کد مطلب: ۵۴۱۶۶۶

کاهش ۴۰ درصدی قدرت خرید ایرانیان

کاهش ۴۰ درصدی قدرت خرید ایرانیان

مدیر اندیشکده کسب‌وکار شریف گفت: دهه‌ ٩٠ دهه‌ای بود که آن را از دست دادیم؛ میانگین قدرت خرید ایرانیان حدود ۴٠ درصد کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، مسعود خوانساری در امراسم رونمایی از بسته نجات اقتصاد ایران با تاکید بر اینکه مباحث اقتصادی بزرگ‌ترین چالش کشور است، ریزش سرمایه اجتماعی و مبحث اشتغال را از مهم‌ترین این چالش‌ها دانست.

وی در رابطه با این چالش‌ها گفت: در ۱۶سال گذشته ۱۷میلیون نفر به جمعیت سن کار اضافه شد اما متوسط اشتغال سه میلیون نفر بود؛ سرمایه اجتماعی دچار ریزش شد. در حالی در این سال‌ها متوسط تورم ۱۸درصد بود که میانگین رشد اقتصادی عدد صفر بود. همچنین تحریم‌ها نیز مشکلات زیادی را برای اقتصادی کشور ایجاد کرد. ما در کشور هر ساله ۱۰۰میلیون دلار یارانه انرژی بدون هفدمندی می‌دهیم؛ مضاف بر آن میانگین نرخ تورم منطقه ۶ تا ۹درصد است در حالیکه تورم ایران اکنون با سودان و… در رقابت بوده و جز معدود کشورهایی است که تورمی دو رقمی دارد. در نهایت رتبه ادراک فساد در ایران حتی با کشورهای منطقه هم قابل قیاس نیست.

تعارض منافع؛ ترمز توسعه در ایران

علی مروی، مدیر اندیشکده کسب‌وکار شریف نیز در این نشست گفت: دهه‌ ٩٠ دهه‌ای بود که آن را از دست دادیم؛ میانگین قدرت خرید ایرانیان حدود ۴٠ درصد کاهش یافت. از اوایل دهه٩٠ که نسل جدید اقتصاددانان آمدند، بخش زیادی از انرژی خود را صرف تعامل با سیاست‌مداران کردند که هشدارهای زیادی به دولت داده شد اما به آن‌ها توجهی نشد.

به گفته مروی: تعامل با سیاست‌مداران چنان که باید اثربخش نبود. ترمز اصلی توسعه در کشور تعارضات منافع است نه جهل دانشی سیاست‌گذار. مطالبه‌گری اجتماعی عمومی، این ترمز را خلاص خواهد کرد. مخاطب اصلی بنای ایران عموم مردم است.

منبع: اقتصاد آنلاین

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.