کد مطلب: ۵۳۸۸۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کف قیمت طلا و دلار چقدر است؟

کف قیمت طلا و دلار چقدر است؟

نیما آگاهی، کارشناس اقتصادی معتقد است نرخ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۲ هزار تومان برای دلار، نرخی تعادلی است و کاهش نرخ این ارز تا سطوحی پایین‌تر از ۲۰ هزار تومان برای اقتصاد ریسکی سیتماتیک دارد. ضمن این که درصورت رسیدن به این کانال‌ها، نرخ دلار با سرعت و شدت بیشتری باز می‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار در چند روز اخیر با ریزشی چشم‌گیر مواجه شد و انتهای هفته گذشت هفته گذشته با ورود به کانال ۲۰ هزار تومان به پایین‌ترین سطح قیمتی ۱۰ ماه اخیر خود رسید. البته به نظر می‌رسد برخلاف روزها و هفته‌های گذشته نرخ ارز امروز صعودی شده و دوباره به کانال ۲۲ هزار تومان در بازار آزاد بازگشته است.

نیما آگاهی،کارشناس بازارهای مالی، در گفتگوی زنده اینستاگرامی با تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد که در ابتدای سال جاری نقطه تعادلی برای نرخ دلار را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۲ هزار تومان در نظر گرفته بود.

به باور او اکنون از یکسو انتظارات تورمی فروکش کرده و تقاضا کاهش یافته و عرضه کننده‌ها از جمله شرکت‌های بزرگ بورسی هم در حال عرضه هستند. از سوی دیگر دولت می‌خواهد دلار را با نرخی ارزانتر به دولت بعدی واگذار کند بنابراین تا مرداد و شهریورماه می‌توان نرخ‌های فعلی را حفظ کرد.

آگاهی با بیان این که همتی ارزپاشی نکرده و ۸۰ تا ۹۰ درصد ریزش فعلی تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین است نه دخالت بانک مرکزی، عنوان می‌کند: دلار کمتر از ۲۰ هزار تومانی مثلا دلار ۱۶، ۱۷ هزار تومانی ناممکن نیست اما ریسک مدیریتی سنگینی وارد می‌کند. تقریبا ۱۰- ۱۲ سال است سرمایه‌گذاری خارجی نداشته‌ایم و اگر سرمایه داخلی هم با ریزش دلار خارج شود ما شانسی برای سرمایه‌گذاری نداریم. هر ریزش دلار ریسک خروج سرمایه را به‌شدت بالا می‌برد. بنابراین احتمالا بانک مرکزی خود از ریزش شدید قیمتی ممانعت کند.

این کارشناس تاکید می‌کند: نقطه فعلی برای دلار تعادلی است. هر کسی سعی کند این را پایین بیاورد یک ریسک به اقتصاد وارد کرده که ریسک بازگشت زیادی هم دارد.

نرخ ارز در دولت سیزدهم

آگاهی معتقد است اتفاقات نیمه دوم سال در بازار ارز با سیاست‌های ارزی رئیس کل دیگری بررسی می‌شود، با این حال توضیح می‌دهد: احتمالا دولت بعدی اصولگرا است و اقتضای اقتصادی آن‌ها هم عدالت از جنس رفاه اقتصادی است. البته باید دید دست رئیس کل جدید چقدر باز است مثلا در دوره احمدی نژاد ما به اندازه ۴۰ سال درآمد نفتی داشتیم.

او تاکید می‌کند که اگر نتوانیم تحریم‌ها را برداریم شاید دولت بعدی یک سال اول دلار را صعودی کند و سایر سال‌ها برای جلب رای و نمایش توانایی خود تورم و دلار را کاهش دهد.

دلار ۳۰ هزار تومانی در راه است!

به باور آگاهی در دولت بعد امکان بازگشت نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی هم وجود دارد زیرا امسال تورم ۳۵ تا ۴۰ درصدی داریم پس ۳۰ هزارتومان برای ارز تا آخر سال هم معقول است.

او می‌گوید: برخلاف برخی که می‌گویند در صورت دسترسی به منابع مناسب نرخ کاهشی می‌شود باید گفت. خود آقای همتی اعلام کرد که دولت دولارهای بلوکه را پیشخور کرده و آمدنش دردی از ما دوا نمی کند. از کدام منابع تازه حرف می‌زنیم؟ این منابع قبلا استفاده شده است.

چرا ریزش دلار کالاها را ارزان نکرد؟

به اعتقاد این کارشناس علت روند نزولی دلار و همزمان افزایش تورم این بوده که دولت با محدودیت سعی کرده تورم در سال‌های ۹۷ و ۹۸ را عقب بیندازد و حالا این تورم آزاد شده است.

