خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۷۳۹۵

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات خبر داد:

امتیاز ویژه برای صادرات به عراق و افغانستان / کارمزد بیمه صادرات تغییری نکرده است

امتیاز ویژه برای صادرات به عراق و افغانستان / کارمزد بیمه صادرات تغییری نکرده است

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات گفت:صندوق ضمانت صادرات یک صندوق دولتی است و از صادرکنندگان به پشتوانه منابع دولتی حمایت می‌کند. این صندوق هزینه‌هایش را به هیچ وجه و در هیچ شرایطی بالا نبرده‌ و کارمزدها تغییر نکرده و حتی تلاش کرده‌ایم که در کشورهایی مثل عراق و افغانستان که کشورهای هدف ما هستند با مصوبه هیات وزیران نرخ کارمزد بیمه‌نامه‌ها را پایین بیاوریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتفاقی که در روز 13 تیر ماه برای نفتکش ایران در منطقه جبل‌الطارق افتاد و توسط انگلستان توقیف شد، از جمله ریسک‌های تجارت در دوره‌های پرریسک و پرفشار محسوب می‌شود. اما آیا این ریسک برای بخش غیرنفتی اقتصاد ایران هم خطراتی به همراه دارد؟

افزوز بهرامی، مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات با بیان این که بخش بزرگی از هدف‌گیری و جهت‌گیری تحریم‌ها بخش تجارت و به خصوص بخش صادرات کشور است گفت: ما هم در لجستیک صادرات و هم از لحاظ محدودیت‌هایی که برای سیستم‌های مالی و بانکی، مراودات بین‌المللی و سوئیفت ایجاد می‌کنند و هم از نظر تحریم دلار به عنوان یکی از پایه‌های مبادلات تجاری در دنیا با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که عملکرد مالی صندوق ضمانت صادرات طی 15 ماه اخیر چه تغییری کرده است؟ گفت: در این که هزنیه‌های تجارت و صادرات به علت تحریم‌ها بالا می‌رود هیچ تردیدی نیست، اما صندوق ضمانت صادرات یک صندوق دولتی است و از صادرکنندگان به پشتوانه منابع دولتی حمایت می‌کند. این صندوق هزینه‌هایش را به هیچ وجه و در هیچ شرایطی بالا نبرده‌ و کارمزدها تغییر نکرده و حتی تلاش کرده‌ایم که در کشورهایی مثل عراق و افغانستان که کشورهای هدف ما هستند با مصوبه هیات وزیران نرخ کارمزد بیمه‌نامه‌ها را پایین بیاوریم.

وی در خصوص عمکرد این صندوق گفت: در سال گذشته 2.3 میلیارد دلار از صادرات کشور را بیمه کردیم که نسبت به سال 96 رشد 70 درصدی داشته است. در مورد سال جاری نیز وقتی سه ماهه ابتدایی امسال را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کردیم هیچ تغییری در عملکرد این صندوق ایجاد نشده است. اگر چه میزان صادرات غیرنفتی 11.5 میلیارد دلار است، ولی صندوق ضمانت صادرات 103 درصد در عملکرد خود رشد داشته است. یعنی توانستیم مشتری‌های بیشتر را جذب و خدمات متنوعی را به آنها عرضه کنیم.

وی افزود: بیمه‌نامه‌های این صندوق در سه ماهه اول سال جاری به 705 میلیون دلار رسیده که معادل کل بیمه‌نامه‌های سال 93 است.

وی بیان کرد: وضعیت ضریب خسارت‌های صندوق ضمانت صادرات نشان می‌دهد عملکرد این صندوق نسبت به دیگر منابع بهتر است، یعنی در حالی که NPL (نسبت معوقات به مصارف) سیستم بانکی حدود 14 درصد است اما خسارت این صندوق تنها شش درصد است. به عبارتی یعنی توانستیم ریسک را بهتر مدیریت کنیم و اعتبارسنجی بهتری انجام دهیم و خسارت کمتری پرداخت کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.