خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۶۲۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکاوی کارنامه مالی پتروشیمی پارس / سود ۵.۵ هزار میلیاردی با وجود افزایش بدهی‌ها!

واکاوی کارنامه مالی پتروشیمی پارس / سود 5.5 هزار میلیاردی با وجود افزایش بدهی‌ها!

شرکت پتروشیمی پارس که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس سهامدار اصلی آن بوده در سال گذشته رشد 87 درصدی سود انباشته و افزایش 83 درصدی سود خالص را در کارنامه خود دارد. درآمد شرکت پارس در سال گذشته تحت تاثیر افزایش نرخ ارز 44 درصد افزایش داشته است. قیمت سهام این شرکت از ابتدای سال جاری 27 درصد افزایش داشته است.

شرکت پتروشیمی پارس از جمله شرکت‌های فعال در زمینه تولید گاز اتان، پروپان، بوتان و غیره بوده که محصولاتش در داخل ایران از طریق بازار بورس کالا و نیز از طریق بازار خارج از بورس کالا (عقد قرارداد بلندمدت) به فروش می‌رسد.

تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی با عنوان «کارنامه» با نگاهی نقادانه به بررسی کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازد. کارنامه سال 1397 شرکت پتروشیمی پارس حاوی نکات قابل توجهی است.

سهام‌دار عمده این شرکت، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بوده که بیش از 56 درصد مالکیت دارد. در بین سهام‌داران شرکت پتروشیمی پارس نام شرکت گروه نفت و گاز پارسیان و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نیز به چشم می‌خورد.

88888

سهام‌داران شرکت پتروشیمی پارس

بررسی تجارت‌نیوز از گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، نشان می‌دهد شرکت پتروشیمی پارس طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال ۱۳۹۷ (حسابرسی نشده) معادل 600 میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، شرکت پتروشیمی پارس در پایان سال گذشته دارای 8.9 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال پایان سال ۱۳۹۶ با 71 درصد رشد مواجه بوده است.

معادل 11.7 درصد از دارایی شرکت پتروشیمی پارس به ارزش هزار میلیارد تومان به‌ صورت ذخیره نقد بوده که نسبت به پایان سال ۱۳۹۶ حدود 174 درصد کاهش داشته است.

وضعیت فروش محصولات پتروشیمی پارس

روند فروش محصولات شرکت پتروشیمی پارس در سال گذشته نشان می‌دهد بهای تمام شده آن‌ها کمتر از نرخ فروش آن‌ها بوده و این شرکت از محل فروش آن‌ها 5.5 هزار میلیارد تومان سود خالص به دست آورده است.

در سال گذشته شرکت پتروشیمی پارس بیش از دو میلیون تن از محصولات خود را به ارزش 9.5 هزار میلیارد تومان به فروش رسانده که قسمت اعظم آن ناشی از فروش داخلی بوده است.

درآمد شرکت پارس در سال گذشته تحت تاثیر افزایش نرخ ارز 44 درصد افزایش داشته است.

grp 31 thambnail

شرکت پتروشیمی پارس در سال گذشته از محل فروش محصولاتش 5.5 هزار میلیارد تومان سود خالص به دست آورده است.

شرکت پتروشیمی پارس در سال گذشته معادل 27 درصد دارایی خود یعنی 2.4 هزار میلیارد تومان بدهی داشته که در مقایسه با سال 1396، معادل 70 درصد افزایش داشته است.

رشد 87 درصدی سود انباشته

طبق صورت مالی منتشره، وضعیت سودآوری این شرکت از سود انباشته 3.1 هزار میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۶ با رشد 87 درصدی به بیش از 5.8 هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است.

مطابق آخرین اطلاعات مالی، شرکت پتروشیمی پارس در سال 1396 معادل سه هزار میلیارد تومان سود خالص داشته که با رشد بیش از 83 درصد در سال گذشته به 5.5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

989

شرکت پتروشیمی پارس در سال گذشته برای هر سهم 927 تومان سود محقق کرد. پارس در مدت مشابه سال 1396 معادل 508 ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده بود. علت اصلی افزایش 83 درصدی سود در سال گذشته نسبت به سال 1396 را می‌توان ناشی از رشد 44 درصدی درآمدهای عملیاتی و 1742 درصدی سایر درآمدهای عملیاتی دانست.

این شرکت پتروشیمی با نماد معاملاتی «پارس» با سرمایه‌ای به حجم 600 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

قیمت سهام این شرکت در بورس، از ابتدای سال جاری از 3602 تومان به 4605 تومان افزایش یافته و سهام‌داران آن از سود 27 درصدی برخوردار شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.