کد مطلب: ۲۹۱۹۷۳

تا دو سال آینده محقق می‌شود؛

چشم‌انداز رشد ۵۵۰ میلیون دلاری صادرات محصولات دانش‌بنیان

چشم‌انداز رشد ۵۵۰ میلیون دلاری صادرات محصولات دانش‌بنیان

طبق بررسی آمار و ارقام، دولت صادرات محصولات دانش‌بنیان در سال ۹۹ را یک میلیارد دلار پیش‌بینی کرده که نسبت به سال ۹۶ رشد ۵۵۰ میلیون دلاری خواهد داشت.

شرکت‌های دانش بنیان یا Knowledge enterprise حاصل تغییرات گسترده در اقتصاد جهانی طی دهه‌های اخیر هستند که باعث شده خدمات، اولویت بالاتری پیدا کنند. ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله نشانه‌های انقلاب صنعتی سوم که مرزی میان صاحبان منابع تولیدی و کارگران است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دانش بنیان‌ ها شرکت، موسسه خصوصی یا تعاونی‌هایی هستند که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالاها و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان و بر اساس معیارهای مورد نظر آیین‌نامه های معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، به تایید کارگروه ویژه این کار می‌رسند.

اما از آنجایی که دانش و فناوری جز جدایی‌ناپذیر شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و در دوران فعلی فناوری روز به روز جای خود را بیش از پیش در زندگی روزمره مردم باز می‌کند، دولت نیز از این بخش مهم غافل نبوده و برای سه سال آینده و هر سال به صورت جداگانه صادرات محصولات دانش بنیان را هدفگذاری کرده است.

طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، در سال ۹۶، ۴۵۰ میلیون دلار صادرات محصولات دانش بنیان تحق یافته و برای سال جاری نیز با برنامه‌ریزی برای افزایش ۱۵۰ میلیون دلاری تحقق رقم ۶۰۰ میلیون دلار برای سال جاری پیش‌بینی شده است.

همچنین برای سال های ۹۸ و ۹۹ نیز میزان صادرات محصولات دانش بنیان را به ترتیب ارقام یک میلیارد دلار و دو میلیارد دلار هدفگذاری کرده است. با این حساب صادرات محصولات دانش بنیان در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۹۶ افزایش ۵۵۰ میلیون دلاری خواهد داشت.

براساس این گزارش، طبق افق برنامه ۲۰ ساله کشور یعنی تا پایان سال ۱۴۰۴، مقرر شده که بیش از ۵۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال شوند؛ با این حال آمار موجود شرکت‌های دانش‌بنیان، نشان‌ از فاصله زیاد تا هدفگذاری در این برنامه دارد.

اما از آنجایی که تامین مالی طرح‌های این شرکت‌ها و حمایت مالی از آنها از جمله مباحثی است که بر عهده سیستم بانکی کشور گذاشته شده و از جمله موارد بسیار مهم و قابل توجه است. بانک مرکزی میزان کل تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان توسط شبکه بانکی کشور از خرداد ۹۶ تا خرداد ۹۷ را اعلام کرد که براساس این گزارش، طی یکسال گذشته ۵۰۰۸۴.۴ میلیاردریال تسهیلات از سوی کل سیستم بانکی به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده است.

براین اساس، بیشترین میزان تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان در خردادماه ۹۷ به میزان ۷۴۳۹ میلیارد ریال و کمترین در شهریور ماه ۹۶ با رقم ۲۲۰۸.۱ میلیارد ریال انجام شده که افزایش ۵۱۳۶.۷ میلیارد ریالی داشته است.

همچنین به ترتیب طبق بررسی تسهیلات پرداختی به این شرکت‌ها در ۱۲ ماه گذشته، میزان پرداختی تسهیلات با نوسان همراه بوده و در دوماه پایانی یعنی خرداد و اردیبهشت روند افزایشی داشته است.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.