کد مطلب: ۷۱۶۵۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راه بازگشت بورس از مسیر نزولی چیست؟

راه بازگشت بورس از مسیر نزولی چیست؟

شاخص کل بورس تهران روز گذشته از کانال ۱٫۳ میلیونی را از دست داد و به کمترین محدوده خود در ۸ ماه اخیر رسید. این تغییر کانال شاخص چه تاثیری روی معاملات بورس دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس در میانه پاییز به روزهای سخت خود رسید و در اولین روز آبان ابرکانال ۱٫۳ میلیونی را از دست داد تا به محدوده ۱٫۲ میلیونی یعنی کمترین سطح شاخص اسفند ماه بازگردد. این افت شاخص تبعات سنگینی خواهد داشت که مهم‌ترین آن کاهش اعتماد عمومی نسبت به بازار سهام است.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در زمان انتخابات و پس از آن وعده‌های زیادی درخصوص ترمیم بورس و بازگشت زیان‌ها داده بود. اما پس از گذشت یکسال و چند ماه از این وعده‌ها می‌بنیم که به جای کاهش زیان، سهامداران بیشتر در باتلاق زیان فرو رفته‌اند و احتمالا ماه‌ها در این وضعیت باقی بمانند.

دولت سیزدهم روز ۱۲ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرد و در این روز روی عدد یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی بود و روز گذشته یعنی ۱ آبان ماه به سطح یک میلیون و ۲۹۶ هزار واحدی رسید.این یعنی بورس از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا به امروز در حدود ۵٫۷ درصد بازدهی منفی داشته است.

بر اساس وعده‌ها اکنون باید بخشی کوچکی از زیان سرمایه‌گذاران بورسی جبران می‌شد. اما شرایط به گونه‌ای دیگر پیش رفت و شاخص وارد یک کانال پایین یعنی محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شد. البته در این مدت مسولان دولتی وعده‌ها و مصوبه‌های زیادی درخصوص بورس داشتند که این وعده و مصوبه‌ها به صورت یک سیگنال منفی باعث شد که شاخص افت کند.

برای مثال روز گذشته دادگستری تهران‌ روند فعلی معاملات الگوریتمی و فعالیت بازارگردانی عامل زیان مستمر سهامداران دانست و پس از مشکلات و تخلفات یک کارگزاری می‌تواند به عنوان یک سیگنال قوی برای منفی شدن بورس باشد. درست است که متخلفین بورسی باید شناسایی شوند اما زمان اعلام و تلاقی اخبار نیز بسیار مهم است.

به هرحال مسولان باید فکری بازار سرمایه و وعده‌های خود بکنند چرا که این موضوع زیان بالایی به ماهیت بورس می‌زند.

کارشناسان عقیده دارند که با ورود شاخص کل به محدود ۱٫۲ میلیونی می‌تواند، وضعیت را تغییر بازار سرمایه به طور کلی تغییر دهد. اگر این تغییر کانال رخ دهد دیگر نقدینگی و اعتمادی در بازار سرمایه باقی نماند، البته در حال حاضر بسیاری از سهامداران نسبت به بورس و وعده‌های بورسی مسولان اعتماد ندارند. اما تغییر کانال شاخص کل وضعیت را وخیم‌تر می‌کند.

به گفته کارشناسان راهکار بازگشت بازار سرمایه عدم دخالت و حمایت مسولان و اجازه ورود نقدینگی حقوقی‌هاست. زمانی که دخالت نباشد اعتماد نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه نقدینگی به بورس می‌دهد و با حضور نقدینگی بازار سرمایه رشد می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    همیشه میگن بهترین جا برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است ولی انگار برعکس شده با این سطح تورم و نرخ ارز قیمت بعضی از سهم ها پول یک آدامس یا یک نخ سیگار هم نیست واقعا جای تاسفه

  • ناشناس

    اقای رییس جمهور یه سر به تالار بورس بزن زندگیمون اونجا گذاشتیم

  • محمد

    وعده های بورسی که برای زیان دیدگان بورسی دادیدکجارفت آقای رئیس جمهور

  • محمد

    زیاندیدگان بدبخت بورس که پولشان دربورس پودرشدوعده های دولت چه شد

  • ناشناس

    مردم بدبخت را به بورس دعوت کردند و کل سرمایشان بااین تورم نابودشد

  • ناشناس

    وقتی یه کلاه بردار بخواد فرار کنه همه چیز خودش میفروشه .حقوقی ها چرا دارن میفروشن ؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    بورس همیشه کوره پول سوزی بوده و بس.خودتنو گول نزنیین

  • ناشناس

    تنها راه حل این است که دولت ۵برابر سرمایه موجود سهامداران پول به حسابشان واریز کند

    • ناشناس

      رفیق چی میگی دلت خوشه رسیدن به پول خودمون شده آرزو بعد میگی پنج برابر پولمون

  • ناشناس

    بورس یعنی کوره پول سورزیت

  • ناشناس

    با اعتماد به دولتمردان که گفتند بورس محل سرمایه گذاری است بیچاره مان کردند سرمایه یک عمر زحمتمان پودر شد