کد مطلب: ۲۲۶۰۲۶

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

چرا دلار در نوروز گران شد؟

چرا دلار در نوروز گران شد؟

لطفعلی بخشی توضیح می‌دهد که در ایام نوروز چه عوامل داخلی و خارجی باعث افزایش قیمت دلار و التهاب در بازار ارز شد. وی از نقش موثر اعتماد مردم به سیاست‌گذار در بازار ارز سخن می‌گوید.

میلاد مرادی: افزایش نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال 96 تبدیل به بحرانی برای کشور شد. با اعمال سیاست‌هایی توسط بانک مرکزی، اندکی این بحران فروکش کرد. اما افزایش نرخ ارز در روزهای نخستین سال 97، نشان داد که با وضعیت پیچیده‌تری روبرو هستیم.
به گزارش تجارت‌نیوز ، عبور دلار از 5 هزار تومان در روزهای ابتدایی سال 97، نشان داد که آتش بحران ارزی همچنان شعله‌ور است.
لطفعلی بخشی، کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز دو دلیل اصلی را برای افزایش نرخ ارز در ایام نوروز دخیل می‌داند.
این اقتصاددان دلایلی در داخل و خارج از کشور را در افزایش نرخ ارز موثر می‌داند و می‌افزاید: یکی از دلایل داخلی این است که معمولا در ایام نوروز به علت افزایش سفرهای خارجی، تقاضا برای ارز زیاد می‌شود. دلیل دیگر این است که ما چون نرخ ارز را همواره تثبیت می‌کنیم و از طرفی حجم پول داخلی همیشه رو به افزایش است، در یک جایی این سد می‌شکند که در اینجا این اتفاق افتاد.
وی در مورد دلایل خارجی تاثیرگذار بر افزایش نرخ ارز، می‌گوید: دلایل خارجی نیز این است که روابط خارجی ما به یک مرحله بحرانی رسیده است. مواردی مانند اینکه آمریکایی‌ها قصد دارند برجام را رد کنند یا اینکه زمزمه‌هایی در مورد بازگشت تحریم‌ها شنیده می‌شود. همچنین احتمال افزایش محدودیت‌ها در آینده نیز پیش‌بینی می‌شود.

بخشی در ادامه می‌افزاید: این موارد چشم‌انداز اقتصاد ایران در آینده را چندان روشن نمی‌کند. به همین دلیل عده‌ای بر این مبنا که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، برنامه‌ریزی می‌کنند. یکی از چشم‌اندازها این است که اگر تحریم‌ها برگردد یا نفت ما را نخرند یا پول نفت را ندهند، عرضه دلار در کشور کمتر می‌شود. بنابراین بهتر است که از همین الان نسبت به خرید دلار اقدام کنیم. در واقع یک تقاضای غیرمتعارفی به بازار تحمیل می‌شود و در نتیجه قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه می‌دهد: به این عوامل که دلایل اصلی هستند می‌توان عوامل ریز‌ و‌ درشت دیگری را نیز اضافه کرد. از جمله آنکه دولت نمی‌تواند به موقع تصمیم بگیرد و مسئولان خیلی خوشبین هستند. همچنین پیش‌بینی آنها معمولا اشتباه از آب درمی‌آید.
وی در پایان می‌گوید: تمام این موارد باعث می‌شود تا اعتماد مردم در این مساله کم شود. کم‌شدن اعتماد در این مورد، منجر به خروج دلار از کشور خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.