کد مطلب: ۷۳۲۹۱۴

کاهش تولید نفت اوپک منتفی شد؟

کاهش تولید نفت اوپک منتفی شد؟

دو منبع آگاه در ائتلاف اوپک پلاس خبر از برگزاری مجازی اجلاس پیش‌روی اوپک پلاس دادند که می‌تواند بر توافق احتمالی کاهش تولید نفت که مدنظر این ائتلاف بود، تاثیر بگذارد.

به نقل از تجارت‌نیوز ، اوپک و متحدانش از جمله روسیه در نظر دارند که جلسه چهارم دسامبر که قرار بود حضوری برگزار شود را به مجازی تغییر دهند. این می‌تواند به نشانه‌ عدم تغییر سیاست تولید فعلی نفت توسط اوپک پلاس باشد. منابع آگاه در اوپک اعتقاد دارند که بعید است تغییری در سیاست فعلی اوپک ایجاد شود.

یک منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفت: بعید است تغییری در سیاست تولید وجود داشته باشد. منبع دیگری که مایل نبود نامش فاش شود، اظهارات مشابهی داشت.

مذاکرات روز شنبه با دیدار مجازی وزیران اوپک در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران آغاز می‌شود و سپس با مذاکرات روز یکشنبه با برگزاری دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در زمان مشابه، ادامه پیدا می‌کند و پس از دیدار این کمیته، جلسه وزیران گروه برگزار خواهد شد.

با ضعیف شدن دورنمای اقتصادی و قیمت نفت، اوپک پلاس در اکتبر تصمیم گرفت هدف تولید را دو میلیون بشکه در روز از نوامبر تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش دهد.

منابع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: این گروه اکنون می‌خواهد تاثیر مکانیزم سقف قیمت برای نفت روسیه روی بازار را ارزیابی کرده و تصویر روشن‌تری از تقاضا در چین که انتظار می‌رود محدودیت‌های کرونایی پس از اعتراضات کم سابقه در این کشور تسهیل شود، پیدا کند.

شیخ نواف سعود الصباح، مدیرعامل شرکت نفت کویت روز جمعه گفت: به نظر می رسد بازار نفت به خوبی تامین شده و مشتریان متقاضی نفت بیشتری نیستند.

بعضی از نمایندگان و تحلیلگران اوپک پلاس، احتمال شگفتی در نشست روز یکشنبه را بعید نمی‌دانند.

بر اساس گزارش رویترز، جی پی مورگان در گزارشی اعلام کرد اوپک پلاس احتمالا در این نشست، عکس العملی به شرایط نشان نمی دهد و همزمان احتمال کاهش تولید به میزان بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز را در صورت وخیم شدن وضعیت تقاضا، حفظ می‌کند.

کاهش تولید نفت

در مهر ماه سال 1401 اوپک پلاس حدود 2 میلیون بشکه از تولیدات خود را کاهش داد. این به خاطر ترس از رکود اقتصادی بود. همچنین اوپک نگران رشد نرخ بهره‌های آمریکا و رشد ارزش دلار بود. بنا بر این تصمیمات اوپک پلاس قیمت نفت را افزایش دهد و با توجه به متحدانی که نتوانستند سهمیه خود را تولید کنند، اوپک تقریبا 3.5 میلیون بشکه در روز کمتر از سقف هدف‌گذاری تولید کرد. اعضای اوپک همچنین انتظار داشتند که برای تولید کمتر توافق کنند تا از قیمت نفت پشتیبانی بهتری شود. به طور مثال عراق چنین اصراری داشت. برخی رسانه‌ها از این اتفاق به عنوان سیلی اوپک پلاس به غرب یاد کردند.

علارغم تلاش اوپک پلاس و کشورهای عضو این اتحادیه بر کاهش تولید و افزایش قیمت نفت، عوامل دیگری بر قیمت نفت تاثیر منفی گذاشتند. در واقع این اتفاقات چین بود که توانست قیمت نفت در لندن را تا 80 دلار در هر بشکه کاهش داد. چین به یکی از بزرگترین مشتریان نفت خام وقتی با قرنطینه و کاهش تولید مواجه شد، استقبال کمتری از نفت کرد. بنابراین کاهش تولید نتوانست تاثیری را بر قیمت نفت بگذارد که اوپک و متحدانش در نظر داشتند.

اما اوپک پلاس بر کاهش قیمت نفت اصرار داشت. بنابراین فاز جدیدی برای کاهش تولید با همان نیت قبلی ایجاد شد. قرار بود که اوپک پلاس و متحدانش اجلاس دیگری برپا کنند. این اجلاس برای کاهش دوباره تولید نفت بود. بسیاری از رسانه‌های تحلیلی من جمله بلومبرگ معتقد بود که این توافق حاصل می‌شود و اوپک برای دیگر بار تولید نفت خام را کاهش می‌دهد. حتی عبدالعزیز بن سلمان، گفته بود که ائتلاف اوپک پلاس آماده کاهش بیشتر تولید نفت است تا تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود.

این اظهارات پابرجا بود تا امروز که این احتمال مطرح شد که نشست اوپک پلاس مجازی برگزار می‌شود و افرادی در این ائتلاف گوشزد کردند که ممکن است اعضالی اوپک برای کاهش تولید به نتیجه نرسند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.