کد مطلب: ۳۵۷۶۶۳

تجارت‌نیوز برررسی کرد:

چشم‌انداز بازار خودروهای برقی در سال ۲۰۱۹

چشم‌انداز بازار خودروهای برقی در سال 2019

در سال‌های اخیر، کشورهای اسکاندیناوی پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه افزایش سهم خودروهای الکتریکی در بازار داشته‌اند. اگرچه این خودروها برای محیط زیست به مراتب‌ مناسب‌تر و کم‌خطرتر هستند اما در بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا و کشورهای اروپای مرکزی هنوز به طور کامل فراگیر نشده‌اند. با این حال، کارشناسان بر این باورند که سال 2019 یک سال قدرتمند برای خودروهای الکتریکی خواهد بود.

طی یک سال گذشته، بازار خودروهای برقی پیشرفت قابل توجهی داشته است. نفوذ خودروهای برقی اقتصادهای توسعه‌یافته را تا حدی دچار سردرگمی کرده است. اگرچه این خودروها برای محیط زیست به مراتب‌ مناسب‌تر و کم‌خطرتر هستند و می‌توان برق آنها را حتی از طریق منابع تجدیدپذیر تامین کرد، اما این خودروها به‌ویژه در بریتانیا و کشورهای اروپای مرکزی هنوز به‌طور کامل فراگیر نشده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، به عنوان مثال سهم خودروهای برقی از بازار خودرو در طول چهار سال گذشته، تنها 1.5 درصد رشد داشته است.

کشورهای اسکاندیناوی از جمله نروژ، سوئد، فنلاند و ایسلند پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه افزایش سهم خودروهای الکتریکی در بازار داشته‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود 30 درصد از خودروهای نو در نروژ برقی هستند. به این ترتیب، نروژ، کشوری که سوخت‌های فسیلی فراوانی را در خود جای داده، حالا به پیشتاز استفاده از خودروهای برقی در جهان تبدیل شده است.

دولت نروژ که قصد دارد تا سال 2025، میزان آلایندگی خودروهای خود را به صفر برساند، مشوق‌هایی از جمله شارژ و جای پارک رایگان برای خودروهای برقی در نظر گرفته است.

همچنین از سال 2011 تاکنون، دولت مالیات 25 درصدی خرید خودروهای برقی را حذف کرده است.

به‌طور مشابه، به لطف حمایت‌های دولتی، چین هم به یکی از پیشتازان تولید خودروهای برقی تبدیل شده است. در حال حاضر، سه میلیون خودروی برقی در جهان وجود دارد که دو میلیون آن در چین هستند.

به دنبال طرح دولت چین موسوم به «ساخت چین 2025»، تولیدکنندگان خودرو در این کشور از سوبسیدهای دولتی بهره می‌برند و به این ترتیب، انتظار می‌رود تولید این خودروها رشد بیشتری هم داشته باشد.

در ایالات متحده و کانادا، تولید مدل تسلا 3 موجب رشد فروش خودروهای برقی در این منطقه شده است.

سهم استفاده از خودروهای برقی در ایالات متحده در ماه جولای 2018، برای اولین بار بیش از دو درصد رشد کرد.

فروش خودروهای برقی در سراسر آمریکا افزایش یافته، اما بیش از نیمی از فروش‌ها مربوط به کالیفرنیا بوده است.

به همین ترتیب، فروش خودروهای برقی در کانادا هم افزایش چشمگیری داشته است.

جدول زیر سهم خودروهای برقی از بازار خودرو را در سال 2017 در کشورهای مختلف نشان می‌دهد:

کشور سهم خودروهای برقی از بازار
نروژ 39.2 درصد
ایسلند 11.7 درصد
سوئد 6.3 درصد
چین 2.2 درصد
آلمان 1.6 درصد
ایالات متحده آمریکا 1.2 درصد
ژاپن 1 درصد

مشوق‌هایی که دولت‌ها برای افزایش استفاده از خودروهای برقی از آن استفاده می‌کنند، تاثیر قابل توجهی بر رشد فروش آنها دارد. شواهد نشان داده که در نروژ یا کالیفرنیا، برنامه‌های تشویقی دولت‌ نقش مهمی در افزایش نفوذ خودروهای برقی داشته است.

هزینه‌های بالا یکی از مشکلات خودروهای برقی است. از آنجا که کاهش هزینه‌ها زمان زیادی می‌برد، یکی از راهکارهایی که دولت‌ها می‌توانند در پیش بگیرند، اجرای برنامه‌های تشویقی است.

این مسئله که خودروسازان در سراسر جهان از خودروهای برقی حمایت می‌کنند، بسیار امیدوارکننده است. به عنوان مثال، فولکس‌واگن اعلام کرده، در سال‌های آینده 50 میلیون خودروی برقی تولید خواهد کرد. همچنین، جنرال‌موتورز خواستار اتخاذ سیاست‌های یکسان برای تولید خودروهای برقی در اروپا شده است.

به این ترتیب، انتظار می‌رود تا سال 2021، هفت درصد و تا سال 2025، حدود 15 درصد از وسایل نقلیه فروخته‌شده در جهان برقی باشند.

در حال حاضر، تولید خودروی برقی به تولیدکنندگان اندکی محدود می‌شود و از نظر اندازه و سایز خودروها هم، مشتریان گزینه‌های چندانی ندارند. اقدامات لازم باید در جهت ساخت خودروهای متنوع صورت بگیرد.

به‌طور کلی، کارشناسان بر این باورند که سال 2019 یک سال قدرتمند برای خودروهای الکتریکی خواهد بود.

منابع: fleetcarma.com و .iea.org

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.