کد مطلب: ۳۳۰۷۴۱

نماینده خوزستان در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد:

چرا نیشکر هفت‌تپه به این روز افتاد؟

چرا نیشکر هفت‌تپه به این روز افتاد؟

نماینده خوزستان در مجلس می‌گوید: نیشکر هفت‌تپه یک شرکت سودده بود که با واردات بی‌رویه شکر، این شرکت زیان‌ده شد. نیشکر هفت‌تپه حدود پنج هزار نیرو داشت که اداره آن را به گروهی واگذار کردند که اساسا تخصصی در زمینه نیشکر ندارند.

نیشکر هفت‌تپه نامی است که طی هفته‌های اخیر در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. هر چند برخی خبرها حاکی از پیگیری کردن پرداخت مطالبات کارگران است، اما چه شد که سرنوشت این صنعت خوزستانی به اینجا رسید؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هدایت‌الله خادمی، نماینده استان خوزستان در مجلس می‌گوید نیشکر هفت‌تپه حدود پنج هزار نیرو داشت که متاسفانه اداره آن را به گروهی واگذار کردند که اساسا تخصصی در زمینه نیشکر ندارند.

وی در گفتگو با تجارت‌‎نیوز می‌گوید: مشکلات کارگران نیشکر هفت‌تپه در واقع در عدم توجه به خوزستان، واگذارای‌های غیرمنطقی و مدیران ناکارآمد پروازی در استان خوزستان ریشه دارد. وگرنه چرا برای تراکتورسازی تبریز یا مس کرمان چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آید؟

این عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: متاسفانه در برخی استان‌ها در خصوص خصوصی‌سازی، اساسا صنایع را به بخش خصوصی واقعی واگذار نمی‌کنند. بلکه پشت پرده افراد دیگری هستند که چندان به دنبال کار کردن نیز نیستند و تخصصی در آن زمینه ندارند. بسیاری از این گروه‌ها قصدشان این است که مدیریت چنین صنایعی را به دست بگیرند و آن را تعطیل کنند. سپس بتوانند زمین آن را بفروشند.

وی می‌افزاید: شرکت نیشکر نیز یک شرکت سودده بود که به یکباره تعرفه واردات شکر را برداشتند و با واردات بی‌رویه شکر، این شرکت زیان‌ده می‌شود. نیشکر هفت‌تپه حدود پنج هزار نیرو داشت که متاسفانه اداره آن را به گروهی واگذار کردند که اساسا تخصصی در زمینه نیشکر ندارند.

خادمی با اشاره به رد پای رانت در واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی، ادامه می‌دهد: معمولا در واگذاری‌ها متاسفانه رانت وجود دارد. اگر رانت وجود نداشت، فردی که اداره این صنایع را بر عهده می‌گرفت، نگران پول خود بود و به فکر توسعه می‌افتاد. به عنوان مثال، گروه ملی صنعتی فولاد ایران در خوزستان اولین شرکتی در خاورمیانه بود که لوله بدون درز تولید می‌کرد. روزگاری آرزوی بسیاری از خوزستانی‌ها این بود که در چنین شرکتی کار کنند. اما اکنون در حال ورشکسته شدن است. چرا که مشخص نشد آن را به چه کسی واگذار کردند.

وی در پایان می‌گوید: متاسفانه بانک‌های ما وارد فعالیت بنگاه‌داری شده‌اند. به جای آنکه به بخش خصوصی وام اعطا کنند، خودشان رقیب بخش خصوصی هستند. حتی برخی نهادها اکنون فعالیت اقتصادی می‌کنند. با چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت که بخش خصوصی شکل بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یه خبرگزاری یه اینفویی از این نیشکر هفت‌تپه درست کرده بود که قشنگ نشون می‌داد که چطور از یه شرکت سودده تبدیل شد به شرکتی که کارگراش چندماهه حقوق نگرفتن.
    انگار مثلا یه جور برنامه‌ریزی بوده که نیشکر هفت‌تپه در عرض یه دهه اینجوری بشه.
    البته نیشکر هفت‌تپه یه نمونه از اون خصوصی‌سازی‌هاست.