کد مطلب: ۲۴۶۲۲۸

کاهش نقش دلار در شرق آسیا با توسعه همکاری‌های مالی چین و ژاپن

کاهش نقش دلار در شرق آسیا با توسعه همکاری‌های مالی چین و ژاپن

چین و ژاپن قصد دارند به منظور توسعه همکاری‌های مالی و افزایش تجارت، پیمان پولی دوجانبه خود را بار دیگر عملیاتی نمایند.

بانک مرکزی چین روز جمعه (۱۱ می) اعلام کرده است که روابط نزدیک خود با ژاپن را در قالب پیمان پولی دوجانبه و ایجاد یک بانک تسویه‌ای مبتنی بر یوآن در توکیو ادامه خواهد داد. بانک مرکزی چین همچنین اعلام کرده است که بین دو کشور توافقاتی در حوزه‌های مالی صورت گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو کشور قبلا اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه نموده بودند که فعالیت این پیمان به مدت پنج سال متوقف شده بود. پیمان پولی میان دو کشور با افزایش نقش ارزهای ملی در مبادلات، به کمرنگ‌تر شدن نقش دلار در منطقه آسیای شرقی منجر خواهد شد.

لی کیکیانگ، نخست وزیر چین در دیدار رسمی از ژاپن اظهار کرده است که چین موافق اعطای یک وام خارجی ۲۰۰ میلیارد یوآنی (معادل ۳۰ میلیارد دلار) به ژاپن است و در عوض ژاپن نیز با ایجاد بانک تسویه‌ای یوآنی چین در ژاپن موافق کرده است.

بانک مرکزی چین اعلام کرده است که همکاری‌های مالی میان چین و ژاپن به توسعه و یکپارچگی بازارهای مالی دو طرف، افزایش بین المللی شدن یوآن، حمایت از تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری و تقویت رشد آسیایی و جهانی کمک خواهد کرد.

داده‌های بانک مرکزی چین نشان می‌دهد که نزدیک به ۸ درصد از ۳۰۰ میلیارد دلار تجارت دوجانبه انجام شده میان دو کشور در سال ۲۰۱۷ با استفاده از یوآن انجام شده است. پرداخت‌های یوآنی چین و ژاپن ۴۵۰ میلیارد یوآن بوده است.

ارزهای ملی هر دو کشور چین وژاپن در سبد SDR صندوق بین المللی پول قرار دارد. باز بودن بازارهای مالی دو کشور به روی موسسات مالی طرف مقابل، فرصت گسترش همکاری‌های دوجانبه را بیش از گذشته فراهم خواهد آورد.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.