آگاهی در ادامه درباره احتمال تاثیر واکسیناسیون کرونا بر وضعیت اقتصادی و قیمت دلار عنوان می‌کند: این تاثیر راحت قابل تخمین نیست و ما نمی‌دانیم با قرنطینه چقدر از صنایع تعطیل شده‌اند اما فعلا اثری از قرنطینه در کارخانه‌ها نیست و شاید کرونا نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصد اقتصاد ما را عقب نگه داشته اما منتظر پرش دلار بعد از کرونا هم نیستم.

اما پیش‌بینی این کارشناس از وضعیت سایر بازار ها به دنبال کاهش اخیر قیمت دلار چیست؟

طلا و سکه

آگاهی می‌گوید: اونس جهانی با توجه به تصمیمات فدرال رزرو آمریکا و بانک‌های جهانی این امکان را دارد که به دو هزار دلار هم برسد اما در داخل چون دلار را در نرخ فعلی تعادلی می‌دانم، پس پیش‌بینی می‌کنم شاید طلا و سکه نهایتا پنج تا ۱۰ درصد ریزش تجربه کنند چون هر دو در محدوده نزدیک به کف هستند و حتمالا ریزش بیشتری را شاهد نیستیم.

البته به باور او تاپایان سال چون امکان افزایش نرخ دلار هم وجود دارد پس امکان افزایش قیمت طلا و سکه نیز هست.

بازار سهام

این کارشناس درباره وضعیت فعلی بورس می‌گوید: ما همواره بازار را از بعد ارزندگی بررسی می‌کنیم اما مهم این است این ارزندگی برای مخاطب هم قابل درک است یا نه. تا اعتماد سهامداران به بازار بازنگردد احتمالا چیزی درست نمی‌شود.

به اعتقاد آگاهی بازار باید آنقدر قدرت داشته باشد که روی پای خودش بایستند و نیاز به حمایت نداشته باشد ولی اکنون حلقه مفقوده بازار اعتماد است که این طبیعی است. چون هر هفته تقریبا سه تغییر در بازار اعمال می‌شود.

او با بیان این که با توجه به کاهش دلار و عدم اعتماد تا چند هفته برای بورس شرایط خوب نیست، ادامه می‌دهد: وضعیت صنایع خودرویی و بانکی ممکن است با مذاکرات بهتر شود اما نه در حد سال ۹۴٫ در مجموع فکر میکنم در میان مدت وضعیت فعلا همین بماند.

آگاهی در پاسخ به این که در بدترین حالت صف‌ها فروش چه زمانی شکسته می‌شوند؟ عنوان می‌کند: حداقل یکسال زمان می‌برد چرا که سهامداران خرد هر نرخ بالایی را فرصت فروش می‌دانند و فقط دنبال جبران زیان هستند این صف فروش جدید ایجاد می‌کند. ضمنا من فکر نمی‌کنم مشکل صف فروش را جابه‌جایی سهام حل کند اما این نسخه در مصادیقی ممکن است تغییر کند.

مسکن

این کارشناس در پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن نیز توضیح می‌دهد: ما بشدت در یک رکورد هستیم. متریال ساختمال هر روز گرانتر می‌شود اما در حجم معاملات و شرایط قیمتی تغییری رخ نمی دهد. پیک جمعیتی مسکن ما هم رد شده و رشد قیمت اخیر مسکن ما تا تابع نقدینگی بوده نه افرایش تقاضا.

به باور او احتمالا سال ۱۴۰۲ نمیتوان انتظار رشد قیمتی در بازار مسکن را داشت.

خودرو

این کارشناس خودروی داخلی را صعودی و خودروی خارجی را صعودی پیش‌بینی کرده و در این باره توضیح می‌دهد: خودروی داخلی در میان مدت صعودی است چون در طول دو سال گذشته قیمتش زیاد سرکوب شده است. هر چند ما بهره وری پایین داریم و قینت تمام شده به هر حال بالاست. با فروکش تب دلار هم انتظار کاهش قیمتی در خودرو خارجی را داریم.

مزیت سرمایه‌گذاری در بانک

در نهایت آگاهی به این سوال که فرضا ۱۰۰ میلیون تومان پول نقد را بهتر است کجا سرمایه گذاری کنیم؟ اینطور پاسخ می‌دهد: در میان مدت منتظر بازدهی‌های بالایی در بازارها نیستم پس سپرده بانکی و اوراق میتواند گزینه خوبی باشد اما خرید طلا هم گزینه خوبی است به شرط دقت به کف و سقف قیمتی. ارز دیجتال هم به شرط علم و مهارت جذاب است. در نتیجه ترکیبی از اوراق طلا و ارز دیجیتال یک ترکیب مقرون به صرفه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام

  • حسن

    یه مشت چرت وپرت