کد مطلب: ۵۵۶۲۴۴

کندی ترخیص کالاهای اساسی/ احتمال فساد ده‌ها هزار تن نهاده دامی

کندی ترخیص کالاهای اساسی/ احتمال فساد ده‌ها هزار تن نهاده دامی

عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: عدم تامین و تخصیص به موقع ارز، منجر به ماندگاری کالاهای اساسی مورد نیاز کشور در گمرکات شد. از سوی دیگر یک مقام مسئول در گمرک، از احتمال فاسد شدن چند ده هزار تن نهاده دامی دولتی و خصوصی، در گمرکات شمال کشور خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد مهدی نهاوندی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: با اتخاذ تمهیداتی نظیر ترخیص درصدی و تامین ارز به صورت اعتباری از سوی وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی، بخشی از مشکلات مربوط به روند تامین ارز تا حدودی برطرف شده است، ولی کماکان در این زمینه با محدودیت‌ها و نواقص مواجه هستیم.

وی افزود: تداوم فرآیند تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور با توجه به بروز خشکسالی کم سابقه و افت ظرفیت تولید داخلی علوفه مورد نیاز کشور از یک سو و افزایش ۳۰ درصدی قیمت جهانی کالاهای اساسی از سوی دیگر، نیازمند توجه و برنامه‌ریزی ویژه‌ای است. متاسفانه هم زمانی این مشکلات با تغییر دولت نگرانی‌هایی برای مغفول ماندن احتمالی این موارد مهم که تاثیر مستقیم بر تولید و سفره مردم خواهد گذاشت را درپی دارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با انتقاد از کندی ترخیص کالاهای اساسی ادامه داد: بخشی از تبعات ناهماهنگی‌ها و به ویژه کندی در فرآیند تامین کالاهای اساسی به واردکنندگان نهاده‌های دامی تحمیل و موجب می‌شود اقلامی که به بنادر و گمرکات رسیده‌اند به رغم تمامی تلاش مسئولان گمرک و واردکنندگان امکان ترخیص پیدا نکنند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از کالاهای اساسی نیز که از پروسه تامین و تخصیص ارز عبور کرده‌اند گاهی اوقات در دایره مشکلات توزیع نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه به دلیل برخی اشکالات زیرساختی محصور می‌شوند و همین امر منجر به تاخیر در روند خروج نهاده‌های دامی از انبارهای بنادر و گمرکات و تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداری‌ها و مرغداری‌ها می‌شود.

نهاوندی با بیان اینکه هر روز تاخیر در ترخیص کالا‌های اساسی از بندر به جز زیان بیشتر، نتیجه‌ای برای صاحب کالا ندارد، افزود: صاحبان کالا متضرر از معضل کندی در ترخیص کالا از گمرکات هستند ( فارس ).

احتمال فساد ده‌ها هزار تن نهاده دامی

از سوی دیگر، مهرداد جمال ارونقی، معاون امور گمرکی گمرک ایران ضمن تأیید خبر فاسدشدن چند ده هزار تن نهاده‌های دامی رسوب یافته در بنادر شمالی کشور، گفت: اگر گمرک مدارک مربوط به ترخیص کالا را دریافت نکند، باید نسبت به متروکه کردن کالاهایی که در معرض فساد هستند اقدام کند.

وی افزود: اقدامات لازم از سوی گمرک صورت پذیرفته است؛ ازجمله اینکه کالا باید در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار بگیرد.

معاون امور گمرکی گمرک ایران با تأکید بر اینکه بدون اخذ مجوزهای قانونی لازم یک کیلوگرم از این نهاده‌ها ترخیص نخواهد شد، افزود: ممکن است این نهاده‌ها به مصرف ثانویه برسد یا اینکه مطابق تصمیمات مراجع قانونی در راستای از بین بردن این کالاها اقدامات لازم انجام بگیرد.

ارونقی گفت: این موضوع نشان می‌دهد صاحب کالا، کالای واردشده را به امید گران شدن در گمرکات نگه نمی‌دارد و این فرضیه که صاحبان کالا در گمرکات احتکار می‌کنند، رد می‌شود چراکه هیچ‌کسی نمی‌گذارد اموال و دارایی‌اش در گمرکات یا بنادر تلف بشود (تسنیم ).

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.