کد مطلب: ۶۶۵۴۹۹

کدام مناطق میزبان گردوخاک هستند؟

کدام مناطق میزبان گردوخاک هستند؟

سازمان هواشناسی وضعیت جوی شنبه و یکشنبه ۲۱ و ۲۲ خرداد را همراه با تشدید فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید، احتمال آبگرفتگی معابر و همچنین خیزش گردوخاک در نقاط مختلف کشور پیش‌بینی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید، احتمال آبگرفتگی معابر و همچنین خیزش گردوخاک در نقاط مختلف کشور خبر داد.

ایسنا گزارش داد، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی، همراه با رشد ابرهای همرفتی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک از شنبه تا یکشنبه (۲۱ تا ۲۲ خرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در نیمه شمالی خراسان رضوی و یکشنبه در نیمه شمالی خراسان رضوی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات و دامنه در شرق هرمزگان مورد انتظار است.

آب‌گرفتگی و جاری شدن روان‌ آب به شکل محلی، صاعقه، در نواحی مستعد بارش تگرگ، آسیب به تابلوهای تبلیغاتی و سازه‌های موقت، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه‌کاره و احتمال تاخیر در پروازها از جمله پیامدهای این جریان آب‌وهوایی است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی عدم اتراق در کنار رودخانه‌ها، عدم تردد از حاشیه مسیل‌ها، اجتناب از چرای دام، استحکام سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و عدم پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک را توصیه می‌کند.

پیش‌بینی هواشناسی برای ۲۱ تا ۲۴ خرداد

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی با صدور هشداری زرد رنگ از وزش باد، خیزش گردوخاک، وزش باد شدید و در نقاط مستعد خیزش گردوخاک از شنبه تا سه‌شنبه (۲۱ تا ۲۴ خرداد) خبر داد.

این وضعیت احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال تاخیر در پروازها، کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه‌کاره و احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی را به همراه دارد.

این شرایط جوی روز شنبه در خوزستان، ایلام، کرمانشاه، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شرقی اصفهان، نوار شرقی کرمان، یزد، شرق سمنان و شمال سیستان و بلوچستان، یکشنبه در نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شرق استان‌های یزد و سمنان، دوشنبه در نیمه جنوبی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه و سه‌شنبه در جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قم، البرز، تهران مورد انتظار است.

به توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در تردد به‌ویژه در جاده‌های بیابانی، استحکام سازه‌های موقت، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و عدم حضور افراد آسیب‌پذیر در فضای باز در دستور کار قرار گیرد.

سامانه بارشی در کدام مناطق کشور فعال می‌شود؟

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب و رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک از شنبه تا دوشنبه (۲۱ تا ۲۳ خرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی و ارتفاعات در مازندران، سمنان، تهران، نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، یک‌شنبه در آذربایجان شرقی، اردبیل، نیمه شمالی آذربایجان غربی و ارتفاعات در مازندران، تهران، سمنان و جنوب خراسان شمالی و دوشنبه در شمال استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی رخ می‌دهد.

بر اثر این مخاطره احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی و جاری شدن روان‌ آب به شکل محدود و محلی، احتمال آسیب به تابلوهای تبلیغاتی و سازه‌های موقت و شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه‌کاره دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی عدم اتراق در کنار رودخانه‌ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و استحکام سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود.

هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.

این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.