کد مطلب: ۵۹۹۸۸۷

کارواش بخار چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

کارواش بخار چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

جدیدترین سیستم شستشوی اتومبیل در حال حاضر سیستم کارواش بخار یا بخارشوی صنعتی است. در این سیستم آب در مخزن بویلر یا دیگ بخار حرارت می‌بیند تا به بخار تبدیل شود.

سیستم‌های شستشو انواع مختلفی دارند و بر اساس میزان کارایی، ماده شوینده، هزینه تمام شده و سرعت عمل متفاوت هستند. نیاز به شستشو در فضاهای مختلف وجود دارد. از محیط‌های شهری و ساختمان‌های عمومی تا محیط‌های صنعتی و وسایل متنوع همچون اتومبیل و ابرازآلات نیاز به شستشوی مداوم دارند. برای شستشوی این موارد باید بهینه‌ترین راهکار در نظر گرفته شود. بهره‌گیری از فشار بخار یکی از پرکاربردترین و بهترین ابزارها برای شستشو است که در فضاهای مختلف به کار گرفته می‌شود.

کارواش بخار چیست؟

جدیدترین سیستم شستشوی اتومبیل در حال حاضر سیستم کارواش بخار یا بخارشوی صنعتی است. در این سیستم آب در مخزن بویلر یا دیگ بخار حرارت می‌بیند تا به بخار تبدیل شود. بخار آب به وسیله یک نازل که شیلنگ یا لانس خصوص بخار است به بیرن هدایت می‌شود و می‌توان آن را روی بدنه اتومبیل یا سطوح کثیف هدایت کرد. کارواش اتومبیل به این شیوه عمل شستشو را به صورت صفرشویی بیرونی و داخلی اتومبیل انجام می‌دهد. کارواش بخار بسته به جایگاه استفاده از آن که می‌تواند ثابت یا سیار باشد ابعاد متفاوتی دارد.

کارواش بخار چگونه کار می‌کند؟

آب ماده اصلی در عملکرد دستگاه بخار است. ابتدا دستگاه را باید به منبع آب وصل کنیم تا آب مورد نیاز آن همواره تامین باشد و بعد از آن اتصال برق برای روشن شدن دستگاه باید انجام شود. مخزن دیگ بخار به وسیله سوخت حاصل از احتراق در مشعل تامین می‌شود. سوخت مشعل معمولا گاز و یا گازوییل است. بعد از روشن کردن دستگاه مدت زمانی در حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا دستگاه به فشار مورد نیاز برای کارکرد خود برسد. از این مرحله به بعد هر زمان آب درون دستگاه بخار شود از طریق منبع آب جایگزین به دستگاه وارد می‌شود تا دستگاه به طور دائم قابل استفاده باشد.

IMG 20211123 115446

استفاده از دستگاه کارواش بخار چه تاثیری بر سطح اجسام خواهد داشت؟

یکی از نگرانی‌ها در استفاده از دستگاه کارواش بخار تاثیر فشار بخار بر روی اجسام به خصوص بدنه ماشین است. یکی از مهم‌ترین موارد در شستشوی خودرو توجه به حفظ رنگ و جلوگیری از آسیب دیدن بدنه آن است. بخاری که به وسیله دستگاه کارواش بخار بر روی بدنه اتومبیل وارد می‌شود به میزانی است که آلودگی‌های سطح آن را از میان بردارد اما آسیبی به بدنه اتومبیل و رنگ آن وارد نخواهد کرد. رنگ کوره‌ای ماشین در کمترین حالت دمای ۲۵۰ درجه‌ای را تحمل خواهد کرد در صورتی که بخاری که دستگاه کارواش بخار تولید می‌کند در حدود ۱۲۰ درجه حرارت دارد. استفاده از مواد شوینده در ارتقای کیفیت شستشو نقش اساسی خواهد داشت اما انتخاب این مواد باید به گونه‌ای باشد که آسیبی به سطوح وارد نکنند.

انواع کارواش بخار

کارواش بخار در انواع مختلف کارواش سیار بخار، کارواش ثابت یا دیگ بخار، کارواش نانو بخار و کارواش اتوماتیک بخار وجود دارد.

کارواش سیار بخار

کارواش بخار سیار همانطور که از اسم آن بر می‌آید دستگاه نسبتا کوچک و قابل حملی است که کاربردهای فراوانی دارد و معمولا برای مصارف شخصی و خانگی به کار می‌رود. از کارواش سیار بخار برای شستشوی اتومبیل، سطوح دیوار و کف، وسایل کارگاهی و… استفاده می‌شود.

