کد مطلب: ۵۷۷۲۵۶

عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان پاسخ داد:

چرا امسال تولید هویج کم شد؟ / هر کیلو بذر هویج ۴۰ میلیون تومان!

چرا امسال تولید هویج کم شد؟ / هر کیلو بذر هویج ۴۰ میلیون تومان!

امسال قیمت هر کیلو بذر هویج دو برابر شد. هر کیلو بذر هویج که سال گذشته با قیمت ۲۰ میلیون تومان فروخته می‌شد امسال به کیلویی ۴۰ میلیون تومان رسیده است. این عامل، باعث کاهش تولید هویج در کشور شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تولید هویج در ایران کم شد. فعالان بازار می‌گویند علت کاهش تولید هویج افزایش قیمت تمام شده نهاده‌های کشاورزی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بذرهای موجود در بازار یا آمریکایی هستند یا از اروپا و آسیای شرقی قاچاقی وارد کشور شدند.

با وجود تحریم‌ها واردات این بذرها به کشور هزینه‌بر است و از طرف دیگر افزایش هزینه‌ها باعث دلسردی کشاورزان شده است. سال ۹۶ هم فروش هویج آمریکایی در فروشگاه زنجیره‌ای شهروند خبرساز شد و سر و صدای زیادی به پا کرد.

خرداد امسال هم بذر هویج‌های آمریکایی در بازار خبرساز شد که ۵۰۰ گرم آن در فضای مجازی با قیمت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

اجاره هر هکتار زمین ۳۳ میلیون تومان!

عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان با تائید این خبر توضیح داد: علاوه بر افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، امسال اجاره زمین نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است. به عنوان مثال سال گذشته اجاره هر هکتار زمین ۱۶ میلیون تومان بود اما امسال به ۳۳ میلیون تومان رسیده است!

اکبر یاوری به تجارت‌نیوز گفت: برای کاشت هویج در هر هکتار به سه کیلو بذر نیاز داریم. در خوشبینانه‌ترین حالت قیمت سه کیلو بذر برای کشاورز معادل ۱۲۰ میلیون تومان آب می‌خورد. همچنین کود اوره به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسیده است. همین مسائل باعث شده که کشاورزان متضرر شوند و سال گذشته هویج کمتری کاشتند.

قیمت واقعی هویج چهار هزار تومان است!

فعالان بازار می‌گویند قیمت واقعی هر کیلو هویج در شرایط عادی باید چهار تا پنج هزار تومان باشد این در حالی است که در بازار ایران به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و عدم واردات به موقع واکسن، مصرف آب هویج چند برابر شد.

یاوری با اشاره به قیمت هویج بیان کرد: اکنون قیمت هر کیلو هویج در میدان اصلی میوه و تره‌بار با قیمت ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود. چنانچه دولتمردان صادرات هویج به ارمنستان و عراق را ممنوع کنند با ورود هویج‌های جدید از شهرهای الیگودرز و ازنا هویج در بازار ارزان می‌شود.

اما ممنوعیت صادرات هویج در جالی عنوان می‌شود که فعالان بازار از خراب شدن هویج و ماندن آن روی دست بارفروشان خبر می‌دهند. اخیرا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد اکثر هویج‌های بارفروشان خراب شده است!

برای مطالعه بیشتر خبر افزایش قیمت هویج در بازار را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    البته فکر نکنید که این وقایع در مورد هویج بدون برنامه و بی حساب و کتاب بوده است بلکه حاصل تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر مسؤولان محترم مربوط که با یک برنامه ریزی منسجم و حساب شده و با صرف میلیون ها نفر ساعت کار صورت گرفت این بود که برای اولین بار در تاریخ تمدن بشر دلار آمریکا در مقابل هویج ایران فرو ریخت!

  • مسعود

    کلا همه چیز و داریم به دلار میخریم عزیزان به ریال کار کنی با دلار خرید کنی