کد مطلب: ۵۳۲۹۲۷

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به تجارت‌نیوز پاسخ دادند:

آخرین خبر درباره جلسات بررسی FATF/ تصمیم‌گیری در گرو نتیجه مذاکرات؟

آخرین خبر درباره جلسات بررسی FATF/ تصمیم‌گیری در گرو نتیجه مذاکرات؟

با این که قرار بود در فروردین ماه رای نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دو لایحه تصویب نشده FATF اعلام شود، اعضای مجمع اعلام می‌کنند که از ابتدای سال تاکنون به دلیل شرایط قرمز کرونا هیچ جلسه‌ای برای بررسی دوباره FATF تشکیل نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین بار میانه اسفندماه سال گذشته بود که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشستی اعلام کرد که تکلیف نهایی دو لایحه FATF در جلسات آینده در فروردین ۱۴۰۰ مشخص می‌شود. حالا پنج روز از اردیبهشت ماه هم گذشته و خبری از FATF نشده است.

این در حالی است که فعالان اقتصادی به کرات به رسانه‌ها گفته‌اند که مشکلات ناشی از نقل و انتقال پول و نپیوستن ایران به FATF گرفتاری‌های فراوانی برای واردات کشور ایجاد کرده است. به عنوان مثال درباره واردات واکسن کرونا بارها این موضوع مطرح شد و حالا اعضای اتاق بازرگانی هم حضور ایران در لیست سیاه FATF را دلیل مهمی می‌دانند که باعث شد دولت از بخش خصوصی تقاضای واردات واکسن کرونا را داشته باشد.

گرچه گفته می‌شود که بدون برداشتن تحریم، عضویت در FATF برای مبادلات بانکی فایده‌ای ندارد. با وجود این محمدفروزنده، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که چرا نظر نهایی مجمع درباره لوایح تا پایان فروردین اعلام نشده است،به تجارت‌نیوز می‌گوید: لازم بود آقای محسن رضایی، دبیر مجمع جلسه بررسی را تشکیل دهند اما در فروردین ماه هیچ جلسه‌ای را تشکیل نداده‌اند. بنابراین هیچ تغییری در بررسی‌ها و پیشبرد FATF انجام نشده است.

به گفته او جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به علت گسترش شیوع ویروس کرونا و قرمز شدن وضعیت پایتخت تعطیل شده است.

دولت پای حرف‌هایش را امضا نمی‌کند

احمد توکلی، عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز، علت تعطیلی جلسات مجمع را وضعیت قرمز کرونایی اعلام می‌کند و عنوان می‌کند: چون روی این موضوع بحث زیادی صورت گرفته احتمالا در اولین جلسه مجمع، نظر نهایی اعلام شود.

او می‌گوید: البته مجمع جلسات مجازی برگزار می‌کند اما درباره fatfتصمیم گرفتیم جلسه را حضوری برگزار کنیم تا رای و نظر همه را داشته باشیم.

توکلی به این سوال که آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشکیل جلسه منتظر اعلام نتایج مذاکرات وین و رفع تحریم‌ها است؟ پاسخ می‌دهد: تشکیل نشدن جلسات مجمع به هیچ وجه ربطی به مذاکرات ندارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح می‌دهد: مشکل مجمع تشخیص مصلحت نظام با دولت این است که دولت پای حرف‌هایش را امضا نمی‌کند. با این که کتبی و شفاهی از آنان خواسته‌ایم که مطالبی که ارائه می‌کنند را با امضا تحویل دهند، زیر بار نمی‌روند و حتی گاهی نوشته‌هایشان هم با سربرگ وزارتخانه مربوطه نیست. حالا هم مجمع از دولت درباره FATF سوالاتی کرده ولی دولت جواب مکتوب و امضا شده نداده و فقط شفاهی حرف زده است.

او ادامه می‌دهد: من شخصا به رئیس جلسه پیشنهاد کردم که تا دولت جواب مکتوب و امضا شده به مجمع نداده، تصمیم نهایی گرفته نشود.

پیش از این محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام قبلا گفته بود که مجمع از دولت خواسته تاریخ لغو تحریم‌ها را اعلام کند تا همان زمان این لوایح به تصویب برسد اما چنین تاریخی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال نشده است.

البته برخی شنیده‌ها هم حاکی از آن است که مجمع تشخیص مصلحت نظام تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری، FATF را بررسی نمی‌کند. رضایی در واکنش به این موضوع گفته بود: برخی اعضای مجمع معتقدند اگر این دو لایحه تصویب شود، در فرصت باقیمانده از دولت دوازدهم، مهلت اجرای آن وجود ندارد و دولت بعدی باید این لوایح را اجرا کند، بنابراین بهتر است در دولت بعد این لوایح تعیین تکلیف شود لذا باید تا شهریور ماه برای بررسی این لوایح صبر کنیم، این نظر چند نفر از اعضای مجمع است و نظر کل مجمع نیست.

با این حال توکلی تاکید می‌کند که در مجمع چنین بحثی نبوده است و علت تعویق اعلام رای مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا وضعیت نامساعد کرونایی بوده است.

او در نهایت نیز بر گفته رضایی مبنی بر این که نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره FATF همان نظر سابق است صحه می‌گذارد و می‌گوید: من نمی توانم چیزی را قطعی بگویم اما این را می‌دانم که برای تصویب، لوایح باید دو سوم رای اعضا را بیاورد که من بعید می‌دانم بتواند این میزان رای مثبت را کسب کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت خوش بین و خوش خیال ما اگر امضا دهد و مکتوب هم بنویسد فایده ای ندارد امضای کری را هم تضمین می دانستند امضای دولت هم تضمین نیست با طناب پوسیده دولتی ها به چاه نروید چند سال پیش گفتند تمام تحریمها بالمره لغو شدند اما هر روز و هنوز هم می گویند دنبال رفع تحریم هستیم اگر تحریمها لغو شده اند پس دنبال چه هستید؟