کد مطلب: ۴۱۴۸۸۳

کاهش ۱۵ درصدی قیمت برنج خارجی

کاهش ۱۵ درصدی قیمت برنج خارجی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: قیمت برنج در بازار‌های جهانی ۱۵ درصد کاهش یافته و با ثبت سفارش جدید پیش‌بینی می‌شود که در بازار داخل هم کاهش یابد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: قیمت برنج در بازار‌های جهانی ۱۵ درصد کاهش یافته و با ثبت سفارش جدید پیش‌بینی می‌شود که در بازار داخل هم کاهش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره آخرین وضعیت ترخیص برنج های دپو شده در انبارها اظهار کرد: با توجه به بورکراسی‌های پیچیده اداری، ترخیص برنج به کندی انجام می‌شود و امیدواریم با واردات جدید شاهد کاهش بوروکراسی‌ها و سرعت بیشتر کالا به بازار باشیم.

وی افزود: با حمایت دولت از واردکنندگان و کاهش بوروکراسی‌های اداری این آمادگی از طرف بخش خصوصی وجود دارد که به سرعت نیاز کشور را تامین کند تا شاهد کاهش قیمت برنج خارجی در بازار باشیم.

کشاورز در واکنش پیرامون انتقاد دبیر انجمن تولیدکنندگان مبنی بر افزایش واردات برنج در چند ماهه نخست سال گفت: اگرچه مسئولان امر انتقاداتی نسبت به واردات برنج در پی افزایش تولید داخل دارند، اما بازار برنج ایرانی ارتباطی به برنج خارجی ندارد چرا که با ممنوعیت واردات در فصل برداشت باید بازار برنج داخل به رونق می‌رسید.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه بازار برنج داخل و خارج را نباید به یکدیگر گره زد، بیان کرد: طبق اذعان مسئولان اگر افزایش تولید در بازار برنج تاثیر گذار بود، قیمت برنج پاکستانی و هندی به دنبال عرضه کافی محصول نباید افزایش می‌یافت.

برنج ایرانی کالای لوکس در سبد خانوار محسوب می‌شود

وی با بیان اینکه اقشار متوسط روبه بالا برنج ایرانی مصرف می‌کنند، افزود: با وجود آنکه ۶ دهک مردم برنج خارجی مصرف می‌کنند، از این رو بازار برنج ایرانی و خارجی هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارد و اگر مسئولان به دنبال کاهش واردات هستند، از این رو باید تلاش کنند تا قیمت برنج ایرانی را به برنج خارجی برسانند تا قدرت خرید مردم افزایش یابد، در غیر این صورت برنج ایرانی همچنان کالای لوکس در سبد خانوار به شمار می‌رود.

کشاورز از کاهش قیمت برنج خارجی در بازار‌های جهانی خبر داد و گفت: قیمت برنج در بازار‌های جهانی نسبت به قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته که با ثبت سفارش و واردات جدید پیش بینی می‌شود که قیمت برنج خارجی در بازار داخل کاهش یابد.

وی با تاکید بر این مسئله که بعد از دوره ممنوعیت باید ۴۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شود، بیان کرد: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون یک میلیون تن برنج وارد کشور شده است که با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام پایانی سال و به منظور جلوگیری از نوسان قیمت، باید ۴۵۰ هزار تن دیگر وارد شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان تصریح کرد: اگرچه برخی دست اندرکاران بخش کشاورزی اذعان می‌کنند که حداکثر نیازمان به واردات برنج ۷۰۰ هزار تن است، اما به سبب آنکه ۶ دهک از اقشار جامعه برنج خارجی مصرف می‌کنند این میزان واردات جوابگوی نیاز داخل نیست، در غیر این صورت با وجود واردات یک میلیون تن برنج از ابتدای سال نباید قیمت برنج خارجی در بازار نوسان چشمگیری داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.