کد مطلب: ۴۳۲۴۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کرونا کدام نمادهای بورسی را متاثر کرد؟ / رشد ۱۰ درصدی گروه دارویی!

کرونا کدام نمادهای بورسی را متاثر کرد؟ / رشد 10 درصدی گروه دارویی!

بر خلاف انتظارات، بازار سهام تهران نسبت به اعلام شیوع ویروس کرونا واکنشی مثبت داشت و طی دو روز رشدی 20 هزار واحدی را تجربه کرد. در این میان گروه دارویی با رشدی 10 درصدی رکوردی تازه را از خود به جای گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با اعلام خبر ورود ویروس کرونا به کشور، موجی از وحشت و نگرانی سراسر ایران را فرا گرفت و در این میان بازارهای مختلف نیز از این نگرانی در امان نماندند.

بسیاری از معامله‌گران نگران این بودند که بازار سهام نیز به عنوان پربازده‌ترین بازار کشور در چندماه اخیر به شدت تحت تاثیر شیوع این ویروس قرار گرفته و شاخص با اصلاح شدیدی مواجه شود. اتفاقی که در پیش‌گشایش و شروع بازار نیز شاهد آن بودیم و شاخص در نیم ساعت نخست معاملات بیش از 11 هزار واحد ریزش داشت اما به مرور ترس سهامداران ریخته و صف‌های فروش کاملا خالی شده و شاخص روندی صعودی به خود گرفت تا جایی که در پایان معاملات دیروز، شاخص کل رشدی 3هزار واحدی را به ثبت رساند.

این در حالی بود که علاوه بر شیوع ویروس کرونا ، قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF نیز باعث شده بود تا فشار عرضه از سوی سهامداران بیشتر شود. این در حالی بود که میزان ورود نقدینگی و ارزش معاملات حاکی از آن بود که این اصلاح کوتاه‌مدت بوده و بازار مجددا رنگ صعود به خود خواهد گرفت.

پس از شیوع ویروس کرونا در جهان بازارهای مالی به دو دلیل با افت شدیدی مواجه شدند. نخست اینکه این ویروس با مختل کردن فعالیت‌های اقتصادی چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، رشد اقتصادی این کشور را تحت تاثیر قرار داده و بازارهای جهانی را نیز متاثر کرده است.

از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا در چین فعالیت می‌کنند و مختل شدن فعالیت آنها در کنار فشار قیمتی کالاهای اساسی و نفت باعث شده تا سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امنی چون طلا حرکت کنند.

با این حال روند حرکتی بورس ایران نشان داده که بازار سهام مدت‌هاست نسبت به تحولات منطقه‌ای مقاوم شده است و سهامداران خرد نیز کمتر تحت تاثیر هیجانات قرار می‌گیرند که البته این موضوع می‌تواند یک تیغ دولبه باشد. چرا که باعث شده بسیاری از نمادها تا حد زیادی بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شوند و خطر سقوط قیمتی در برخی نمادها کاملا وجود دارد.

4 19

روند شاخص مواد دارویی

با وجود این، از زمان انتشار خبر ورود ویروس کرونا در ایران، شاخص روندی مثبت به خود گرفته و طی دو روز بیش از 20هزار واحد رشد کرده است و اکثر گروه‌های صنعت با رشدی بالای پنج درصد مواجه شده‌اند.

در این میان اکثر نمادهای گروه دارویی در هر دو روز معاملاتی صف‌های خرید سنگین تشکیل دادند. بر این اساس شاخص کل گروه مواد دارویی طی دو روز معاملاتی هفته با رشدی 10 درصدی داشته که نشان از رونق این گروه پس از شیوع ویروس کرونا می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرت …..میخوان پول کامل به بورس وارد شه بعد یکجا سقوط و اختلاف قیمت میره تو جیب …….