کارواش ثابت (دیگ بخار)

در کارواش ثابت از دیگ بخار برای تولید بخار استفاده می‌شود. این دستگاه به دلیل وزن زیاد باید در مکان ثابتی مستقر شود. از این دستگاه در کارواش‌های بزرگ و محیط‌های صنعتی و برای از میان بردن لکه‌ها و کثیفی‌های شدید استفاده می‌شود.

کارواش نانو بخار

منظور از کارواش نانو بخار دستگاهی است که در آن مواد شوینده با تکنولوژی نانو برای از میان بردن لکه‌ها و کثیفی‌ها به کار می‌رود. مواد شوینده با تکنولوژی نانو قابلیت از میان بردن لکه‌های قوی را دارند.

کارواش اتوماتیک بخار

در سیستم کارواش اتوماتیک بخار تمامی عملیات شستشو به صورت اتوماتیک و بدون دخالت مستقیم انسان صورت می‌گیرد. به این ترتیب بهره‌وری سیستم از نظر مصرف انرژی و به کارگیری نیروی انسانی کاهش می‌یابد. در این سیستم مصرف آب بسیار کمتر از نمونه‌های دیگر است.

IMG 20211123 115515

استفاده از کارواش بخار چه مزیت‌هایی دارد؟

برای انتخاب دستگاه کارواش ممکن است معیارهای مختلفی مد نظر خریداران باشد. مهم‌ترین مزیت این دستگاه که آن را به بهترین گزینه تبدیل کرده است مصرف بهینه آن است. همچنین سرعت انجام کار تا حد زیادی کاهش می‌یابد و همچنین کیفیت آن بیشتر از انواع دیگر است. در ادامه بعضی از مزیت‌های کارواش بخار مورد ارزیابی قرار گرفته است.

کاهش مصرف آب و پسماند فاضلاب

دستگاه کارواش بخار با مصرف حداقلی آب بیشترین کارایی را ارائه می‌دهد. به این ترتیب مصرف آب تا میزان هشتاد درصد کاهش می‌یابد که نه تنها از جنبه اقتصادی بلکه از منظر زیست‌محیطی نیز ارزش فراوانی دارد. در همین راستا با کاهش مصرف آب، پسماند فاضلاب نیز به مقدار ناچیزی ایجاد خواهد شد در مقایسه با کارواش آبی کاهش نود و پنج درصدی خواهد داشت.

کاهش مصرف مواد شوینده

کاهش مصرف آب همچنین نیاز به استفاده از مواد شوینده را نیز تا حد قابل توجهی پایین می‌آورد. این موضوع هم دستاوردهای اقتصادی و محیط‌زیستی قابل توجهی خواهد داشت.

کاهش مصرف برق

برق مصرفی در کارواش بخار از برق تک فاز تامین می‌شود که در مقایسه با سیستم‌های سنتی و برق سه فاز مصرف بسیار کمتری دارد. مصرف بالای سیستم‌های سنتی به دلیل استفاده از پمپ واترجت است که در سیستم کارواش بخار نیازی به آن وجود ندارد.

افزایش سرعت شستشو

با مهارت فردی می‌توان سرعت شستشوی دستگاه کارواش بخار را تا میزان قابل توجهی در مقایسه با سیستم‌های مشابه افزایش داد. در صورتی که چنین امکانی در سیستم سنتی وجود ندارد.

افزایش کیفیت شستشو

سیستم کارواش بخار به خصوص در صورت استفاده از تکنولوژی نانو قابلیت شستشوی موثرتری در مقایسه با نمونه‌های دیگر دارد. با استفاده از کارواش بخار امکان شستشوی نقاط بیشتری از اتومبیل که با کارواش سنتی امکان دسترسی به آن وجود ندارد فراهم می‌شود. همچنین اثر تمیزی بدنه خودرو در شستشو با کارواش بخار ماندگارتر خواهد بود.

کاهش صدای دستگاه

بخش زیادی از سر و صدای سیستم کارواش سنتی به دلیل استفاده از آب است. در کارواش بخار جریان آب به آن صورت وجود ندارد در نتیجه صدای دستگاه بسیار پایین است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    دستگاه بخار به جز مصرف برق هیچ خاصیتی برای شستشوی ماشین ندارد این مقاله هم برای فروش دستگاه بخار میباشد

    • ناشناس

      دستگاه بخار هزینه اضافس وجا میگیره به هیچ دردی نمیخوره

    • ناشناس

      برای زنگ زدن هم خوبه

  • ناشناس

    برای زنگ زدن هم خوبه