کد مطلب: ۲۸۲۶۴۲

چه کسانی با تحریم‌های نفتی ایران به دردسر می‌افتند؟

چه کسانی با تحریم‌های نفتی ایران به دردسر می‌افتند؟

آتش تحریم‌های نفتی علیه ایران دامن بسیاری از کشورها را در سراسر دنیا گرفته است؛ به طوری‌که آثار آن قبل از آغاز تحریم‌ها در برخی کشورها کاملا مشخص شده و حتی این موضوع آمریکا را هم تهدید کرده است.

آتش تحریم‌های نفتی علیه ایران دامن بسیاری از کشورها را در سراسر دنیا گرفته است؛ به طوری‌که آثار آن قبل از آغاز تحریم‌ها در برخی کشورها کاملا مشخص شده و حتی این موضوع آمریکا را هم تهدید کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با خروج ترامپ از برجام باز هم سیاست بر نفت سایه انداخت و تهدیدهای نفتی علیه ایران از سوی آمریکا آغاز شد. ترامپ ابتدا سعی کرد با درخواست از برخی اعضای اوپک برای افزایش تولید جایگاه ایران را در اوپک به خطر بیاندازد و بعد از آن با تهدید مشتریان نفتی ایران سعی کرد واردات نفت از ایران را متوقف کند. اما این یک روی سکه تعاملات نفتی ایران است و هرچند ممکن است تصمیمات ترامپ ایران را با چالش مواجه کند اما در سوی دیگر نه تنها مشتریان نفتی بلکه آمریکا هم از ایجاد تنش در تعاملات نفتی ایران آسیب می‌بیند.

دردسرهای یک شرکت چند ملیتی

در این راستا طبق اظهارنامه جنرال الکتریک، این شرکت در سال ۲۰۱۷ میلیون‌ها دلار سفارش از ایران برای کسب‌وکار نفت و گاز خود دریافت کرده بود که شامل سفارش‌هایی برای قطعات ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در نیروگاه‌های گازی بود. جنرال‌الکتریک اعلام کرد فعالیت‌های خود را با تغییرات صورت گرفته در قانون آمریکا تطبیق می‌دهد. فعالیت‌های جنرال‌الکتریک در ایران تاکنون محدود و مطابق با مقررات، مجوزها و سیاست‌های دولت آمریکا بوده است.

روشن شدن چراغ افزایش قیمت بنزین در ژاپن

همچنین خبرگزاری کیودو به نقل از برخی منابع گزارش داد که شماری از توزیع‌کنندگان سوخت در ژاپن در حال بررسی توقف واردات نفت از ایران در پیروی از تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا هستند.

در ژاپن که با کمبود منابع طبیعی روبروست، توقف واردات نفت از ایران به معنای افزایش قیمت بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی به دلیل افزایش هزینه خرید نفت خواهد بود. طبق اعلام اداره منابع ملی و انرژی ژاپن، قیمت بنزین در ژاپن، هفته گذشته به بالاترین حد خود در سه سال‌ونیم گذشته رسید.

قیمت نفت وارداتی از ایران در مقایسه با دیگر کشورها، نسبتا مناسب‌تر است و حدود ۵ درصد از مجموع واردات نفت ژاپن، به خرید نفت از ایران اختصاص دارد.

تاثیر تحریم‌ها علیه ایران بر پیمانکاران آمریکایی

با آغاز شمارش معکوس برای پایان مهلت تعیین شده از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، دهلی‌نو سرگرم مذاکره با واشنگتن است تا اطمینان حاصل کند که در همکاری‌های اقتصادی این کشور با ایران که یکی از سه صادرکننده بزرگ نفت به هند است، خللی ایجاد نخواهد شد. مقامات آگاه از این مذاکرات به بیزنس‌لاین گفتند: ما به آمریکا توضیح دادیم که نفت یک کالای تجاری مهم میان هند و ایران است. هند باید اجازه پیدا کند تا به تجارت خود با ایران ادامه دهد.

به گفته یکی از این مقامات، مسئله تنها مربوط به صادرات نفت نیست. باید به خاطر داشت که ۸۰ درصد از پیمانکاران و پیمانکاران فرعی در صنعت نفت و گاز آمریکایی بوده یا یک پایگاه آمریکایی دارند. بنابراین چنین تحریم‌هایی بر کل صنعت اکتشاف تاثیر خواهد گذاشت.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.