کد مطلب: ۷۲۴۲۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چک الکترونیک رونمایی شد / کدام بانک‌ها چک‌های الکترونیکی را صادر می‌کنند؟

چک الکترونیک رونمایی شد / کدام بانک‌ها چک‌های الکترونیکی را صادر می‌کنند؟

امروز بانک مرکزی از چک الکترونیک رونمایی کرد. در حال حاضر سه بانک خدمات مربوط به این چک‌ها را ارائه می‌دهد و سه بانک دیگر نیز بزودی این خدمات را آغاز می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی امروز میزبان مراسم رونمایی از سامانه چکاد یا چک الکترونیکی بود. در این مراسم که با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر صمت برگزار شد، آخرین قدم در مسیر اصلاح قانون چک برداشته شد.

چک الکترونیکی با تاخیر رونمایی شد

روز سه‌شنبه ۲۶ مهر ماه بود که علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که نخستین چک الکترونیک در شبکه بانکی ایران تا دو هفته آینده صادر خواهد شد.

با وجود اینکه رونمایی از چک الکترونیک بیش از دو هفته طول کشید اما بالاخره امروز وعده صالح آبادی محقق شد.

چک الکترونیکی در خدمت تولید

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از چک‌های الکترونیکی، یکی از مزایای این چک‌ها را کاهش هزینه مبادلاتی دانست و گفت: وقتی از حمایت از تولید حرف می‌زنیم یعنی همین؛ هر سیاستی که باعث کاهش هزینه مبادله شودريال فرآیند تولید را سهل‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

صالح آبادی نیز در این مراسم بر اهمیت آموزش استفاده از چک الکترونیک تاکید و اعلام کرد که این موضوع در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

رضا فاطمی امین، وزیر صمت نیز چک الکترونیک را گامی موثر در توسعه اقتصاد دیجیتال دانست.

کدام بانک‌ها چک الکترونیک صادر می‌کنند؟

خدمات مربوط به چک الکترونیک از امروز توسط سه بانک پارسیان، صادرات و تجارت ارائه می‌شود. همچنین بانک‌های کشاورزی، ملت و آینده نیز در حال فراهم کردن مقدمات پیوستن به بانک‌های ارائه خدمات چک الکترونیک هستند و این خدمات به زودی توسط این بانک‌ها نیز ارائه خواهد شد.

البته در حال حاضر خدمات چک الکترونیک تنها به بخش حقوقی ارائه می‌شود اما این امکان بزودی برای اشخاص حقیقی نیز فعال خواهد شد.

چک الکترونیک چیست؟

چک‌های الکترونیکی همان کاربرد چک‌های سنتی را دارند و تمامی قوانین مربوط به چک‌های کاغذی برای این نوع از چک‌ها نیز صادق است. با این وجود چک‌های الکترونیکی با امضای الکترونیکی صادرکننده آن اعتبار می‌گیرند و مبلغ چک به‌صورت خودکار از حساب صادرکننده به ‌حساب دریافت‌کننده منتقل می‌شود.

همه فرآیندهای صدور، دریافت و انتقال چک الکترونکی دقیق‌تر، امن‌تر و سریع‌تر از چک‌های کاغذی انجام می‌شود. علاوه بر آن، این نوع چک می‌تواند تا حد زیادی در جلوگیری وقوع جرایم بانکی مثل پولشویی و همچنین فرارهای مالیاتی مفید واقع شوند.

چک‌های الکترونیکی مزایای دیگری همچون قابلیت رصد لحظه‌ای، هزینه عملیاتی و کارمزدهای کمتر از چک‌های سنتی و همچنین امکان جایگزینی در همه معاملات را نیز در خود جای داده‌اند.

کاهش جرایم با قانون چدید چک

یکی دیگر از مزایای مهم چک‌های الکترونیک، کاهش چک‌های برگشتی است. زیرا وقتی معامله‌ای انجام می‌شود، دریافت‌کننده چک از سوابق تجاری صادرکننده آن اطلاع به دست می‌آورد و این کار نظارت قانونی بر چک را افزایش می‌دهد.

به این ترتیب با ثبت اطلاعات صادرکننده چک در سامانه‌های مرتبط، امکان صدور چک‌های بی‌محل کاهش یافته و در نتیجه احتمال برگشت خوردن و کلاهبرداری نیز کمتر می‌شود.

بر اساس آمارها نقش قانون جدید چک در کاهش جرایم مرتبط به چک بسیار پررنگ بوده است. به طوری که طبق اعلام مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، اجرای قوانین چک باعث شده که تعداد زندانیان مرتبط با چک در سال جاری، بیش از 90 درصد نسبت به سال 96 کاهش پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.