خبر مهم:

کد مطلب: ۵۶۴۲۰۱

کمبود عرضه مرغ در بازار و دوباره صف!

کمبود عرضه مرغ در بازار و دوباره صف!

آن‌طور که مسئولان مدعی هستند نه کمبود تولید است نه کمبود کشتار، اما در روزهای اخیر مرغ در بازار مشهد کم و صف مرغ دوباره تشکیل شده است، آیا کاسبان این التهاب تنها دلالان هستند که مرغ را از استان خارج می‌کنند یا مدیران نمی‌توانند بر بازار نظارت و آن را تنظیم کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، احمد بروغنی اظهار می‌کند: میزان جوجه ریزی این ماه استان تا امروز(۲۶ تیر) حدود ۷٫۵ میلیون قطعه بوده که تا آخر ماه به ۸٫۵ میلیون هم خواهد رسید. هرچند طی این مدت میزان تلفات مرغ در مرغداری‌ها به دلیل قطعی برق و گرما بالا بوده اما هیچ‌کدام به‌اندازه‌ای نبوده است که منجر به کاهش عرضه مرغ شود.

وی دلیل این التهاب و کمبود مرغ را به دلالان و افزایش تقاضا ربط می‌دهد و می‌گوید: بعد از این که خبر کمبود مرغ در تهران منتشر شد باعث ایجاد نگرانی در مردم شده و حتی در شهر سبزوار که پیش از این هیچ مشکلی در این باره وجود نداشت هم شاهد شلوغ شدن فروشگاه‌ها برای خرید مرغ هستیم و این التهاب تنها در شهر مشهد نیست.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان تصریح می‌کند: متأسفانه در چنین شرایطی بازار در اختیار دلالان قرار می‌گیرد که از التهاب به وجود آمده سوءاستفاده کنند. ما نمی‌گوییم که قیمت تمام‌شده مرغ برای مرغدار به‌صرفه است اما وضعیت «بد» نیست هرچند هزینه‌های زیادی به مرغداران تحمیل‌شده است و توزیع نهاده‌ها با تأخیر زیاد در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد و جوجه ریزی‌ها با ریسک بالا انجام می‌شود اما نمی‌توان گفت که به دلیل کمبود نهاده یا جوجه ریزی کم، بازار با کمبود مواجه شده است.

وی می‌افزاید: این التهاب و فضای به وجود آمده مانند گرما، قطعی برق و امثال آن باعث شده است مرغداران مرغ را زودتر از موعد به بازار عرضه کنند ولی مقصر التهاب بازار«دلالان» هستند. این که مرغ در بازار مشهد کم است برای ما عجیب است زیرا به ‌طور مثال شب گذشته (جمعه‌شب) حدود ۱۰۰ تن گوشت مرغ گرم از سبزوار به مشهد بارگیری شده ، مگر نیاز بازار مشهد چه میزان است که با کمبود مواجه شده است؟

خروج گوشت مرغ با یخچال لبنیات!

یک مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود درباره التهاب و کمبود مرغ در بازار مشهد و استان می‌گوید: بر اساس اطلاعاتی که در اختیار ما قرارگرفته به دلیل این که در برخی استان‌ها مانند گلستان قیمت مرغ زنده به کیلویی ۲۰ هزار تومان هم رسیده درحالی‌که در خراسان رضوی ۱۷ هزار تومان است شاهد خروج مرغ به‌صورت قاچاق از استان هستیم.

این مقام آگاه می‌گوید: برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بعضاً گوشت مرغ کشتار شده به‌وسیله خودروهای حمل لبنیات از استان خارج می شود و یخچال‌های این خودروها بعد از تخلیه بار پر از گوشت مرغ و از استان خارج می‌شود. یعنی قیمت بالای مرغ در دیگر استان‌ها باعث شده است هرکسی به هر طریقی اقدام به خارج کردن گوشت مرغ از استان و برای خود کاسبی کند.

برخورد می‌کنیم

«اخوان»، کارشناس مسئول نظارت بر بازار، سازمان صمت استان اظهار می‌کند: بعد از نوسانات اخیر قیمت مرغ در کشور گروه‌های نظارت ما در کشتارگاه‌های استان مستقر شده‌اند و با کسانی که بالاتر از قیمت مصوب یا بیش از میزان مصوب اقدام به قطعه‌بندی مرغ و آن را به بازار عرضه می‌کنند برخورد می‌کنیم.

وی همچنیم در این باره افزود: قطعاً با کسانی که خارج از شبکه اقدام به توزیع یا خارج کردن مرغ از استان می‌کنند برخورد می‌شود و طی دو روز گذشته پرونده‌هایی نیز برای متخلفان تشکیل شده است.

این کارشناس تصریح کرد: این که مرغ بعد از کشتار در شبکه توزیع عرضه نمی‌شود یا شبکه توزیع به چه شکلی عمل کرده در درجه اول بر عهده معاونت بازرگانی سازمان است و اتاق اصناف و اتحادیه مربوط باید شبکه را به‌گونه‌ای تعریف کنند که مرغ بعد از کشتار به بازار مقصد و مصرف‌کننده در مشهد و دیگر شهرستان‌ها برسد اگر تخلفی گزارش شود یا در نظارت‌ها محرز شود قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد اما توجه داشته باشید که قیمت مرغ در مشهد و استان خراسان رضوی پایین تر از دیگر استان هاست و همین موضوع باعث می شود برخی برای سودجویی اقدام به خارج کردن مرغ از استان کنند.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.