کد مطلب: ۳۲۷۵۷۵

چین از اصلاح سازمان تجارت جهانی حمایت کرد

چین از اصلاح سازمان تجارت جهانی حمایت کرد

وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور از اصلاحات سازمان تجارت جهانی با هدف مقابله با یکجانبه‌گرایی حمایت می‌کند.

وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور از اصلاحات سازمان تجارت جهانی با هدف مقابله با یکجانبه گرایی حمایت می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این بیانیه که روز یکشنبه منتشر شد می‌افزاید برخی از اصول و ضوابط این سازمان نیازمند اصلاح است و چین برای پیشبرد چند جانبه گرایی و مقابله با یکجانبه گرایی، این اصلاحات را ضروری می‌داند و از آن پشتیبانی می‌کند.

این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که برخی از مقام‌های آمریکا تاکید کرده‌اند مشکل سازمان تجارت جهانی، چین است و این کشور باید از این سازمان خارج شود.

'وانگ شوون' معاون وزیر بازرگانی چین هم در مصاحبه‌ای در پکن گفت حمایت گرایی تجاری و یکجانبه گرایی، بزرگ‌ترین چالش پیش روی سازمان تجارت جهانی است.

وی افزود که اکنون رژیم حل و فصل منازعات تجاری در سازمان تجارت جهانی به چالش کشیده شده و در معرض خطر است و کشورها نمی‌توانند پس از ارائه شکایت به حق و حقوق واقعی خود دست یابند.

معاون وزیر بازرگانی چین چالش دیگر سازمان تجارت جهانی را اعمال تعرفه‌های سنگین از سوی برخی از اعضای سازمان عنوان کرد و گفت مشکل دیگر این سازمان این است که مقررات سازمان به دلیل یکجانبه گرایی با مشکل اجرا مواجه شده است.

او تاکید کرد کشورش از هر تلاش و اصلاحاتی که باعث شود تا اقتدار و کارایی سازمان تجارت جهانی افزایش یابد، حمایت می‌کند.

وزارت خارجه چین هم در بیانیه دیگری از اینکه برخی در آمریکا خواستار خروج چین از این سازمان شده‌اند ابراز تعجب و تأسف کرده و آورده است تا جایی که پکن در جریان است این آمریکا بود که چندی قبل آواز خروج از سازمان سر داده بود.

چین خواستار اصلاحات سازمان برای باز شدن درهای تجارت به روی دیگر کشورها، تبعیض قائل نشدن علیه اعضا، حفاظت از منافع کشورهای در حال رشد، پاسخگویی به مشکلات این کشورها در فرایند جهانی شدن و تقویت ساختار تصمیم گیری با توجه به اجماع نظر کلی کشورها است.

پکن همچنین تاکید کرده است که مقررات سازمان تجارت جهانی را کل اعضا با اشتراک نظر تدوین کنند و این طور نباشد که اقلیتی از کشورها بتوانند به جای همه تصمیم گیری کنند.

وزارت بازرگانی چین می‌گوید نظام تجاری جهان باید به گونه‌ای باشد که یکجانبه گرایی و تکروی تجاری را متوقف کند و الگوهای تجاری دیگر کشورها از جمله کشورهای در حال رشد باید مورد احترام قرار گیرد و مقررات بتواند چالش‌ها را برطرف کرده و به کشورهای در حال توسعه کمک کند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.