کد مطلب: ۱۳۷۲۹۲

چگونه از تب کریمه پیشگیری کنیم؟

چگونه از تب کریمه پیشگیری کنیم؟

با مشاهده مواردی از بیماری تب کریمه کنگو در چند نقطه کشور، محققان توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری تجارت‌نیوز، بیماری تب کریمه کنگو که در هفته‌های اخیر در برخی از شهرهای کشور مشاهده شده و نگرانی‌هایی را در پی داشته است، کاملا قابل پیشگیری است.

تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در حیوانات اهلی علامت خاصی ندارد اما می‌تواند به انسان منتقل و گاهی باعث مرگ بیمار شود.

راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو

این بیماری یا از طریق کنه و یا از طریق کشتار در فضایی خارج از کشتارگاه به انسان منتقل می‌شود، در صورت انتشار با کنه، با کوچک‌ترین گزشی، این خون آلوده از کنه به انسان منتقل می‌شود به این ترتیب کسانی که در دامداری و قصابی‌ها هستند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

در نوع دوم، اگر کشتار دام در کشتارگاه صورت گیرد جای نگرانی نیست، هشدار زمانی است که دام در کوچه و خیابان کشتار شود که موجب آلودگی افراد تحت تماس می‌شود.

به‌گفته کارشناسان برخی فکر می‌کنند که خوردن گوشت آلوده می‌تواند منجر به انتشار این بیماری شود، تنها عامل ابتلا به این بیماری تماس با لاشه و خون تازه حیوان بیمار است لذا گوشت پخته هیچ بیماری‌ای را منتقل نمی‌کند.

مردم باید با ترشحات گوشت‌ها تماس نداشته باشند، زیرا طریقه انتقال این بیماری به‌واسطه ترشحاتی است که روی پوست می‌نشیند و اگر پوست خراش داشته باشد ویروس از آن طریق می‌تواند عبور کند.

زمانی که انسان با ترشحات و خون بدن حیوان آلوده تماس پیدا می‌کند، بیماری به‌صورت مستقیم منتقل می‌شود. اما در روش غیرمستقیم، کنه‌ای که روی بدن حیوانات اهلی وجود دارد، از خون دام آلوده تغذیه می‌کند و آلوده می‌شود و چنانچه این کنه، روی بدن انسان قرار گیرد، می‌تواند آلودگی را منتقل کند.

راه سومی نیز برای ابتلای انسان به این بیماری قرار دارد، اگر انسانی که ویروس را دریافت کرده، در مواجهه با انسان دیگری قرار بگیرد، از طریق ترشحات خونی و بدنی خود، بیماری را منتقل می‌کند که این روش انتقال در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد و کادر درمان در معرض این نوع ابتلا قرار دارند.

ذبح سنتی خطرناک است

تنها افرادی که به‌نوعی با دام در ارتباط هستند و حتی دام را به‌صورت زنده کشتار و مصرف کرده‌اند می‌توانند نسبت به ابتلا به این بیماری مشکوک باشند.

بیشترین نگرانی در شیوع تب کریمه کنگو مربوط به افرادی است که ذبح دام‌ها را در منازل یا دامداری‌ها انجام می‌دهند و به هشدار‌های بهداشتی توجه نمی‌کنند.

مردم از مصرف گوشت‌های گرم صرف‌نظر کنند

محمدحسین عزیزی رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران اعتقاد دارد: با توجه به شرایط ایجادشده در کشور مبنی بر انتشار تب کنگو در شهرهای مختلفی چون اصفهان و ایرانشهر سیستان و بلوچستان به شهروندان توصیه می‌شود مصرف گوشت‌های گرم و تازه‌ذبح‌شده، جگر و کلیه‌های گوسفندان جداً خودداری کنند و تمامی محصولات گوشتی مربوط به دام را از کشتارگاه‌ها و قصابی‌های مجوزدار تهیه کنند.

طبق آزمایش‌های انجام‌شده جگر و کلیه‌های گوسفند به‌عنوان منبع ذخیره بیماری تب کریمه کنگو محسوب می‌شود بنابراین از استفاده از امعاء و احشای گوسفندان تازه‌ذبح‌شده تا اطلاع ثانوی پرهیز شود.

