کد مطلب: ۲۵۹۴۲۷

کره جنوبی به پرداخت ۶۸ میلیون دلار برای جبران خسارت شرکت ایرانی محکوم شد

کره جنوبی به پرداخت ۶۸ میلیون دلار برای جبران خسارت شرکت ایرانی محکوم شد

دیوان داوری بین‌المللی دولت کره جنوبی را به پرداخت ۶۸ میلیون دلار خسارت به یک سرمایهگذار ایرانی محکوم کرد.

دولت کره موظف شده حدود 73 میلیارد وون(68 میلیون دلار) خسارت به یک سرمایه‌گذار ایرانی که دعوایی علیه دولت کره طرح کرده بود پرداخت نماید. این شرکت ایرانی مدعی شده بود که در فرآیند مشارکت در یک مزایده مربوط به خرید شرکت دوو الکترونیکس در سال 2010، متحمل خسارت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،این اولین باری است که دولت کره جنوبی در یک دعوای جبران خسارت که از سوی یک سرمایه‌گذار خارجی مطرح می‌شود می‌بازد.

بر اساس اعلام کمیسیون خدمات مالی کره جنوبی، دیوان داوری بین‌المللی به دولت کره جنوبی دستور داده که مبلغ حدود 73 میلیارد وون خسارت به مالک گروه صنعتی انتخاب در ایران پرداخت نماید. وی مدعی شده بود که در جریان برگزاری یک مزایده 93.5 میلیارد وون متضرر شده است.

در سال 2010، شرکت مدیریت دارایی کره (کامکو) شرکت انتخاب را به عنوان برنده مزایده فروش شرکت دوو اکترونیکس اعلام کرد و پس از امضای قرارداد اصلی در ماه نوامبر، مبلغ 57.8 میلیارد وون، یعنی 10 درصد کل قیمت فروش شرکت دوو الکترونیکس را به عنوان پیش پرداخت از این شرکت ایرانی دریافت کرد.

اما در می 2011، طلبکاران شرکت دوو الکترونیکس این قرارداد را ابطال کردند و مدعی شدند که شرکت انتخاب قرارداد سرمایه گذاری ای ارائه داده که طرح تامین مالی آن 154.5 میلیارد وون کمتر از رقم مورد نیاز برای خرید این شرکت کره‌ای بوده است. شرکت انتخاب در فوریه 2012 دعوایی حقوقی نزد دادگاه‌های کره‌ای مطرح کرد، اما دادگاه کره‌ای ضمن رد این شکایت، به نفع طلبکاران رای داد و قرارداد را ابطال کرد.

در مقابل، دیانی، مالک شرکت انتخاب دعوایی را نزد دیوان داوری بین‌المللی علیه دولت کره جنوبی مطرح ساخت تا پول پیش پرداختی را که به دولت کره جنوبی پرداخت کرده بود را باز گرداند. وی مدعی شد که دولت کره جنوبی با زیر پا گذاشتن پیمان سرمایه‌گذاری دوجانبه ایران و کره جنوبی قرارداد خرید را نقض کرده است.

دیوان داوری بین‌المللی با صدور حکمی در خصوص این پرونده اعلام کرده که دولت کره جنوبی باید حدود 73 میلیارد وون به عنوان جبران خسارت به این سرمایه‌گذار ایرانی پرداخت نماید. این حکم هنوز نهایی نشده و قابل فرجام خواهی است.

منبع: پایگاه خبری بیزنس کره

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.