کد مطلب: ۶۹۴۵۲

کاهش شدید جمعیت حجاج در حج امسال

در پی بی کفایتی آل سعود در تامین امنیت حجاج و به دلیل افت قیمت نفت تعداد زائران خارجی در حج امسال ۲۰ درصد کاهش یافته و جمعیت حجاج سعودی نیز به نصف رسیده است. به نقل از رویترز، با توجه به کاهش تعداد حجاج بیت الله الحرام در حج امسال و کاهش میزان هزینه

در پی بی کفایتی آل سعود در تامین امنیت حجاج و به دلیل افت قیمت نفت تعداد زائران خارجی در حج امسال ۲۰ درصد کاهش یافته و جمعیت حجاج سعودی نیز به نصف رسیده است.
به نقل از رویترز، با توجه به کاهش تعداد حجاج بیت الله الحرام در حج امسال و کاهش میزان هزینه کرد حجاج اعزامی، شرکت های سعودی خدمات دهنده به زائران متضرر شده اند.

مقامات سعودی گفتند، تنها حدود 1.86 میلیون زائر در مناسک حج امسال حضور دارند که از جمله شامل 1.3 میلیون نفر زائر از خارج از عربستان است. این رقم چند سال قبل به نزدیکی 3 میلیون نفر رسیده بود.

مروان عباس شعبان، رئیس کمیته ملی حج و عمره عربستان گفت، تعداد زائران خارجی حدود 20 درصد کاهش یافته و تعداد زائران سعودی نیز به نصف رسیده است. وی افزود، کسب و کار اقتصادی مرتبط با حج نیز به نصف کاهش یافته است.

علی الهیرابی، یکی از جواهرفروشان شهر مکه می گوید، آنهایی هم که امسال به حج آمده اند، پول کمتری خرج می کنند. «آنها می آیند، اما وضعیتشان مثل زمانی که در دنیا صلح برقرار بود نیست… این کشورهای عربی هستند که مشکل (ساز) هستند.»

عربستان و کشورهای متحد عربی اش از کاهش شدید قیمت نفت که موجب کاهش درآمدهای بودجه ای آنها شده رنج می برند و این مسئله سبب کاهش دستمزدها، و افت میزان هزینه کردها در این کشورها شده است. جنگ در نقاط مختلف خاورمیانه نیز در کاهش حضور زائران در مناسک حج تاثیرگذار بوده است.

یکی از مهمترین دلایل کاهش تعداد زائران، عدم اعزام زائران ایرانی به مناسک حج پس از تیره شدن روابط دو کشور بوده است. بعد از فاجعه منا در سال گذشته، تهران، ریاض را به ناتوانی در تامین امنیت زائران متهم ساخته است. عربستان گفته، وضعیت امنیت زائران را در طی سال ها بهبود بخشیده است.

به گزارش تسنیم، شعبان مدعی شد، ایرانی ها معمولا 7 درصد از زائران خارجی را تشکیل می دهند و غیبت آنها بخش عمده ای از کاهش تعداد زائران را تشکیل نمی دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.