تب کریمه کنگو چیست؟

در سال 1944 و در خلال جنگ جهانی دوم، اولین شیوع تب خون‌ریزی دهنده ویروسی در منطقه کریمه‌ اوکراین به وقوع پیوست.

بعد‌ها و در سال 1956، در منطقه زئیر در کنگو ویروسی شایع شد که به‌‌عنوان ویروس کنگو معرفی می‌شود.

با بررسی‌های بیشتر، مشابهت‌های زیادی بین ویروس کنگو و ویروس کریمه یافت شد که در نهایت، بیماری ناشی از این ویروس به‌اسم «تب کریمه‌ - کنگو» در جوامع پزشکی شناخته شد.

بیماری توسط جرجانی پزشک و دانشمند معروف ایرانی در کتاب گنجینه خوارزمشاه حدود سال 1110 میلادی به‌عنوان اولین سند مکتوب که به‌زبان فارسی نوشته شده به‌تفصیل توصیف شده است.

در این کتاب شرح یک بیماری خونریزی‌دهنده در تاجیکستان فعلی آمده است، علائم بیماری شامل خون در ادرار، خونریزی از مقعد، استفراغ خونی، خلط خونی، خونریزی در حفره شکم و خونریزی از لثه‌ها بوده و ذکر شده است که بندپای کوچکی احتمالا شپش یا کنه ناقل بیماری است که به‌طور طبیعی انگل پرندگان است.

راه‌های پیشگیری تب کریمه کنگو

یکی از راه‌های پیشگیری از شیوع این بیماری قرار دادن گوشت به‌مدت 24 ساعت و اجزای داخلی دام تا 72 ساعت در فضای سرد (فریزر) است که اثرات آن به‌خودی خود و بر اثر فعل و انفعالات از بین خواهد رفت.

مصرف کنندگان برای خرید دام و ذبح شرعی از مراکز در نظر گرفته شده اقدام کنند، زیرا کشتار در این مراکز تحت نظر پزشک و کاملاً براساس ذبح شرعی صورت خواهد گرفت.

علائم بیماری را سرسری نگیرید

تب کریمه کنگو، با علائم تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی و استخوانی، حالت تهوع، اسهال و استفراغ در بدن بروز می‌کند و بیماران غافل از خطر جدی، آن را با بیماری‌های دیگر اشتباه می‌گیرند.

خونریزی در دهان، لثه، دستگاه تناسلی و وجود خون در ادرار، نشان دهنده ابتلا به بیماری است که متأسفانه بعد از علائم اولیه در بیمار، مشهود می‌شود.

افراد بیمار با مراجعه به بیمارستان، مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت تأیید بیماری، در شرایط و اتاق‌های خاص نگهداری و درمان می‌شوند.

گفتنی است این ویروس واگیردار بوده و در کمترین زمان ممکن از طریق مخاط و ترشحات بدن فرد بیمار، منتقل می‌شود.

برای جلوگیری از این بیماری، از لباس‌های مخصوص، دستکش، عینک و چکمه برای مواجهه با این افراد استفاده می‌شود و چه‌بسا در سال‌های گذشته شاهد ابتلای کادر درمانی و پزشک معالج به این بیماری در برخوردهای درمانی با مبتلایان بوده‌ایم.

تب کریمه کنگو به‌طور کامل در ایران کنترل شده است

حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرده است، بیماری تب کریمه کنگو به‌طور کامل در ایران کنترل شده است و جای هیچ نگرانی‌ای در این زمینه وجود ندارد.

عابدی گفت: در شرایطی که بیماری تب کریمه کنگو توسط دام‌های وارداتی در کشور شایع شده است این اطمینان به مردم داده می‌شود که گوشت‌های استرالیایی واردشده توسط دولت از سلامت کامل برخوردار بوده و با نظارت وزارت بهداشت در کشور استرالیا ذبح شده‌اند و بنابر شرایط بهداشتی و عدم وجود بیماری‌های دامی در این کشور هیچ‌گونه نگرانی نسبت به گوشت‌های وارداتی وجود ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.