کد مطلب: ۲۵۸۶۵۱

کارآفرینی را از چه سنی فرا بگیریم؟

کارآفرینی را از چه سنی فرا بگیریم؟

یک کارآفرین فعال حوزه کودک عنوان کرد: اگر بخواهید کارآفرینی را به عنوان یک ویژگی در فرد ریشه‌یابی کنیم این نکته را باید در نظر داشته باشیم که این ویژگی و رفتار در سنین کودکی شکل گرفته و ایجاد آن در سنین بزرگسالی دشوار و گاه غیرممکن است.

کودکان سرمایه‌های نوپای هر کشور هستند که نیروی کار آینده محسوب می‌شوند و به همین دلیل توجه به آموزش و پرورش آنها یکی از راه‌های توسعه است. در ایران چقدر به آموزش کودکان اهمیت داده می‌شود؟

عطیه فلاح شهیدی، مدیر عامل شرکت توسعه دانش و فناوری‌های نوین است. وی از کارآفرینان فعال حوزه کودک محسوب می‌شود که فعالیت‌های بسیاری در جهت رشد کارآفرینی کودکان انجام داده است.

در حوزه خلاقیت کارآفرینی کودک دو شخصیت " کارا و کوشا " که دو کودک ایرانی هستند در قالب یک بسته نمایشی، آموزشی در بزرگترین دکور ساخت برنامه در ایران در سیمای جمهموری اسلامی پخش شده که عطیه فلاح شهیدی تهیه کننده این برنامه بود.

مجله مهد پیشرو، برگزاری دوره‌های مختلف آموزش برای مدیران و مربیان مهد کودک، کانال و سایت مهد خانگی، طراحی بسته‌های ارتقای توانمندی مدیران و مربیان با همکاری بهزیستی از جمله فعالیت‌های این کارآفرین است.

فلاح شهیدی در گفتگو با تجارت‌نیوز از کارآفرینی در حوزه کودکان عنوان کرد: اگر بخواهید کارآفرینی را به عنوان یک ویژگی در فرد ریشه‌یابی کنیم این نکته را باید در نظر داشته باشیم که این ویژگی و رفتار در سنین کودکی شکل گرفته و ایجاد آن در سنین بزرگسالی دشوار و گاه غیرممکن است.

وی افزود: سن زیر سه سال یا هزار روز زندگی یک کودک مهم‌ترین دوره حیات کودک است، چرا که مغز درحال شکل‌گیری است. بسیاری از آموزش‌ها در سن زیر شش سال باید صورت بگیرد که متاسفانه آموزش در این سن در کشور ما چندان جدی گرفته نمی‌شود.

وی مطرح کرد: ما گمان می‌کنیم که کودک بعد از ورود به مدرسه آموزش‌های لازم را کسب می‌کند در صورتی که در بسیاری از کشورهای جهان این آموزش‌ها یک امر رایج هستند و حتی تا 90 درصد از آموزش‌ها در دوره پیش از دبستان انجام می‌شوند.

فلاح شهیدی بیان کرد: عدم توجه به آموزش کودکان زنگ خطری برای کشور است، چرا که کودک سه تا شش سال امروز در چند سال آینده به عنوان یک نیروی فعال وارد چامعه می‌شود و اگر از حالا به فکر آموزش کودکان نباشیم آینده خوشایندی را نمی‌توان برای آنها متصور شد. بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم بر حوزه آموزش کودک و پرورش تفکر کارآفرینی متمرکز باشیم.

این کارآفرین اشاره کرد: توجه ما در آموزش کودکان طراحی بسته‌هایی است که شامل رویکردهای روانشناختی و شناختی است تا ببینیم کارآفرینان در بزرگسالی چه ویژگی‌هایی دارند و بعد از بررسی این ویژگی‌ها را تبدیل به ویژگی‌های رشدی کودکان کرده‌ایم و براساس آنها بازی، داستان، شعر و فعالیت‌های آموزشی دیگر را طراحی کرده‌ایم و فرآیند آموزش متناسب با سن و ابزارهای ذکر شده انجام می‌شود.

فلاح شهیدی در ادامه افزود: در ایده‌های کارآفرینی ما همه کودکان در نظر گرفته شده‌اند. به عنوان مثال در خصوص کودکان کار می‌توان گروه سنی 15 تا 18 سال را به جای به‌کارگیری به عنوان کارگر در تعاونی‌ها ساماندهی کرد تا حاصل دسترنجشان در تعاونی محفوظ مانده و به دستشان برسد.

وی تصریح کرد: کودکان کاری که سن کمتر از 15 سال دارند در دنیا به عنوان "‌هوش‌خیابانی" شناخته می‌شوند و نباید به دلیل کودک کار و خیابان بودن از آموزش و آینده مناسب محروم شوند. اگر به هیج روشی نمی‌شود مانع کار کودکان شد می‌توان در خیابان هم به آموزش این کودکان پرداخت.

این کارآفرین در خصوص چگونگی آموزش کودکان کار عنوان کرد: می‌توانیم بسته‌های آموزشی در قالب فایل صوتی در پخش کننده‌های صدای ارزان که حدود 10 هزار تومان قیمت دارند با هدفون در اختیار کودکان کار و خیابان قرار دهیم تا در طول مسیری که مشغول به کار هستند آنها را بشنوند و اگر فایل‌ها از طرف کودکان شنیده شود بعد از بررسی این موضوع موارد تشویقی برای آنها در نظر می‌گیریم. این طرح در چند منطقه انجام شده است.

فلاح شهیدی در پایان خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم کودکان کار را از مسیری که در آن قرار دارند خارج کنیم اما می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم که این مسیر برای کودکان به پله‌ای برای صعودشان و دست‌یابی به آینده بهتر تبدیل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.