خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۷۳۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کمبود اسپری تنفسی در بحران آلودگی هوا / وزیر بهداشت برنامه‌ای برای کمبود دارو ندارد؟

کمبود اسپری تنفسی در بحران آلودگی هوا / وزیر بهداشت برنامه‌ای برای کمبود دارو ندارد؟

پس از گذشت حدود چهار ماه هنوز نشانه‌ای از رفع بحران کمبود دارو در کشور نیست. هر بار یک قلم دارو به لیست کمبودها اضافه و به دنبال آن شرایط برای یک گروه از بیماران سخت‌تر می‌شود. حالا هم در این روزها که آلودگی هوا نفس بسیاری از شهروندان را تنگ کرده، اسپری تنفسی برای بیماران مبتلا به آسم کمیاب شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنچه بحران کمبود دارو در کنار بحران آلودگی هوا به جا می‌گذارد، تشدید بیماری‌های تنفسی و زمینه‌ای است.

هر روز یک قلم دارو به لیست کمبود دارو در کشور اضافه می‌شود و هر بار شرایط برای یک گروه از بیماران سخت‌تر. پس از حدود چهار ماه هنوز اگر علت را جویا شوید، در چرخه پاسکاری‌های سازمان‌ها و نهادها، مقصران اصلی گم می‌شوند.

رفتن وزیر بهداشت به مجلس و سوال و جواب‌ها هم دردی از بیماران دوا نکرد. اتفاقا لیست بیماران منتظر برای دارو طولانی‌تر هم شد. حالا هم نوبت به اسپری تنفسی رسیده است.

کمبود اسپری تنفسی در روزهای تشدید آلودگی هوا

این روزها که آلودگی هوا ، نفس بسیاری از شهروندان در شهرهای مختلف را تنگ کرده، بیماران مبتلا به آسم روزهای سخت‌تری را می‌گذرانند. اگر بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی و ریوی هم داشته باشند، سلامت آنها دوچندان به خطر می‌افتد.

ظرفیت جذب اکسیژن برای بیماران مبتلا به آسم پایین‌تر از سایر افراد است. در این بیماری، راه‌های هوایی به سمت ریه تنگ می‌شود و هوای کافی به ریه نمی‌رسد.

گاهی هوای مرطوب و گاهی هوای آلوده موجب حاد شدن وضعیت بیماری آنها می‌شود. برخی هر ماه یکبار دچار حمله حاد می‌شوند و برخی ممکن است در ماه پنج بار حمله حاد را تجربه کنند.

اسپری کورتونی در این دست مواقع می‌تواند در اکسیژن‌رسانی به آنها کمک کند. اسپری‌های سالبوتامول، سیمبیکورت و فلوتیکازون بیشترین مصرف را از سوی بیماران دارند.

آنطور که برخی از مسئولان داروخانه‌ها می‌گویند، ایرانی یا خارجی فرقی ندارد؛ به طور کل پیدا کردن اسپری‌های تنفسی این روزها کار آسانی نیست.

ادامه کمبود دارو در کشور

برخی از پزشکان به تجارت‌نیوز خبر دادند که طی یک هفته اخیر اسپری‌های تنفسی که برای بیماران تجویز کرده‌اند، کمیاب شده است. به‌عبارتی حالا بیماران آسم نیز به صف بیماران دیگر در داروخانه‌ها پیوسته‌اند.

نایب رئیس انجمن داروسازان نیز با تائید این موضوع به آفتاب یزد گفت: «کمبودی که اکنون وجود دارد، برای اسپری‌های تنفسی کورتونی است که عمدتا وارداتی است.»

علی فاطمی ادامه داد: «تامین اسپری‌های تنفسی غیرکورتونی که ایرانی هستند، وضعیت بهتری دارند. اما با توجه به آلودگی هوا و افزایش بیماری‌های تنفسی در فصول سرد سال، افراد دچار آسم و مشکلات تنفسی برای تهیه اسپری‌های تنفسی کورتونی وارداتی مانند «بودزوناید» و «فلوتیکازون» با مشکلاتی مواجه هستند.»

به گفته او وضعیت تامین سرم نیز هنوز در کشور عادی نشده است و کماکان توزیع سرم، سهمیه‌ای است.

نایب رئیس انجمن داروسازان گفت: «گاهی سرم‌ها شست‌وشو و گاهی سرم‌های تزریقی دچار کمبود می‌شود.» البته آنطور که او گفته وضعیت سرم نسبت به ابتدای پاییز بهتر شده و توزیع آن در داروخانه‌ها افزایش داشته است.»

بیش از چهار ماه می‌گذرد اما هنوز کمبود سرم در کشور هم رفع نشده است. یک داروی حیاتی که به گفته پزشکان از جمله داروها و تجویزهای رایج نسخه‌های روزانه آنهاست.

امروز دادستان تهران از بازداشت 2 اخلال‌گر نظام دارو خبر داد. البته آنطور که علی صالحی گفته در انبار داروهای قاچاق شده، 302 عدد سرم کشف شد و برای بررسی و مصرف به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شد.

227 تذکر کتبی برای وزیر بهداشت نتیجه‌ای نداشت

با این حساب وضعیت دارو در کشور بهتر که نمی‌شود، هیچ؛ هر بار یک قلم داروی کمیابی دیگر هم به آن اضافه می‌شود. وزیر بهداشت هم آخرین بار نتوانست پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این وضعیت حوزه بهداشت و درمان بدهد.

یک هفته از دادن کارت زرد مجلس به وزیر بهداشت می‌گذرد. عبدالحسین روح‌الامینی، رئیس کمیته غذا و دارو مجلس هم از طرح استیضاح بهرام عین‌اللهی و ثبت آن در سامانه مجلس خبر داده بود. پس از آن خبر دیگری از استیضاح او در مجلس نشد.

بهرام عین‌اللهی از همان ابتدا که در وزارتخانه بهداشت و درمان شروع به کار کرد، بارها به مجلس رفته و تذکرات زیادی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

اگرچه او در شهریور 1400 در جلسه رای اعتماد گفت: «برای سلامت مردم نمی‌توان معطل تصمیم گیری‌ها بود. سلامت مردم نباید به تأخیر بیافتد.» اما حالا سلامت مردم در گیر و دار تصمیم‌گیری‌های او و همکارانش در بخش‌های مختلف وزارتخانه بهداشت و درمان به خطر افتاده است.

عین‌اللهی با 214 رای موافق، کرسی وزارت بهداشت را گرفت. بیش از یک سال گذشت و بیش از 200 تذکر کتبی از نمایندگان مجلس هم گرفت.

آنطور که فتح‌الله توسلی، نماینده مجلس در این مورد گفته: «227 تذکر کتبی و 224 سوال از عملکرد وزارت بهداشت در سامانه نمایندگان درج شده است.» به گفته او 9 فقره استیضاح و سه مورد هم تحقیق و تفحص برای او ثبت شده است.(مهر)

با همه این تذکرات و رفت‌وآمدها اما هیچ گرهی از مشکلات حوزه درمان باز نشد و در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.