خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۰۷۵۶

دو نماینده مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کردند:

وعده‌ای که فعلا عملی نشد/چرا سبد حمایتی به دست مردم نرسید؟

وعده‌ای که فعلا عملی نشد/چرا سبد حمایتی به دست مردم نرسید؟

دو عضو کمیسیون‌های اجتماعی و برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز، با انتقاد از دولت بابت تاخیر در اجرای سبد حمایتی، به بیان آخرین اخبار و جزئیات مربوط به آن پرداختند.

مدت‌هاست که دولت صحبت از اجرای سبد حمایتی برای کمک به معیشت اقشار آسیب‌پذیر را مطرح کرده است. اما در حالی که کمتر از چهار ماه تا پایان سال باقی مانده، هنوز خبری از اجرای آن نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، در دوم آبان ماه امسال محسن پندپی، سرپرست وزارت کار اعلام کرد که تلاش رئیس‌جمهور بر این است که بسته‌های حمایتی نهایتا تا دو هفته دیگر اجرایی شود. با این حال، این فرصت دو هفته‌ای نیز در حال اتمام است، اما هنوز خبری از اجرایی شدن بسته‌های حمایتی نیست. حسن روحانی، رئیس جمهور نیز در روز اخذ رای اعتماد چهار وزیر پیشنهادی (شنبه پنجم آبان ماه ) اعلام کرده بود هفته بعد حمایت از نیمی از جمعیت را شروع می‌کنیم.

دو عضو کمیسیون‌های اجتماعی و برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز، با انتقاد از دولت بابت تاخیر در اجرای سبد حمایتی، به بیان آخرین اخبار و جزئیات مربوط به آن پرداختند.

ما نیز منتظر هستیم

زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه قرار است اقلام سبد کالا مایحتاج اولیه و اقلام ضروری مصرفی خانوارها را دربربگیرد به تجارت‌نیوز می‌گوید: تقاضا ما از دولت این است که هر چه سریع‌تر این طرح را اجرا کند. اکنون ما بیش از یک ماه است که در کمیسیون اجتماعی مجلس جلسات متعددی را با مسئولان وزارت کار، کمیته امداد، بهزیستی و سایر دستگاه‌ها برگزار کردیم و انتظار می‌فت که مراحل عملیاتی این طرح آغاز شود. دوستان دولت قول دادند که در همین هفته‌‌ای که گذشت این طرح اجرا شود، اما متاسفانه تاکنون اقدامی نشده است. آقای نوبخت قول دادند که اجرای این طرح از اقشار آسیب‌پذیر شروع خواهد شد و به دهک‌های برخوردارتر تسری پیدا خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: آخرین قولی که به ما دادند این بود که از هفته‌های آتی شروع خواهد شد و ما نیز کماکان منتظر هستیم. قرار بود از دو هفته قبل این طرح شروع شود. فقط در این بین مشکل جابه‌جایی و انتخاب وزرا در برخی وزارتخانه‌ها وجود داشت. اما به هر حال در هفته قبل وزرا جدید تصدی وزارتخانه‌ها را بر عهده گرفتند. انتظار می‌رفت اولویت اول وزارتخانه‌های مربوطه اجرای همین طرح بسته حمایتی باشد.

ساعی با تاکید بر تنظیم قیمت کالاهای اساسی توسط وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی، می‌افزاید: از طرفی دیگر، دولت باید برای تنظیم قیمت‌ها در بازار تدبیری داشته باشد. اکنون کالاهای ضروری و مایحتاج مردم قیمت ثابتی در فروشگاه‌های مختلف ندارد و نیاز است دولت به این مساله ورود پیدا کند. این بزرگترین آفت است که باعث نارضایتی زیادی شده است. وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی باید هر چه سریع‌تر در این زمینه اقدام کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه جزئیاتی از سبد حمایتی دولت، می‌گوید: پیشنهاد ما در کمیسیون اجتماعی این بود که همیشه اینگونه نباشد که کالا بدهند. چرا که در شهرهای کوچک و روستا‌های کشور، دسترسی مردم به فروشگاه‌ها خیلی کم است. مردم برای دریافت سبد کالا مجبور هستند تا مسافتی را طی و مبلغی را هزینه کنند. به همین علت پیشنهاد دادیم که علاوه بر کالا، در برخی مواقع به صورت پول نقد نیز کمک شود.

در همین راستا شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز به تجارت‌نیوز می‌گوید: با توجه به نوسانات بازار و کاهش ارزش پول ملی مجلس و دولت به تفاهم رسیدند که بخشی از هزینه‌های مردم در قالب سبد کالا جبران شود. به طوری که تا پایان سال حداقل دو تا سه نوبت این سبدهای کالایی به حدود 20 میلیون نفر جمعیت هدف پرداخت شود.

وی تصریح می‌کند: اعتقاد ما این است که باید این سبدهای کالایی پنج دهک جامعه را در بر بگیرد. دولت نیز فعلا برای 20 میلیون نفر برنامه دارد و قرار بود در همین روزها این طرح شروع شود و مشخص نیست که چرا اجرای آن به تاخیر افتاده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هفته بعد