کد مطلب: ۴۴۲۰۸۵

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

کدام صنایع از شیوع کرونا سود کردند؟

کدام صنایع از شیوع کرونا سود کردند؟

درحالی‌که شیوع ویروس کرونا طی ماه‌های گذشته، اقتصاد جهان را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده، اما برای برخی صنایع از جمله داروسازی، تولیدکنندگان مواد غذایی و ارائه‌دهندگان خدمات پخش زنده اینترنتی، فرصت رشد به‌وجود آورده است.

ویروس کرونا که از روزهای پایانی دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین شروع شد، با سرعت هرچه تمام‌تر به تمام نقاط جهان رسیده و تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ نفر به آن مبتلا شده‌اند. همچنین بیش از ۸۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اقتصاد جهان در حال حاضر با یکی از بزرگ‌ترین شوک‌ها طی چند دهه اخیر مواجه است. بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان طی این مدت روند نزولی داشته و به‌دلیل اجرای قرنطینه و تعطیلی کارخانه‌ها در بیشتر کشورها، صنایع مختلف متحمل زیان شده‌اند.

در نتیجه پیش‌بینی می‌شود که گردشگری، ایرلاین‌ها، رستوران‌ها و بسیاری بخش‌های دیگر، دوره طولانی رکود اقتصادی را تجربه کنند.

صنایع برنده

با این حال نباید فرصت‌هایی را که شیوع کرونا برای برخی صنایع به‌وجود آورد، فراموش کرد. این بحران ترکیبی از خطر و فرصت برای بخش‌های مختلف اقتصاد کشورهاست. محدودیت‌های چندگانه‌ای که به دلیل شیوع بیماری ایجاد شده، رشد تقاضا برای برخی محصولات و خدمات را با توجه به سبک زندگی جدید مردم به‌دنبال داشته است.

اگرچه شاخص‌های داوجونز و FTSE 100، دچار افت شده‌اند، اما شرایط به‌گونه‌ای شده تا معامله‌گران به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بروند.

طی این مدت ارزش سهام شرکت‌های بیوتکنولوژی و شرکت‌های داروسازی که در حال توسعه و کشف درمان برای کووید-۱۹ هستند، رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. Johnson & Johnson، Gilead Sciences، MRNA و Inovio از جمله این شرکت‌ها هستند.

تولیدکنندگان مواد غذایی و محصولات بهداشتی از جمله Anthem، Amgen، Kellogg و Tyson Foods شاهد افزایش قیمت‌ کالاها هستند و همچنین ارائه‌دهندگان خدمات بازی‌های آنلاین و ارتباطات از دیگر صنایعی هستند که طی این دوره سود کرده‌اند. محدود شدن سبک زندگی، محرک خوبی برای رشد صنایع فست‌فود، توزیع غذا و بیرون‌برها بوده است.

داروسازی

علاوه بر شرکت‌های داروسازی ذکرشده، سهام شرکت‌های کوچک‌ترِ فعال در زمینه تولید دارو هم برای سرمایه‌گذاران جذاب بوده است. به‌عنوان مثال سهام شرکت‌هایی چون Moderna و Novavax که در زمینه تولید دارو برای بیماری ابولا نقش داشته‌اند، طی این دوره افزایش یافته است.

هرگونه تحولی در زمینه کشف یا تست داروی جدید موجب افزایش سرمایه در صنعت داروسازی خواهد بود.

صنایع موبایل و پخش زنده اینترنتی (استریم)

سهام شرکت‌های ارائه‌دهنده پخش زنده اینترنتی از جمله اپل، نتفلیکس، iQIYI، یوتیوب و گوگل طی این مدت رشد قابل توجهی تجربه کرده است.

انتظار می‌رود، به‌دلیل قرنطینه، تقاضای مصرف‌کنندگان برای بازی‌های اینترنتی و دیگر اپلیکیشن‌های App Store افزایش یابد.

در حال حاضر، ۱۶۷ میلیون نفر از خدمات نتفلیکس بهره می‌برند. پیش‌بینی می‌شود، در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، تعداد کاربران این کمپانی ۱۷ درصد بیشتر شود.

به‌دلیل لغو شدن کنسرت‌ها و رویدادهای دسته‌جمعی دیگر، تعداد کاربران بازی‌هایی چون Plague Inc و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات استریم مانند Twitch و WeChat افزایش یافته است.

داده‌های جمع‌آوری‌شده از مرورگر چینی بایدو نشان می‌دهد که جستجوی کلمه «بازی» ۶۰ درصد بیشتر شده است. گیمرها احتمالا زمان بیشتری را به سرویس‌های یوتیوب و دیگر سرویس‌های ویدیویی اختصاص می‌دهند.

اپلیکیشن‌های تناسب اندام

اپلیکیشن‌های مربوط به بهداشت و سلامت در GooglePlaye Store هم در این مدت محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. چرا که کاربران به‌دنبال اقدامات پیشگیرانه هستند.

Keep یکی از برنامه‌های پیشرو در زمینه تناسب اندام در چین است که تعداد دنبال‌کنندگان آن در پنج روز ابتدایی شیوع بیماری ۱۸ درصد افزایش یافت.

کمپانی Peloton، تولیدکننده دستگاه‌های ورزشی، از دیگر نمونه‌هایی است که ارزش سهام آن طی این مدت رشد کرده است.

اپلیکیشن‌های ویدیو کنفرانس

با توجه به اینکه بسیاری از کارمندان این روزها، فعالیت‌های خود را در خانه انجام می‌دهند، Zoom، Cisco، TeamViewer و برنامه‌هایی از این دست، در این دوره به دلیل تسهیل ارتباطات از محبوبیت بیشتری برخوردار بود‌اند.

به‌گفته کارشناسان، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدماتی که به مردم این امکان را می‌دهد تا بدون ترک خانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، نه‌تنها دچار زیان مالی در دوره بحران نمی‌شوند، بلکه شاهد ارزش سهامشان خواهند بود.

شرکت‌های فناوری به‌دنبال روش‌هایی برای به‌حداکثر رساندن عملکرد فرآیندهای کسب‌وکارها طی این مدت هستند.

صنعت طلا

طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۱۰ درصد رشد کرده و به‌جز چند دوره کوتاه، به کمتر از هزار و ۶۰۰ دلار در هر اونس نرسیده است.

با نوساناتی که در بازارهای سهام در کشورهای مختلف دنیا ایجاد شده، سرمایه‌گذاران بسیاری انتظار دارند با توجه به عدم قطعیت موجود و افزایش نگرانی‌ها روند صعودی قیمت طلا ادامه یابد.

محصولات بهداشتی

تولیدکنندگان محصولات بهداشتی، چون CLX، Lysol و Purell این روزها رشد بی‌سابقه تقاضا برای کالاهایشان، از جمله دستمال مرطوب، مواد ضدعفونی‌کننده و صابون را تجربه می‌کنند.

تنها از ۱۴ دسامبر ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۰، تقاضا برای مواد ضدعفونی‌کننده در آمریکا هزار و ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

با این حال، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بخش عمده‌ای از افزایش قیمت مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده تحت تاثیر سودجویی فروشندگان و دلالان افزایش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کاوه

    مرسی عالی و کوتاه
    هرچه کوتاه تر بهتر