خبر مهم:

کد مطلب: ۱۵۲۶۶۳

بانک مرکزی اتحادیه اروپا گزارش داد:

چگونگی بهبود اوضاع اقتصادی اروپا

چگونگی بهبود اوضاع اقتصادی اروپا

بر اساس یک مطالعه انجام‌شده، قاره اروپا توانسته است، به خوبی بر مشکلات ناشی از بحران اقتصادی دهه گذشته غلبه کند.

الهام میرمحمدی: بر اساس پیش‌بینی‎ بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی، انتظار می‌رفت با سیاست‌هایی نظیر کاهش مالیات، کاهش مقررات کسب‌وکار و افزایش هزینه‌های زیربنایی از سوی دونالد ترامپ، آمریکا بزرگ‌ترین رشد اقتصادی را در سال 2017 تجربه کند. با این حال در سال جاری میلادی، اروپا بیشترین رشد اقتصادی را داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی کشورهای این منطقه در سال‌های 2017 و 2018 افزایش داده و بالعکس پیش‌بینی از رشد اقتصادی آمریکا را در مدت زمان مشابه کاهش داده است.

بر اساس آمارهای منتشرشده از کمیسیون اروپا (یورواستات)، اطمینان کسب‌وکار در اروپا طی دهه گذشته به بالاترین میزان و نرخ بیکاری با 7.7 درصد، از سال 2008 تاکنون به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

همچنین، از اواسط سال 2015، تولید در این قاره، سالانه 2 درصد افزایش یافته است. رشد حجم تولید در آمریکا در مدت زمان مشابه، 1.7 درصد است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در 16 آگوست، تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در سه ماهه دوم سال میلادی، 2.3 درصد بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه، روند سریعی داشته است.

به دنبال آشفتگی‌های اقتصادی دهه‌های گذشته، روند بهبود و بازگشت اقتصاد به شرایط تعادلی در چند سال گذشته سرعت بیشتری داشته است.

در حال حاضر، بانک مرکزی اروپا در حال تحقیق و بررسی دوره‌های رکود و بحران اقتصادی برای پیش‌بینی اوضاع اقتصادی در آینده است. بر اساس این مطالعات، 28 کشور عضو اتحادیه اروپا (به علاوه نروژ) از سال 1970 تاکنون به 50 بحران اقتصادی دچار شده‌اند و از این میان، 22 بحران تنها در سال 2007 اتفاق افتاده است.

این بحران‌ها در سال 2009، زمانی که بانک‌های این کشورها بحران‌زده شدند و مشکلات ارزی و نقدینگی دامن بسیاری از کشورهای اروپایی را گرفت، به اوج خود رسید.

برای جلوگیری از وقوع بحران‌های احتمالی در آینده، توصیه این کارشناسان اقتصادی به بانک‌های مرکزی اروپا و سیاستگذاران اقتصادی، نظارت بر اعتبار خانوارها، تامین منابع مالی، قیمت املاک و مستغلات و قیمت سهام است.

در حال حاضر، در میان کشورهای اروپایی، یونان تنها کشوری است که وضعیت اقتصادی‌اش همچنان نابسامان است و به شرایط تعادلی بازنگشته است. البته بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی به بهبود اوضاع اقتصادی این کشور در آینده خوشبین هستند.

در 25 جولای گذشته، دولت یونان موفق به فروش 3 میلیارد یورو، معادل 3.5 میلیارد دلار اوراق قرضه جهانی شد. این کشور با این اقدام نشان داد که دوران کمک گرفتن مالی با استفاده از وام‌های خارجی را پشت سر گذاشته است.

تقاضا برای خرید اوراق قرضه به حدی بالا بود که دولت این کشور می‌توانست 6 میلیارد یورو یعنی دو برابر میزان مورد نظر خود، فروش داشته باشد.

منبع: اکونومیست

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.