کد مطلب: ۲۸۹۹۴۱

در برابر فشارهای تجاری آمریکا

چین به آغوش انرژی روسیه می‌رود

چین به آغوش انرژی روسیه می‌رود

اگر چه چین از تعرفه‌های پیشنهادی روی واردات نفت خام آمریکا پا پس کشیده است، اما این اقدام ضرورت متنوع کردن منابع تامین این کشور را بارز می‌کند و اقداماتی که چین اکنون در پیش می‌گیرد این کشور را قادر خواهد ساخت در تعاملات آتی از نفت به عنوان کارت برنده خود استفاده کند.

پالایشگاه‌های نفت آسیایی با انتظار برای تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین، برای تامین نفت مورد نیاز خود تعجیل کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز،هفته گذشته پالایشگاه چینی مستقل «دانگ مینگ پتروکمیکال» اظهار کرد خرید نفت از آمریکا را متوقف کرده و در بحبوحه تشدید تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن، به واردات نفت ایران روی آورده است. صادرات نفت آمریکا به چین در آغاز ژوییه ۴۰۰ هزار بشکه در روز بود اما پکن اخیرا تهدید کرد به تلافی دور جدید تعرفه‌های آمریکا روی ۳۴ میلیارد دلار کالای چینی، روی واردات نفت آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی وضع خواهد کرد. بعلاوه وزیر خارجه ایران سوم اوت اظهار کرد چین برای نجات توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا از این توافق، نقش محوری دارد. امکان تغییر روند صادرات نفت به آسیا وجود دارد که در چنین شرایطی، چین عمده نفت ایران را که کشورهای دیگر به دلیل تهدید تحریم‌های آمریکا خریداری نخواهند کرد، وارد خواهد کرد.

چین، هند، ژاپن و کره جنوبی به اتفاق ۶۵ درصد از ۲.۷ میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران در ماه مه را خریداری کردند. آمریکا از این کشورها و غول‌های نفتی بین‌المللی خواسته است خرید نفت ایران را تا نوامبر متوقف کنند. با توجه به اختلافات تجاری جاری با آمریکا، چین تحریم‌های آمریکا را که روابط تجاری با ایران را ممنوع می‌کند به چالش کشیده است. این امر عامل تعیین کننده در کمک به تهران برای ایستادگی در برابر تحریم‌ها علیه صنعت انرژی خواهد بود.

با روی آوردن چین به نفت ایران، میزان بیشتری از نفت آمریکا به سوی واردکنندگان بزرگ دیگر در منطقه مانند ژاپن و کره جنوبی سرازیر خواهد شد. صنعت نفت در ژاپن هنوز به این مسئله علنا واکنش نشان نداده است. انجمن نفت ژاپن پیش از این هشدار داده بود اگر دولت ژاپن نتواند برای تحریم‌های آمریکا معافیت بگیرد، پالایشگاه‌ها ناچار خواهند بود خرید نفت ایران را از اکتبر متوقف کنند. سفارت کره جنوبی در ایران گزارش‌های رسانه ای مبنی بر اینکه این کشور خرید نفت ایران را تحت فشار آمریکا متوقف کرده است را تکذیب کرد. اینکه ژاپن و کره جنوبی نفت بیشتری از آمریکا خریداری خواهند کرد را باید دید.

چین ممکن است به سمت روسیه برود

تحریم‌های وضع شده علیه روسیه از سوی غرب و همچنین تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا ممکن است فضای بیشتری برای همکاری انرژی میان چین و روسیه فراهم کند. روابط تیره روسیه با غرب این کشور را وادار می‌کند به دنبال شرکای تجاری و سرمایه‌گذاری جدید باشد که ممکن است شامل چین و سایر کشورهای خاورمیانه باشد. روسیه در حال حاضر بزرگترین صادرکننده نفت به چین است و در سال ۲۰۱۷ به ارزش ۲۳.۷ میلیارد دلار نفت به چین صادر کرد. اکنون که پکن احتمالا واردات نفت آمریکا را کاهش می‌دهد، روسیه ممکن است نفت خام بیشتری به چین صادر کند.

چین در ۱۹ ژوییه نخستین محموله LNG را از شرکت تولیدکننده گاز طبیعی روسی نواتک از طریق مسیر دریای شمالی دریافت کرد. پروژه ۲۷ میلیارد دلاری یامال بزرگترین پروژه LNG قطب شمال جهان و نخستین پروژه همکاری انرژی گسترده‌ای است که پس از ابتکار "کمربند و جاده" و در روسیه اجرا خواهد شد.

اداره اطلاعات انرژی چین اعلام کرد شرکت ملی نفت چین از سال ۲۰۱۹ خرید حداقل سه میلیون تن LNG را از یامال آغاز خواهد کرد بنابراین احتمال زیادی دارد که چین و روسیه همکاری خود در تجارت گاز طبیعی مایع را با وجود تحریم‌های آمریکا عمیق‌تر کنند.

بعلاوه در شرایطی که فشار بالایی از سوی آمریکا برای منزوی کردن اقتصاد ایران وجود دارد، یک مقام دولتی روسیه اظهار کرد این کشور آماده است ۵۰ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرد مسکو علاقمند به گسترش برنامه نفت در برابر غذا است که به شرکت‌های ایرانی اجازه خواهد داد محصولات روسی را در قبال قراردادهای نفتی که به کشورهای دیگر فروخته می‌شود، خریداری کنند. این امر مدرکی روشنی از استراتژی روسیه برای استفاده از صنعت نفت و گاز به منظور گسترش نفوذ خود در خاورمیانه است. تحت وضعیت فعلی، حتی اگر چین به نحوی با آمریکا به توافق برسد که با کاهش واردات نفت از ایران، تعرفه‌های تجاری آمریکا را کاهش دهد، در کوتاه مدت چین احتمال روسیه را در تقابل با استراتژی نفتی آمریکا در کنار خود خواهد داشت.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.