کد مطلب: ۶۴۸۱۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نحوه برخورد با پلنگ / چرا پلنگ قائم شهر تلف شد؟

نحوه برخورد با پلنگ / چرا پلنگ قائم شهر تلف شد؟

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست می‌گوید: «این گونه پلنگ در حال انقراض است. نباید رفتاری با حیوان می‌شد که احساس خطر کند و از خود دفاع کند.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، چیزی از انتشار فیلم‌ پرسه‌زنی پلنگ قائم شهر نگذشته بود. گفتند پلنگ زنده گیری شد اما به فاصله کمی خبر از تلف شدن پلنگ دادند.

زندگی پلنگ قائم شهر به فاصله چند ساعت تمام شد. درباره علت مرگ پلنگ مازندرانی روایت‌های مختلفی دادند. آنطور که کامیار ولی‌پور، مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست مازندران به ایرنا گفت: «این پلنگ پس از انجام عملیات بیهوشی توسط نیروهای محیط زیست در حال انتقال به پایگاه حیات وحش سمسکنده بود.»

طولی نکشید که گفتند این قلاده پلنگ در حال انتقال تلف شد. گفته می‌شود دو گلوله به این پلنگ شلیک شد. اما در صورت مشاهده با پلنگ باید چگونه برخورد کرد؟ چرا پلنگ قائم شهر به این راحتی تلف شد؟

نحوه برخورد با پلنگ

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست و بوم شناس به تجارت‌نیوز می‌گوید: «این گونه پلنگ‌ها از نادرترین جانوران هستند که متاسفانه در حال انقراض هستند.»

او ادامه می‌دهد: «چنانچه پلنگ در مسیر خودش آزاد باشد، مسیر خود را ادامه می‌دهد. به هیچ وجه به انسان به چشم یک طعمه نگاه نمی‌کند. مگر اینکه برخی با دیدن پلنگ احساس قدرت کنند. با اسلحه یا بدون اسلحه حیوان را آزار دهند. در این صورت پلنگ حمله می‌کند و این رفتار برای دفاع از خود صورت می‌گیرد.»

این فعال محیط زیست می‌گوید: «آنطور که حدس می‌زنم پلنگ قائم شهر تحریک شد. این حیوان قصد حمله نداشته و واکنش دفاعی نشان داد.»

کهرم می‌گوید: «پیش از این نیز حدود یکی دو سال پیش نیز یک پلنگ را در پارک ملی گلستان رها کرده بودند. پلنگی که قلاده داشت و حرکتش رصد می‌شد. محیط‌بانان قلاده این پلنگ را حرکت می‌دادند تا نشان دهند که زنده است. در حالی که این پلنگ خیلی پیش از آن تلف شده بود. حالا مشخص نیست ماجرای این پلنگ قائم شهر دقیقا چه بوده است. شاید بعدا حقیقت مشخص شود.»

سرگذشت پلنگ قائم شهر بعد از تلف شدن

کهرم درباره نحوه زنده‌گیری می‌گوید: زنده‌گیری باید با تفنگ بیهوشی صورت گیرد. کار هر کسی نیست. باید متخصص این کار انجام گیرد. کافی ایست یک مقدار ماده بیهوشی زیاد باشد، حیوان از بین می‌رود. اما بعد از مواجهه با پلنگ قائم شهر به آن تیراندازی کردند و بعد گفتند که زنده‌گیری شد.»

این فعال محیط زیست می‌گوید: «برای دفن این پلنگ پروتکل‌ داریم. اگر بخواهند علمی عمل کنند، باید پوست پلنگ را کنده و مواد ژنتیکی آن را استخراج و ثبت کنند. بعدها با مشخصات ثبت‌شده پلنگ دیگر مقایسه کنند. در نهایت یک درخت ژنتیکی درست کنند.»

سال گذشته نیز فیلمی از برخورد با سه گورخر افریقایی برای انتقال به باغ وحش صفا دشت منتشر شد. فیلمی که برخورد با گورخرها موجب انتقاد بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. البته دو گورخر هم تلف شدند.

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. سال ۹۷ نیز هنگام انتقال ۱۰ گورخر از توران شاهرود به پارک ملی گرمسار، پنج گورخر تلف شدند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جلل الخالق. زیادی جو گیر شدی بنده خدا پلنگ اومده وسط شهر چی میگید درسا رفتار میکردند

  • تسکین

    عقب افتاده ها.
    🙄

  • ناهید و دوستان

    چرا او را بیهوش نکردند و به محل زندگی اش بر نگرداند ند ؟ از کجا آمده بود آخر ؟

  • مهدی

    تمام جنگل از بین بردن حیوان اومد تو شهر بعد عکس پلنگ میزنن رو پیراهن تیم ملی اونقدر وحشی بازی در آوردن حیوان رم کرد آخرش کشتن هیچ کس پاسخگو نیست انشالا خدا از شما نگذره

  • ناشناس

    اینها رفتار با انسان را بلد نیستن چه انتظاری در برابر حیوانات دارید

  • حمید پهلوی

    این پلنگ حیف شد

  • ناشناس

    متاسفم که براحتی یک قلاده پلنگ درحال انقراض رو ازبین بردن واقعا که در آینده حسرت خواهیم خورد چرا اینقدر نسبت به حیات وحش بی توجه هستیم حیوانات هم مالک این زیست بوم هستن