کد مطلب: ۳۴۷۰۳۳

چند درصد پزشکان فرار مالیاتی دارند؟

چند درصد پزشکان فرار مالیاتی دارند؟

جامعه پزشکی باید در سال 7200 میلیارد تومان مالیات پرداخت کند اما فقط حدود 2 تا 3 درصد این مقدار یعنی 150 تا 200 میلیارد تومان مالیات می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سه شنبه شب برنامه گفتگوی ویژه خبری به موضوع فرار مالیاتی پزشکان که به تازگی موردتوجه قرار گرفته است، اختصاص داشت. طبق گزارش فارس، در این برنامه معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در دفاع از وضعیت مالیات پرداختی پزشکان گفت: ۸۵ درصد خدمات بستری تاکنون در بخش دولتی انجام و مالیات این ۸۵ درصد مانند حقوق و … کسر و پرداخت می‌شود.

به گفته وی در موسسات خصوصی هم مالیات پرداخت می‌شود و سازمان امور مالیاتی هم اعلام کرده بود که مطب‌ها و دیگر مشاغل رقم ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات می دهند.

اما در ادامه امیرآبادی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، محاسباتی ارائه کرد که نشان دهنده ناچیز بودن این مقدار مالیات پرداختی است.

وی گفت: مجموع درآمد پزشکان متخصص در سال ۱۷ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان، پزشکان عمومی سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و دندان پزشکان ۸ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان و جمع مالیات آن‌ها 7200 میلیارد تومان است. البته این ارقام حدودی و حداقل نرخ است.

وی تاکید کرد که با این حال، جامعه پزشکی فقط ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند.به این ترتیب با احتساب مالیات پرداختی فعلی یعنی 150 تا 200 میلیارد تومان در کنار رقم 7200 میلیارد تومان، پزشکان بیش از 97 درصد فرار مالیاتی دارند.

در ادامه این برنامه، عرفان قمی کارشناس امور مالیاتی وجوه جدیدی از این مسئله را تشریح کرد و گفت: سال ۹۴ اصلاحاتی در قانون مالیات مستقیم صورت گرفت و تبصره ماده ۱۰۰ اعلام کرد سازمان امور مالیاتی برای برخی از اصناف می‌تواند بدون اظهار نامه و بدون دریافت رسید‌های درآمدی مالیات تعیین کند، شرطی که شامل قشر پزشک نمی‌شود، زیرا میانگین درآمد‌ها ۳۰ میلیون به بالاست.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های غیرقانونی بین نظام پزشکی و سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: تا سال ۹۳ این تفاهم نامه‌های غیرقانونی امضا می‌شد، سال ۹۳ دیوان عدالت اداری حکم می‌دهد که از این به بعد این تفاهم نامه‌ها غیرقانونی است، اما با این حال از سال ۹۳ تاکنون این تفاهم نامه‌های غیرقانونی امضا و براساس آن مالیات گرفته می‌شود.

این کارشناس مالیاتی همچنین با اشاره به سه منبع درآمدی پزشکان یعنی حقوق، درآمد مطب و کارانه گفت: از کارانه مالیاتی دریافت نمی‌شود و به صورت عمومی مورد غفلت قرار می‌گیرد.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.