خبر مهم:

کد مطلب: ۱۷۶۰۹۷

کاربرد دستگاه CNC

کاربرد دستگاه CNC

از جمله دستگاه‌هایی که می‌تواند علاوه بر سرعت، کیفیت و دقت لازم برای تولید محصولات مختلف را در بر داشته باشد، دستگاه CNC است.

در دنیای امروز شرایط زندگی به گونه‌ای شده که انجام حجم زیادی از فعالیت در زمانی کوتاه، نیازمند دستگاه و ماشین‌آلات ویژه است. علاوه بر سرعت انجام فعالیت، کیفیت محصول خروجی و به عبارت بهتر، فعالیت انجام شده و همچنین دقت در تولید آن، دو مورد مهم دیگر هستند که در صورت ایجاد اخلال در هر یک از این دو، مشکلات عدیده‌ای به وجود خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز ، از جمله دستگاه‌هایی که می‌تواند علاوه بر سرعت، کیفیت و دقت لازم برای تولید محصولات مختلف را در بر داشته باشد، دستگاه CNC است.

زمانی که برای دستگاه CNC از واژه «دقت» استفاده می‌کنیم، باید توجه داشت که این دقت می‌تواند به میزان کسری از میلیمتر در ساخت و شکل‌دهی انواع فرم‌های فلزی برسد. این دقت موجب بالا رفتن کیفیت محصول خروجی دستگاه CNC نیز شده است.

ضمن اینکه عامل سرعت، یعنی توانایی انجام فرآیندهای خواسته‌شده در زمان بسیار کوتاه، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که نقشی بسیار بنیادین و مهم در ابتدای هر فرآیند فرم‌دهی و ماشین‌سازی به دستگاه CNC داده و در پی آن، این دستگاه توانسته است که برای برش و حکاکی روی سطوح و بدنه متریال‌های گوناگون از جمله فلز، عملکرد دلخواه را با کیفیت مطلوب داشته باشد.

این قابلیت‌های مورد توجه دستگاه CNC موجب فراگیر شدن کاربرد آن در صنایع گوناگون در مقیاس‌های کوچک یا غول‌پیکر شده است.

به عنوان نمونه علاوه بر استفاده از این دستگاه برای قطعات با ابعاد سانتیمتری شبیه قطعات مورد نیاز صنایع خودروسازی، برای قطعات سنگین‌وزن و حجیم در صنایعی مانند هواپیماسازی نیز نقش دستگاه CNC غیرقابل انکار است.

علاوه بر قابلیت‌ها و توانمندی‌های دستگاه CNC از جمله سرعت، دقت و کیفیت محصول، گستردگی کاربردها و استفاده مدام از آن، سبب شده در عرصه کاربردها و دامنه کارایی، بتوان این دستگاه را شکست‌ناپذیر در نظر گرفت.

ضمن اینکه به راحتی نمی‌توان تمامی کاربردهای آن را بر شمرد و همچنین با ادامه کار در عرصه‌های مختلف با دستگاه CNC، مدل‌ها و انواع آن به صورت ارتقایافته و پیشرفته‌تری در میدان‌های صنایع ماشین‌سازی و شکل‌دهی وارد می‌شوند.

توصیف قابلیت‌ها، کاربردها و همچنین مشخصات منحصربه‌فرد دستگاه CNC مشکل است و البته توصیف مکتوب به دور از فضا و میدان عملکرد دستگاه، نمی‌تواند گویای توانمندی‌های فراوان آن باشد و حق مطلب را به درستی ادا کند.

لذا در مورد این دستگاه، بهتر است به جای بررسی و مطالعه و تحقیق در مورد قابلیت‌ها و امکانات فراوان آن، ابتدا ببینیم محصول مورد نظر و تغییراتی که قصد داریم بر روی قطعه خود اعمال کنیم، چه هستند و سپس خواسته خود را با زبان مورد فهم دستگاه CNC به آن منتقل کرده و نتیجه را مشاهده کنیم. به عبارت دیگر، نوعی ترفند معکوس برای پی بردن به فواید این دستگاه به کار ببریم.

در همین راستا، بد نیست تنها به دو مورد از این فواید و توانایی‌های دستگاه CNC اشاره کنیم که در واقع حکاکی و برش‌کاری است و پرداختن به همین دو قابلیت خود نیاز به توضیحات و شرح مفصلی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.