کامودیتی‌ها که رشد بالایی را تجربه کرده‌اند الان شرکت‌های تولید کننده باید بیشترین صادرات و در نتیجه سودسازی را تجربه کنند. اما شاهد آن هستیم که با قیمت گذاری دستوری عملکرد تولید کننده محدود شده‌است! در چنین شرایطی‌ست که سهامدار حقیقی مشخصا نمی‌تواند اعتماد کند و اقدام به سرمایه‌گذاری در بازاری با‌ ریسک های سیستماتیک متعدد کند. همچنین در شرکتی با نسبت P/E سه ندارد! اما با تمام این موارد معتقدم بازار در نهایت به جایگاه اصلی خود برخواهد گشت و در این قیمت‌ها فروش منطقی نیست!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظر نمی رسد شاخص زیر یک میلیون و دویست بیاید به احتمال زیاد شاخص در سطح یک میلیون و دویست به مسیر رشد برمی گردد و همان طور که کارشناسان می گویند تا پایان سال به ابرکانال یک میلیون چهارصد تا یک میلیون پانصد خواهد رسید، چرا؟ چون؛
    اولا) سهام در قیمت های فعلی ارزنده هستند.
    ثانیا) سوددهی و افزایش سرمایه شرکت ها خوب است.
    پس اگر برادران سهام دار هم همت کنند وقتی سهمی را خریدند اکثریت سهام داری یک سال به بالا کنند قطعا سهام سوددهی خوبی خواهد داشت، این که سهمی را هنوز نخریدید انتظار دارید دو الی سه هفته بعد با سود بفروشید باعث ریزش سهم می شود، چرا؟ چون؛
    اولا) شرکت در این مدت کوتاه (سهام داری دو الی سه هفته ای) مجال استفاده از پول های ورودی را بدست نمی آورد.
    ثانیا) شرکت باید مقداری از سود قبلی خود را هم به سهام داران فست فودی بدهد.
    ثالثا) با این شیوه سهام داری (فست فودی) پول های هوشمند را هم راهی سایر بازارها می کنید و ورود نقدینگی کاهش می یابد.
    پس سهام داری واقعی کنید تا با توجه به سوددهی خوب اکثر شرکت ها بورس تا پایان سال همان طور که اغلب کارشناسان می گویند ابرکانال ۱۵۰۰ – ۱۴۰۰ را ببیند.
    دولت و مجلس با تصویب لایحه و تبصرهایی مفید از بورس حمایت کرده اند ولی این لوایح به شرطی کارساز خواهد بود که خودمان هم بخواهیم (سهام داری کنیم). ان شاء ا…

  • ناشناس

    سرمایه هامون سوخت.رییسی هم فقط وعده داد و وعده.
    بدتر کرد که بهتر نکرد

  • ناشناس

    نزولی شد چون مردم فکر میکنن بورس برای دولته🤣🤣🤣

  • ناشناس

    مگه اینقدر معامله بی منطق وجود داره

  • ناشناس

    سلام، چه باید گفت اگر بازار هر چیزی را با بازار بورس مقایسه کنید هر بازاری روند صعودی دارد غیر از بورس که به سه سال پیش بازگشته خیلی از سهام ها به زیر ۱۰۰تومان رسیده حقوقی های از خدا بی خبر تا کی می‌خواهند ظلم کنند،چرا هیچکس جوابگو نیست، بهترین راه حل همین تعطیل کردن بورس است ۲سال ریزش کم بوده که هنوز هم هر روز بورس خونین است اگر مسلمانید به دادمون برسید

  • ناشناس

    بورس که درحقیقت موتور محرکه ی اقتصاد هر کشوری هست در ایران طبق هیچ قاعده و قانونی نیست . نه تابع قواعد تحلیل تکنیکال هست و نه تابع تحلیل بنیادی و نه تابع دلار و نه تابع …. برای سهامدان سوال هست که اگر قرار باشه بورس هر روز قرمز، منفی و کاهشی باشه ، دیگه چه نیازی به رئیس، معاون، ناظر، و …… داره ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!