کد مطلب: ۴۸۶۶۲۴

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

چرا دامنه نوسان بورس تغییر نمی‌کند؟

چرا دامنه نوسان بورس تغییر نمی‌کند؟

روند بازار سهام نزولی است و برخی عقیده دارند دامنه نوسان باید کاهش پیدا کند تا زیان وارده بر سرمایه سهامداران کمتر شود. از سوی دیگر برخی هم پیشنهاد برداشته شدن سقف نوسان را مطرح می‌کنند. آیا تغییر دامنه نوسان مشکلی را حل می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سه ابزار توقف نماد، دامنه نوسان و حجم مبنا برای کنترل بازار سهام به کار می‌روند اما مهم‌ترین و بهترین این ابزار حجم مبنا است که به بازار سهام عمق می‌بخشد.

عباس‌علی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دامنه نوسان بورس گفت: بازار سهام ما به دلیل کم بودن دامنه نوسان کم‌عمق است و قدرت دستکاری در آن بسیار بالا است، همچنین دامنه نوسان کم بازار را به حالت فرسایشی سوق می‌دهد و اگر دامنه نوسان دو درصد شود سهام موجود در بازار دیر به تعادل می‌رسد و از طرفی هم نقدشوندگی بازار سهام نیز از بین می‌رود.

این کارشناس در رابطه با به کار گیری ابزارهای کنترلی دیگر بیان کرد: در رابطه با کنترل بازار از طریق حجم مبنا اولین اثر مثبت این است که به بازار سهام عمق می‌بخشد و تا حجم معقولی از معاملات صورت نگیرد قیمت سهم تغییری نخواهد کرد و تغییر قیمت یک روز نسبت به روز قبل متناسب با حجم معاملات صورت خواهد گرفت و از طرفی هم قدرت نقدشوندگی بازار سهام بیشتر است.

او در رابطه با راهکار تعادل بازار سهام گفت: باز کردن مشروط دامنه نوسان راهکار تعادل بازار است اما به شرط اینکه حجم مبنا حداقل به 10 برابر مقدار موجود افزایش پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دامنه نوسان رو وردارن تو ١ روز همه سهم ها ميرسن به قيمت واقعي حباب ها تخليه ميشن

    • ناشناس

      ببخشید قیمت واقعی یعنی چی الان شما حباب میبینی تو بورس

    • ناشناس

      دوست عزیز برعکس تفکر شما زمانی سهم شروع به صعود میکنه که نقد شوندگی بازار بالا باشه و عرضه ها به قیمتی باشه که خریدار پیدا بشه ، دامنه نوسان فقط بورس تهران رو تبدیل به جهنم کرده و باعث جهت دهی قیمتی و صف نشینی و فرسایشی شدن بورس و سوء استفاده حقوقی ها شده شما باید 1 سال بشینی تا دامنه نوسان برسه به جایی که سمت عرضه تخلیه بشه و خریدار پیدا بشه تقریبا سهم ها دائما تو حباب منفی و مثبت هستند دامنه نوسان باعث میشه سهم ها بیش از اندازه رشد و بیش از اندازه سقوط قیمت رو تجربه کنند مثال میزنم شما سهمی رو خریدین که 70 درصد سقوط کرده چون زمانی که سهم رو خریدین سهم فقط اجازه 5 درصد سقوط داشته ولی قیمت واقعی اون سهم 70 درصد کمتر بوده اگر دامنه نوسان نباشه تمامی سهم ها در مدت چند روز به قیمت واقعی (تعادل عرضه و تقاضا) نزدیک میشند و دیگه کسی حباب نمیخره

  • مسعود

    دامنه نوسان تغییر نمی کند؟ یا منفی می شود هر روز؟؟ بیداری؟؟؟!

  • مسعود

    وزیر اقتصاد باید سریعا استیضاح بشه وگرنه ممکن عواقب بدتری در راه باشه از ما گفتن

  • ناشناس

    اون بیست سی درصد باقیمانده پول مردم رو هم میخوان ببلعن

  • سلطان

    احتمالا اقای کار شناس دلاراشو فروخته میخواد مجددا بیاره تو بورس به این قیمتها راضی نیست! مگه خود شماها نمیگین سهام با دلار زیز20تومان داره معامله میشه؟دلارالان چنده؟ پولدارها که نمیفروشند ویا شاخص بالا فروختند. پول مردم نیازمند خوردن نداره اون بالا خدایی هم هست.

    • مومن

      خدا رفته گل بچینه !!!

  • بورس باز

    امیدوارم برخی موارد در بورس ما اصلاح بشود1- حذف پیش گشایش
    2- حذف دامنه نوسان تا این صف های مسخره برچیده بشود
    3- ایجاد محدودیت در عرضه توسط حقوقی ها و کدهای حقیقی متعلق به حقوقی ها
    4- حذف حجم مبنا …
    99/08/03

  • ناشناس

    اگر زیاد کنید همه یک مرتبه ته مونده پول بای
    اگر کم کنم زره زره ضجر کش
    بابا بفکر تزریق و حمایت باشید
    یک هفته حمایت بازار راه نیفته بخدا

  • ناشناس

    دوستان علت اين همه متضرر شدن شما همين دامنه نوسانه ، هيچ جاي دنيا همچين مكانيزمي نداره ، چون قيمت ذاتا بايد شناور باشه با محدود كردن قيمت نقد شوندگي بازار از بين ميره و بازار فرسايشي ميشه و ماه ها طول ميكشه تا فشار عرضه كم بشه بنابراين اين دامنه فقط باعث ميشه افراد بدون دليل شروع به فروش سهم كنن چون ماه ها طول ميكشه تا بازار متعادل بشه باور كند دامنه برداشته بشه تمامي سهام ها شروع به رشد ميكنن ديگه بورس از حالت گله ايي در مياد كه يه روز همه نماد ها منفي هستند فردا همه مثبت همه چيز خوب ميشه

  • ناشناس

    دوستان نتیجه انتخابات آمریکا چه ربطی داره به بورس
    دلالان دلار باید نگران باشند
    کو تا ۱۷دی که میخاد ترامپ بشه یا بایدن
    به درک که کی میشه
    بورس باید حمایت بشه از سوی دولت
    و وظیفه دولت هست

  • ناشناس

    هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک