کد مطلب: ۵۸۶۷۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شاخص کل بورس مثبت شد /چرا تغییرات بازار زیاد شده است؟

شاخص کل بورس مثبت شد /چرا تغییرات بازار زیاد شده است؟

امروز در سومین روز معاملاتی شاخص کل بورس مثبت شد. چه عواملی در تغییر تحرکات بازار موثر هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته جاری بازار سرمایه با افت شاخص کل بورس شروع به کار کرد. در دو روز گذشته هم روند کلی بازار منفی بود و امروز شاخص بعد از چند روز مثبت شد. اما چرا تغییرات در بازار زیاد شده است؟

دلار کانال ۲۸ هزار تومان را از دست داد و شوک جدیدی به بورس وارد شد. سهامداران هم به نظر می‌رسد در چند روز گذشته با تردید و محافظه‌کاری اقدام به خرید و فروش سهام خود می‌کنند.

ایران تا چند روز آینده به مذاکرات برجام برمی‌گردد و این موضوع انتظارات از ادامه برجام را قوی‌تر کرده است. ریزش قیمت دلار و افت شاخص بورس هم از نشانه‌‌های آن است.

کارشناسان بازار سرمایه از مدت‌ها قبل گفته بودند حتی مذاکرات به نتیجه هم برسد تهدیدی برای بازار سرمایه ایجاد نمی‌کند. زیرا شرکت‌های بورسی در قیمت‌های دلار ۲۳ هزار تومان هم جذابیت و ارزندگی دارند.

اما به نظر می‌رسد تنها عاملی که این روزها بازار را منفی کرده، ترس و هیجانی است که سهامداران از دولت و سیاست‌های نامشخص اقتصادی‌اش گرفته‌اند.

از طرفی رئیس بانک مرکزی از کنترل تورم و نرخ ارز صحبت می‌کند و از طرفی دیگر وزیر اقتصاد از انتشار اوراق با نرخ بهره بالا. همین دو عامل ریزش مقطعی شاخص کل را رقم زده‌‌اند.

امید قائمی، کارشناس بازار سرمایه درباره علت شکل گرفتن جو مثبت در بازار امروز گفت: با توجه به ابهام در سیاست‌های اقتصادی دولت نوسان در بازار طبیعی است. سهامداران در حال حاضر به سیاست‌های دولت واکنش نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: افت سنگین بازار حتی در مقطع فعلی بعید است. زیرا قیمت‌های جهانی روند صعودی دارند و زمانی که گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها منتشر شوند به کلی جهت بازار تغییر می‌کند.

قائمی همچنین افزود: بازار در نهایت به سمت سهم‌های بنیادی حرکت می‌کند و اطلاعات بنیادی شرکت‌ها تعیین کننده مسیر بازار خواهند بود.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شهریار

    تغییرات زیاد نتیجه ورود افراد آماتور با هوش هیجانی پایین هست که کوچکترین دلیلی برای خرید و فروششان ندارن. فجان هنوز دارن میفروشن. یک عده که دو کلاس سواد حسابرسی ندارن میگن گرون فروختن. گفتیم بیایید حساب کنید بگید باید چند میشد که گرونتر فروختن. میگن نه دیگه وقتی صفش ریخت یعنی گرون بوده??? . خب دوست عزیز این حرف مصداق بیسوادی گروهی در بورس هست. اگر اینجوری ادامه پیدا کنه نمیشه تو بورس کار کرد. باید رئیس بورس یک فکری به حال این اشخاص بکنه برای جلوگیری از فرار حرفه ایی ها از بورس

    • ناشناس

      به خرید و فروش فجهان نگاه میکنم میفهمم تو بازار مردم عوام میفروشن و حرفه ایی حقوقی دارن میخرن. هیچ جور هم نمیشه به این عوام فهموند که شما باعث این اتفاقید. فکر میکنن دارن زرنگی میکنن

    • ناشناس

      اصطلاح هوش هیجانی پایین را برای قماربازان پرادعای بورسی خوب گفتی

  • وحید

    شاخص مثبت تمام سهم ها منفی
    شاخص منفی تمام سهم ها منفی
    علی برکت اله

  • منصور

    بنظرم با توجه به وضعیت اقتصادی و مبنای ایجاد شده برای دلار و بازار که وابسته به آن است دولت حتما بایستی دلار رو روی همین قیمت 27000 تومن یا 28000 تومن حداقل تا پایان سال تثبت کند حال چه برجام به نتیجه برسد و چه نرسد و این موضوع رو علنی در همه جا اعلام کند و نگذارد عده ای از این وضعیت سوء استفاده کنند یا بورس ریزش کند وقتی همه بدانند دلار ثابت هست هیچ ریزشی در بورس با هیچ حرفی به هم نمی ریزد .

    • ناشناس

      این ریزشها مربوط به دلار نیست هنوز تاحالا نفهمیدی

  • ناشناس

    آلبرت انیشتن فیثاغورثی هر چی ریاضیدان بیاورید چند ماه محاسبه نکنند که چطور شاخص کل با نود درصد سهام منفی مثبت شده فکر کنم حتی بیسواد ترین آدم هم بفهمد شاخص کل فریبی بیش نیست خواهش هرکی سر آورد این جا نشر یدهد

    • مجمع تحلیلگران بورس

      دوست عزیز شاخص کل برآیند معاملات و قیمت و تاثیر هر نماد هست و اصلا در محاسباتش اتفاق غیری نیوفتاده. ولی چرا شما و امثال شما به سواد لازم برای تحلیل نمادها نمیرسید و شاخص کل رها نمیکنید؟؟ چرا به شاخص کل نگاه میکنید برای تصمیم گیری؟؟ مثل بیسوادهایی که شاخص کل تحلیل تکنیکال میکنن نباشید. شاخص کل هیچ چیز واضحی از کلیت بازار نمایش نمیده

  • ناشناس

    آفت بازار سرمایه، فرهنگ نوسان گیری است.

    • ناشناس

      بی فرهنگی نوسانگیری

  • ناشناس

    مشکل اصلی زیان سهامداران خرد، نوسان گیری روزانه حقوقی های متخلف بازار سرمایه است که متاسفانه از سوی سازمان بورس هم هیچ برخوردی صورت نمی گیرد.

  • ناشناس

    ✅فریب نخوریم.یک جریانی کاملاً استقبال می کنند تا جماعت فریب این را بخورند که هر فرودی در بازار را به یک چیز ربط دهند.
    جماعت بورسی هم متخصص توجیهات
    یک روز تغییر ریس جمهور
    یک روز تغییر ریس سازمان بورس
    یک روز معاملات الگوریتمی
    یک روز تغییر نرخ خوراک
    یک روز بازارگردانی
    یک روز…..هر چه به این مسائل بیشتر بپردازیم، نه تنها کمتر نتیجه می گیریم بلکه سر منشا مشکلات را هم سخت تر و تیره تر شناسایی می کنیم.اینکه شکی نیست این ساختار بازارگردانی در بازار خود نهایت مفسده هست! اصلاً ساختاری که برای بازارگردانی تعریف شده خود بخود ایجاد فساد می کند! حتی اگر نخواهی فساد کنی خودش تراوشات فساد دارد! اما دلیل ریزش بازار این است؟

  • ناشناس

    کارشناسان محترم ، آدرس اشتباه ندهید. چون در این صورت شما هم مدیون زیانهای مردم هستید. به جای اینکه مطالبی بنویسید که مردم را خواب کنید، تلنگری هم به مسئولان بزنید. ما درک میکنیم که دولت برای پرداخت حقوق و یارانه ها و… کسری نقدینگی دارد و برای تامین آن حقوقی های محترم بایستی نوسان گیری کنند. اما این حقیقیهای مالباخته هم حقی دارند. از یک سال قبل اکثر کسانی که وارد این بازار شده اند ضررهای زیادی کرده اند. مگر شرکتها دیگر به سهامداران نیازی ندارند که با ای سنگدلی آنها را دلسرد میکنیم وفراری میدهیم.

  • ناشناس

    یعنی روتون میشه بنویسید شاخص مثبته
    تقریبا 90 درصد سهام بازار منفی و رو به نابودی بعد با دو تا سهام شاخص بورس مثبت
    دیگه این دوز و کلک ها جواب نمیده
    بورس رو به کما بردن و نقدینگی رو توی بورس بلوکه کردن تا به خیال خود نقدینگی مهار شه
    حالا تورم مهار شد ؟؟؟
    نرخ خونه ارزون شد ؟؟؟؟؟
    کار به جایی رسیده 10درصد قیمت سقلم لبنیات اونهم یه نوع خاص شده مایه افتخار دولت و صد بار تو اخبار اعلام می کنن
    خجالت هم خوب چیزیه

  • امین

    آخه 28 هزار تومن با 27600 تومن مگه چه فرقی داره که باید اینقدر رو بورس تاثیر بزاره عجب بورس عجیب و غریبی داریم ما معلوم نیست اصلا چه خبره یه عده سران بورس که رییس بسیاری از شرکتها هم هستن هربلایی دلشون می خواد سر بورس و سهام دار خرد میارن هیچکس هم کاری از دستش بر نمیاد اونوقت همش شعار عدالت و این چیزها هم میدن

    • ناشناس

      الان فجهان یک نگاه بکن. تعداد فروشندگان نسبت به تعداد خریدارها. حالا بگو رئیس بورس یا رئیس فلان کارخانه یا رئیس جمهور مقصره. تمام فروشنده هاش همون تعداد ۱۴۰۰ تایی که تو عرضه اولیه دادن به تک تک مردم. ولی ببین فروش همین تعداد با دارایی اندک چه بلایی سر سهم آورده. توی سهم های دیگه هم همینطوره. درک این مطلب خیلی ساده هست.