کد مطلب: ۳۳۰۷۰۶

مروری بر روزنامه‌های یک‌شنبه ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۷:

کاهش قیمت دلار تا کجا؟

کاهش قیمت دلار تا کجا؟

روزنامه‌های کیهان و ایران به نقل از کارشناسان مختلف اظهار می‌کنند که کاهش قیمت دلار تداوم خواهد داشت. روزنامه بهار نیز به دلایل کاهش قیمت دلار پرداخته و در نهایت دنیای اقتصاد دو سناریو از آینده قیمت دلار را روایت می‌کند.

خبرها از بازار حاکی از روند ادامه‌دار کاهش قیمت دلار است. در حالی که قیمت این ارز خارجی در ماه‌های گذشته به مرز 20 هزار تومان رسید، اکنون خبرها از ورود قیمت دلار به کانال 10 هزار تومان خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه ایران صبح امروز در گزارش خود نقل می‌کند که در ساعات ابتدایی دیروز قیمت دلار در صرافی‌ها به کانال 10 هزار تومان وارد شد و به 10 هزار و 750 تومان رسید.

این روزنامه به نقل از کارشناسان از تداوم روند نزولی قیمت دلار پیش‌بینی می‌کند. ایران بخشنامه بانک مرکزی که در آن صرافی‌ها را تا سقف یک میلیون مجاز به خرید ارز حاصل از صادرات کرده، در روند نزولی قیمت دلار در بازار تاثیرگذار دانسته است.

ایران همچنین به نقل از نمایندگان مجلس روایت می‌کند که « روند نزولی قیمت دلار ادامه خواهد داشت » و اگر این روند ادامه داشته باشد، در آینده می‌توان منتظر افت قیمت کالاها باشیم. از طرفی رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران نیز پیش‌بینی می‌کند که در قیمت سکه و طلا در روزهای آینده روند نزولی خود را حفظ کند.

روزنامه کیهان نیز ضمن اشاره به روند نزولی قیمت دلار در روزهای اخیر، اعتقاد دارد که « 50 درصد از قیمت دلار حباب است. » این روزنامه به نقل از پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روایت می‌کند که قیمت واقعی دلار در ایران 4 هزار و 313 تومان است.

داوودی در گفتگو با کیهان اعتقاد دارد که تورم نباید روی نرخ ارز محاسبه شود، بلکه این نرخ ارز است که بر روی تورم اثر می‌گذارد. وی اعتقاد دارد باید نرخ ارز را کنترل کرد تا بتوانیم تورم را کنترل کنیم.

اما کامران ندری، دیگر کارشناس اقتصادی در گفتگو با کیهان اعتقاد دارد که نرخ واقعی دلار در ایران 10 هزار تومان است. این کارشناس اعتقاد دارد که دولت نباید قیمت دلار را دستوری تعیین کند چرا که قیمت دستوری منجر به افزایش تقاضا می‌شود. بلکه این کار باید از طریق سازوکار بازار انجام شود.

روزنامه بهار نیز در گزارش دلاری خود در پاسخ به این سوال که « دلایل کاهش نرخ ارز چیست »، ورود دلارهای خانگی به بازار را تاثیرگذار دانسته است. این روزنامه در گفتگو با کارشناسان به چند دلیل برای کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر رسیده که اولین آنها ورود ارزهای خانگی به بازار است. افزایش عرضه دلار نسبت به تقاضا برای آن دلیل دیگری است که این روزنامه برای کاهش قیمت آورده است.

یک کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با این روزنامه دلیل کاهش قیمت دلار را سقف‌گذاری برای تراکنش‌های بانکی دستگاه‌های کارتخوان را عامل اصلی ریزش قیمت دلار می‌داند. اشاره این کارشناس اقتصادی به دستور بانک مرکزی برای نظارت بیشتر بر تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان است.

بهار همچنین به نقل از یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران قیمت واقعی دلار در ایران را 10 هزار تومان اعلام کی‌کند و قیمت‌های بالاتر از آن را منطقی نمی‌داند.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در یادداشت امروز خود به قلم سعید بیات به این موضوع پرداخته که « بازار ارز به کدام سو خواهد رفت؟ » دنیای اقتصاد به نظر دو گروه در خصوص آینده قیمت دلار اشاره می‌کند. گروه اول کسانی هستند که اعتقاد دارند کاهش قیمت دلار مقطعی است و باید در آینده منتظر افزایش قیمت این ارز خارجی باشیم.

به اعتقاد این گروه دلایلی مانند پیش‌رو بودن جشن کریسمس، موقتی بودن معافیت نفتی خریداران نفت ایران، تمایل به کاهش خرید نفت در جهان و پایین آمدن قیمت نفت منجر به افزایش نرخ ارز در آینده خواهد شد.

در مقابل دنیای اقتصاد روایت می‌کند که عده‌ای دیگر اعتقاد دارند اثر تحریم‌های آمریکا در بازار ایران تخلیه شده و دیگر اثری نخواهد داشت. همچنین آنها اعتقاد دارند که دولت ذخایر ارزی کافی برای کنترل اثر روانی جشن کریسمس بر بازار را دارد. از طرفی راه‌اندازی کانال تبادل مالی بین ایران و اروپا در آینده تاثیر مثبتی بر بازار ارز خواهد گذاشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چقدر هم دقيق حساب كرده 4 هزار و 313 تومان! من موندم اون 13 تومان چطوري حساب كرده؟!!