خبر مهم:

کد مطلب: ۲۴۷۵۹۹

چین و ایران از نظام مالی آمریکا بی‌نیاز هستند

چین و ایران از نظام مالی آمریکا بی‌نیاز هستند

چین و ایران هم‌اکنون سازوکاری برای تجارت در اختیار دارند که دو کشور را از نظام مالی آمریکا بی‌نیاز کرده است. بنابراین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نمی‌تواند مانعی بر سر افزایش تبادلات تجاری دو کشور ایجاد نماید.

تجربه موفق چین در افزایش حجم تجارت با ایران در دور اول تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران، ابزار مورد نیاز برای بهره‌مند شدن از تجارت با ایران را در اختیار این کشور قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تصمیم ترامپ در زمینه زیر پا گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران، عمدتا با انگیزه‌های سیاسی شکل گرفت. اما این اقدام آمریکا تاثیرات قابل توجهی بر تجارت بین‌الملل خواهد گذاشت.

آمریکا با هزینه کردن از دیگر کشورها علیه ایران اقدام می‌کند

در حال حاضر چین و اتحادیه اروپا دو شریک اول تجاری ایران هستند که هردو از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تأثیر خواهند پذیرفت. با این تفاوت که اولی سود خواهد برد و دومی زیان خواهد دید.

از آنجا که آمریکا تجارت قابل ملاحظه‌ای با ایران ندارد و غیر از اقتصاد، ابزار دیگری برای فشار بر ایران ندارد، از طریق دیگر کشورها و به هزینهٔ آن‌ها علیه ایران اقدام می‌کند. اما آیا سایر کشورها در اعمال تحریم علیه ایران با آمریکا همکاری خواهند کرد؟

اروپا علی رغم خواست خود اما توان ایستادگی مقابل آمریکا را ندارد

اروپا در گذشته مهمترین شریک تجاری ایران بود؛ اما به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران، جای خود را به چین داد. بنا بر آمار صندوق بین‌المللی پول طی ۱۰ سال گذشته حجم تجارت ایران و اروپا از ۳۳ میلیارد دلار به ۲۲ میلیارد دلار کاهش یافته است. این درحالی است که در همین مدت، حجم تجارت ایران و چین از ۱۶ میلیارد دلار به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است.

اگرچه اروپا تمایل دارد که جایگاه پیشین خود در ارتباط با ایران را بدست آورد و قول داده است که نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقاومت کند، اما حقیقت آن است که دولت‌های اروپایی نمی‌توانند شرکت‌های خصوصی را مجبور به پذیرش خطر جریمه‌های ناشی از همکاری با ایران کنند.

آن‌ها تجارت سودآور با آمریکا را قربانی ارتباط با ایران نمی‌کنند. حجم تجارت اروپا با آمریکا ۵۰ برابر حجم تجارت آن با ایران است.

چین انگیزه و ابزار لازم برای تقویت روابط با ایران را دارد

دولت ترامپ هم‌اکنون یک جنگ تعرفه‌ای علیه چین به راه انداخته است تا از این طریق دسترسی چینی‌ها به بازارهای بین‌المللی را کاهش دهد. همین مسئله سبب شده است که انگیزهٔ چین برای همکاری با آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بیش از پیش کاهش یابد.

چین با توجه به تجربیات گذشته‌اش در رابطه با ایران، هم اکنون سازوکاری برای تجارت با این کشور در اختیار دارد که دو کشور را از نظام مالی آمریکا بی‌نیاز خواهد کرد. بنابراین در تجارت شرکت‌های چینی با ایران، برخلاف شرکت‌های اروپایی، مشکل شناسایی و تحریم شرکت‌هایی که با ایران معامله می‌کنند به وجود نخواهد آمد.

نهایتا می‌توان گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران منجر به تضعیف اروپا خواهد شد و منافع زیادی را در جیب چین سرازیر خواهد کرد.

اخراج اقتصادهای بزرگی چون ایران و روسیه از نظام مالی آمریکا، جنگ تجاری این کشور علیه چین و عدم پایبندی این کشور به قوانین سازمان تجارت جهانی، شرایط را برای تحقق برنامه‌های چین برای اصلاح نظام تجارت بین‌الملل، بیش از هر زمان دیگر فراهم نموده است.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.