کد مطلب: ۷۳۶۵۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدال دستاورد دولت سیزدهم نیست!

کدال دستاورد دولت سیزدهم نیست!

ابراهیم رئیسی انتشار صورت مالی شرکت‌های بورسی را یک موضوع غیرقابل باور و دستاورد دولت خود دانسته است در صورتی که از سال 86 صورت‌های مالی شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شود!

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته همایش ملی ارتقای شفافیت با حضور رئیس دولت سیزدهم برگزار شد. در این همایش سخنان زیادی در خصوص اقتصاد کشور گفته شد اما مهمترین نکته اشاره رئیسی به انتشار صورت‌‌های مالی شرکت‌ها بود.

ابراهیم رئیسی گفت: اینکه صورت‌های مالی ۴۰۰ شرکت بورسی و غیربورسی منتشر شود، برای برخی‌ قابل باور نبود چرا که چنین کاری تا به حال انجام نشده بود و معلوم هم شد که این کار در جهت انضباط مالی در کشور موثر است.

رئیس جمهور انتشار فهرست افراد بدحساب یا ابربدهکاران بانکی را از اقدامات شفافیت‌ساز دانست که در این دوره انجام شده است و اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم این تمام کار است ولی در معرفی افراد بدحساب، آن هم افرادی که بالاترین رقم‌های تسهیلات را دریافت کرده‌اند، تاثیر دارد. این شفافیت‌ها در این دوره اتفاق افتاده و مسبوق به سابقه هم نیست.

مساله اصلی اینجاست که از سال 1386 صورت مالی شرکت‌های بورسی در کدال منتشر می‌شود و این یک اتفاق جدید نیست که غیرقابل باور باشد. در معنای دیگر انتشار صورت‌های مالی‌ در سامانه کدال دستاورد دولت سیزدهم نیست!

در این میان اما شاید بتوان تا حدی از انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی دفاع کرد. چرا که برای افزایش شفافیت و برای اولین بار در دولت سیزدهم اجرایی شد.

کدال چه زمانی روی کار آمد؟

طبق ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار مصوب یک آذر ۱۳۸۴ سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف سامان‌دهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون تشکیل شد. بر اساس ماده ۷ این قانون، اتخاذ تدابیر لازم برای پیش‌گیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات مهم توسط شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بر عهده هیات مدیره این سازمان است. در همین راستا و به منظور افزایش شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه ایران و کاهش فاصله زمانی بین تهیه اطلاعات تا انتشار آن به عموم، ایجاد سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران از آبان ۱۳۸۵ در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

بورس

تمام شرکت‌های بورسی ملزم هستند تمام گزارش‌های خود را در سامانه کدال جهت دسترسی عموم معامله‌گران منتشر کنند. این گزارش‌ها شامل صورت‌های مالی دوره‌ای و سالانه، اطلاعیه‌های افزایش سرمایه، اطلاعیه‌های ماهانه شرکت و… است. بنابراین کاربرد کدال در دسترسی سریع، راحت و مطمئن به اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس است. در واقع شما با مراجعه به Codal.ir و جستجوی شرکت مورد نظرتان می‌توانید به تمامی اطلاعات آن دسترسی داشته باشید. بنابراین نیازی به مراجعه به سایت شرکت یا تماس با آن برای اطلاع از آگهی‌های شرکت نیست. اگرچه ممکن است اطلاعیه‌ها در سایت اختصاصی شرکت نیز درج شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.