خبر مهم:

کد مطلب: ۹۴

کاهش ۲۵ درصدی قیمت خانه‌های تهران/ پیش‌بینی بازار مسکن ۹۳

کاهش 25 درصدی قیمت خانه‌های تهران/ پیش‌بینی بازار مسکن 93

هرچند از ابتداي امسال حدود 25 درصد از قيمت خانه‌هاي تهران کاسته شده اما باز هم خريداران منتظر کاهش قيمت‌ هستند که البته جاي تخفيف تا 10 درصد هم وجود دارد و بازار مسکن تا پايان امسال هيچ‌گونه افزايش قيمتي نخواهد داشت و در تا پايان بهار 93 نيز با ثبات نسبي قيمت و افزايش

هرچند از ابتداي امسال حدود 25 درصد از قيمت خانه‌هاي تهران کاسته شده اما باز هم خريداران منتظر کاهش قيمت‌ هستند که البته جاي تخفيف تا 10 درصد هم وجود دارد و بازار مسکن تا پايان امسال هيچ‌گونه افزايش قيمتي نخواهد داشت و در تا پايان بهار 93 نيز با ثبات نسبي قيمت و افزايش حجم معاملات همراه مي‌شود.

حسام عقبايي - رييس اتحاديه مشاوران املاک تهران - در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار مسکن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بازار مسکن امسال را تحليل و اظهار کرد: امسال با بيشترين رکود در حجم معاملات طي 10 سال گذشته مواجه بوديم و افزايش قيمتي تا پايان سال پيش‌بيني نمي‌شود.

به گفته وي سه ماه ابتدايي سال آينده با ثبات نسبي همراه با افزايش حجم معاملات همراه است.

عقبايي در تحليل خود از بازار مسکن سال آينده گفت: تغيير قيمتي در فروردين‌ 93 ديده نمي‌شود اما شايد با شوک وارد شده شوراي پول و اعتبار و برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي،‌ انگيزه خريد مسکن در بازار مهيا شود.

وي گفت: در حال حاضر ابزار خريد مسکن ضعيف است اما پيش‌بيني مي‌شود بهار 93 با رونق حجم معاملات مسکن همراه باشد.

راکدترين بازار مسکن طي 10 سال اخير

رييس اتحاديه مشاوران املاک تهران اظهار کرد: با توجه به اوضاع نا بسامان بازار پر تلاطم بهمن‌ گذشته، طي امسال بيشترين رکود طي 10 سال اخير را شاهد بوديم.

عقبايي با بيان اينکه از سال 83 تاکنون بيشترين رکود معاملات مسکن مربوط به امسال است، گفت: افزايش جهشي و نامتعارف قيمت مسکن در سال گذشته به رکود معاملات مسکن در سال جاري منجر شد.

رييس اتحاديه مشاوران املاک تهران افزود: گرچه رکود در معاملات مسکن در ابتداي امسال پيش‌بيني مي‌شد اما به نظر مي‌رسيد پس از انتخابات رياست جمهوري دولت يازدهم، بازار مسکن کمي رونق گيرد که اين امر نيز رخ نداد.

به گفته وي عوامل متعددي در افزايش قيمت مسکن در اواخر سال گذشته همچون نوسانات نرخ ارز و طلا در بازار تاثيرگذار بود؛ به گونه‌اي که حجم زيادي از سرمايه‌ها در سال جاري به سمت بازار بورس رفت و ورود سرمايه‌گذاران به بازار مسکن کاهش يافت.

عقبايي با اشاره به تعطيلي نسبي بازار مسکن در فروردين‌ هر سال گفت: ملاک تحليل بازار و شاخص بررسي بازار مسکن از ارديبهشت‌ تا بهمن‌ هر سال است که از ابتداي امسال تاکنون، ارديبهشت‌ بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص داده و پس از آن سير نزولي معاملات تا مهرماه امسال ادامه يافته است.

بار رونق معاملات مسکن به نيمه دوم سال موکول شد

وي با بيان اينکه پيش‌بيني‌هاي بازار مسکن پس از انتخابات امسال به وقوع نپيوست، گفت: همانطور که نويد رونق معاملات در سه ماهه تابستان هر سال داده مي‌شود، امسال به نسبت سال‌هاي گذشته رونق بازار مسکن در تابستان ايجاد نشد و بار معاملات مسکن به دوش نيمه دوم سال افتاد.

رييس اتحاديه مشاوران املاک تهران با اشاره به افزايش خريد و فروش و اجاره‌نشيني در تابستان هرسال افزود: رونق بازار مسکن در تابستان امسال مشاهده نشد و همه معاملات به شش ماه دوم سال موکول شد.

خريداران منتظر کاهش دوباره قيمت‌ها هستند

عقبايي تاکيد کرد: مهرماه امسال به عنوان طليعه نيمه دوم سال،‌ معاملات خود را با اندکي رونق از سر گرفت و اتحاديه املاک نيز در همين زمان اعلام کرد که قيمت‌ها به کف رسيده و اکنون موقع خريد مسکن است اما بازهم با رکود معاملات مواجه شديم.

وي افزود: با وجود افزايش حجم معاملات در ابتداي مهر، اواسط اين ماه با مثبت بودن روند توافقات ژنو، کاهش قيمت طلا و ارز و آرام شدن نسبي بازار اقتصادي بازهم متقاضيان مسکن به اميد کاهش دوباره قيمت‌ها دست از خريد و فروش کشيدند و بازار معاملات مسکن دوباره به سمت رکود رفت.

يک تا سه ماه زمان براي خريد مسکن لازم است

عقبايي اظهار کرد: رونق بازار مسکن با توجه به تقاضاي مردم سنجيده مي‌شود؛ به گونه‌اي که براي خريد يک واحد مسکوني حداقل يک تا سه ماه زمان لازم است بنابراين با افزايش تقاضا در مهر ماه افزايش معاملات در سه ماه بعد از آن - دي ماه - پپش‌بيني ‌مي‌شد.

وي گفت: پس از توافقات ژنو بازار دوباره به سمت رکود رفت و حتي آمار حجم معاملات مسکن در آبان‌ از مهر هم کمتر شد.

رييس اتحاديه مشاوران املاک معتقد است: متقاضيان امروز بازار مسکن مصرف‌کننده و همان افرادي هستند که از بهمن‌ سال گذشته تاکنون در انتظار آرامش بازار بودند.

به گفته وي در حال حاضر حجم معاملات مسکن در رکود است؛ به گونه‌اي که همچنان در بازار مسکن عرضه بيش از تقاضاست.

25 درصد کاهش قيمت مسکن در تهران

عقبايي افزود: امسال در کنار سير رکودي معاملات مسکن،‌ سير کاهشي قيمت نيز ايجاد شد و اين سير نزولي تا پايان آذر ادامه داشت.

رييس اتحاديه مشاوران املاک تهران با اشاره به کاهش قيمت مسکن که در کنار رکود ايجاد شده است، تصريح کرد: از ارديبهشت‌ امسال تاکنون در استان تهران به طور ميانگين قيمت خانه حدود 20 تا 25 درصد کاهش يافته است.

فروشندگان 10 درصد تخفيف مي‌دهند

وي معتقد است: هنوز جاي تخفيف در بازار مسکن وجود دارد چراکه به دليل رکود ايجاد شده فروشندگان به صورت بالقوه تخفيف 10 درصدي در معاملات خود را اعمال مي‌کنند و انگيزه فروش همراه با تخفيف ايجاد شده است.

عقبايي تاکيد کرد: ثبات نسبي توام با افزايش حجم معاملات مسکن تا پايان امسال پيش‌بيني مي‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.