کد مطلب: ۳۴۱۰۷۶

کاهش قیمت جهانی طلا / پیش‌بینی قیمت فلز زرد در بلندمدت

کاهش قیمت جهانی طلا / پیش‌بینی قیمت فلز زرد در بلندمدت

روز گذشته قیمت جهانی طلا 0.53 درصد کاهش یافت و این افت قیمت در حالی رخ می‌دهد که بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها در ماه دسامبر، 312 هزار شغل به بازار کار آمریکا افزوده شده است.

روز گذشته قیمت جهانی طلا روز جمعه 0.53 درصد کاهش یافت و به هزار و 284 دلار به ازای هر اونس رسید. این کاهش قیمت در حالی رخ می‌دهد که بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، در ماه دسامبر -آخرین ماه سال 2018- 312 هزار شغل غیرکشاورزی به بازار کار آمریکا اضافه شده است. این رقم دو برابر نرخی است که انتظار می‌رفت. اقتصاددانان پیش‌تر در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که تنها 176 هزار شغل به بازار آمریکا افزوده خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از مارکت‌واچ، به‌رغم این رشد، نرخ بیکاری هم حدود 3.9 درصد افزایش یافته است.

در سال گذشته میلادی در مجموع دو میلیون و 64 هزار شغل ایجاد شد و به این ترتیب در سال 2018، ایجاد شغل در آمریکا به بالاترین میزان خود طی سه سال گذشته رسید. آمارهای دولت آمریکا نشان می‌دهد که کارفرمایان آمریکایی در ده‌ماهه منتهی به ماه دسامبر بیشترین تعداد کارگر را استخدام کرده‌اند و این مسئله انعکاسی از رشد پایدار اقتصاد آمریکاست.

اگرچه گزارش اشتغال آمریکا این دیدگاه را که اقتصاد این کشور سالم است، تقویت می‌کند، با این حال، این سوال همچنان مطرح می‌شود که چگونه این آمار و ارقام سیاست‌های فدرال‌رزرو را برای تعیین نرخ بهره در سال 2019 تحت تاثیر قرار می‌دهد. فدرال‌رزرو سال گذشته، در چهار نوبت نرخ بهره را افزایش داد و قرار بود که این روند در سال جاری هم ادامه یابد. اما در آخرین نشست بانک مرکزی در سال گذشته، قرار بر این شد تا این روند آهسته شود و تنها در دو نوبت نرخ بهره افزایش یابد. اخبار مربوط به این تصمیم‌گیری موجب شد در هفته‌های آخر سال دلار در برابر سایر ارزها تضعیف شود و توجه سرمایه‌گذاران بار دیگر به طلا به عنوان سرمایه امن روی بیاورند. با این حال، اگر سیاست‌های فدرال‌رزرو تغییر کند، به دنبال نرخ‌های بالاتر بهره و تسریع روند آن در سال 2019 و در نهایت تقویت دلار، تقاضا برای طلا کاهش خواهد یافت.

جروم پاول، رئیس فدرال‎رزرو اعلام کرده است که بانک مرکزی آمریکا بر اساس عملکرد اقتصاد این کشور در سال 2019، سیاست‌گذاری‌هایش در رابطه با نرخ بهره را انجام می‌دهد.

از سوی دیگر، به دنبال تضعیف تنش‌های تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین بار دیگر توجه سرمایه‌گذاران را از طلا به سوی سرمایه‌گذاری‌های پرریسک جلب کرده است. مقامات هر دو کشور قرار است دوشنبه هفته آینده با یکدیگر دیدار کنند.

تحلیلگران بر این باورند که بیش از گزارش اشتغال در آمریکا، خوش‌بینی در مورد تحولات جدید در مورد مذاکرات تجاری چین و آمریکا موجب کاهش قیمت جهانی طلا شده است. برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند که این کاهش قیمت طلا موقت بوده و در بلندمدت روند صعودی خود را ادامه خواهد داد. به عقیده آنها افزایش تعداد مشاغل اگرچه خبر از اقتصاد قدرتمند در آمریکا می‌دهد اما این مسئله ارتباط چندانی با کاهش قیمت فلز زرد ندارد.

قیمت طلا در حال حاضر، در مقایسه با میانگین قیمت یک ماه گذشته حدود 54 دلار بالاتر اما در مقایسه با میانگین قیمت یک سال گذشته آن 30.7 دلار پایین‌تر است.

همچنین قیمت نقره روز گذشته با دو سنت کاهش به 15.69 دلار هر در اونس رسید.

پلاتین و پالادیوم هم به ترتیب با 6 دلار و دو دلار افزایش با قیمت 802 دلار و هزار و 256 دلار در هر اونس معامله شدند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت جهانی طلا شروع کرده به ریزش ناگهانی
    منتظریم فردا سکه بره بالا تو ایران